Saturday, July 18, 2009

Keluhan Peniaga Di Pekan-Pekan (Pusat Bandar)

Sabtu lepas saya bersembang-sembang dengan seorang pengusaha kedai makan. Saya bertanya bagaimana berniaga?. Beliau kata sekarang ni teruk sikit sebab tak ramai yang datang dikawasan tersebut pada hal kawasan tersebut adalah khusus untuk gerai makan dan banyak kedai-kedai lain.

Apa yang saya nak kongsikan ialah pandangan beliau yang saya sendiri pun tidak terfikir.

Iaitu katanya 'Sepatutnya kerajaan (dalam kes ini penguasa kerajaan tempatan) cuba lah hadkan gerai-gerai makan yang tumbuh seperti cendawan di tepi-tepi jalan supaya apabila orang yang makan di akan pergi ke tempat makan khas iaitu di gerai-gerai makan yang didirikan oleh kerajaan dan disewa oleh peniaga di pinggir bandar. Secara tak langsung peniaga bukan kedai makan juga akan maju."

Kalau semua kedai-kedai termasuk kedai makan dah ada dimerata tempat di tepi jalan, siapa yang nak pergi ke bandar? Akibatnya peniaga-peniaga di bandar hidup segan mati terhutang.

--------------------
Jika difikir dan dibuat kajian lanjut, saya rasa betul juga pandangan simamat ni. Barulah saya terfikir patutlah di bandar dah kurang orang.

No comments:

Post a Comment