Friday, July 10, 2009

BAHASA INGGERIS BAHASA PERHUBUNGAN ANTARABANGSA

Entah mengapa hari ini saya terdetik nak tukar fikiran mengenai penggunaan Bahasa di Malaysia. Baru-baru ini dalam blog ini saya sering menulis mengenai Martabatkan Bahasa Malaysia dengan memberi beberapa cadangan supaya Bahasa Malaysia di gunakan sepenuhnya dalam agensi kerajaan.

Kini apabila memikirkan masalah global, iaitu komunikasi tanpa sempadan MAKA kita seharusnya memilih SATU bahasa untuk dipraktikkan supaya bila kita bercakap orang lain boleh faham. Bila orang lain bercakap kita boleh faham. Kini Bahasa Inggeris adalah bahasa Standard yang digunakan diseluruh dunia apabila kita berkomunikasi. Misalnya jika kita pergi ke JEPUN dan bercakap dengan orang jepun kita guna Bahasa Inggeris. Bila kita ke Peramcis kita berbicara menggunakan Bahasa Inggeris. Kita ke Belanda ke Jerman ke Australia kita juga guna Bahasa Inggeris bila berbicara dengan mereka.

Rumusan saya ialah Sekarang kita cuma berjuang 2 bahasa sahaja iaitu: Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Bahasa2 lain tidak utama (hilang pun tiada masalah asalkan manusia boleh berhubung antara satu sama lain menggunakan bahasa yang semua orang tahu).

Oleh yang demikian saya syorkan supaya semua kaum menggunakan Bahasa Inggeris mulai sekarang supaya Rakyat Malaysia boleh berbahas, memberi pandangan, mengambil bahagian dalam perbincangan global dengan semua negara dalam dunia ini.

Itu pandangan saya. Lagi pun Bahasa Inggeris adalah Bahasa Perhubungan Antarabangsa.

No comments:

Post a Comment