Saturday, October 29, 2011

KEHIDUPAN ARISTOTLE

Aristotle merupakan salah seorang pelajar Plato, dilahirkan pada tahun 384 SM. Bapa Aristotle adalah seorang doktor kepada raja Mecadonia, dan apabila Aristotle berumur tujuh tahun, bapanya menghantar beliau belajar di Akademi. Beliau berada di sana pada awalnya sebagai pelajar, kemudian menjadi penyelidik dan akhirnya menjadi pengajar. Beliau membawa idea Plato yang diterima umum dan menjelaskan dalam bentuk dialog. Apabila Plato meninggal dunia, Plato mewasiatkan Akademi bukan kepada Aristotle tetapi kepada kepada Speusippus iaitu anak saudaranya. Aristotle kemudian meninggalkan Athens dengan Xenocrates untuk pergi ke Assos, di Asia Minor, di mana beliau membuka cawangan Akademi. Akademi ini memberi tumpuan lebih kepada biologi daripada sebelumnya yang bergantung pada matematik.

Di sana beliau telah bertemu dengan Hermias, satu lagi bekas pelajar Plato, yang telah menjadi raja-Assos. Aristotle telah berkahwin dengan anak saudara Hermias, Pythias, yang meninggal dunia sepuluh tahun kemudian. Semasa tahun-tahun di Assos, Aristotle mula berpisah dari Platonisme dan membangunkan idea sendiri.

Raja Philip Macedonia menjemput Aristotle ke ibu pejabat di sekitar 343 SM untuk tutor anak lelakinya berusia tiga belas-tahun iaitu Alexander. Walaupun sebagai Tutor di Akademi di Assos Alexander, Aristotle masih kekal sebagai presiden Akademi. Dalam 359 SM, bapa Alexander, Raja Philip memutuskan untuk menundukkan kota Yunani, dan menyerahkan tapuk pemerintahan kepada Alexander, sekali gus menghentikan tutor Aristotle kepada Alexander.

Raja Philip dibunuh, dalam 336 SM, dan Alexander kemudian menjadi raja. Beliau telah menggerakkan tentera bapanya dan menundukkan beberapa negeri bandar raya, sekali gus menjadi "Alexander The Great".

Pada 335 SM, Aristotle kembali ke Athens. Speusippus telah meninggal dunia, tetapi Aristotle sekali lagi tidak diberi jawatan presiden Akademi di Athens, sebaliknya, ia telah diberikan kepada salah satu daripada Xenocrates rakan-rakannya.

Jadi, Aristotle mengasaskan sekolah sendiri masa ini, ia dinamakan Lyceum. Pada 323 SM, dua belas tahun selepas mengasaskan Lyceum, Alexander the Great meninggal dunia.

Di Greece, kebencian terhadap hegemoni Macedonia menyebabkan rusuhan berlaku. Aristotle telah dituduh zalim, dan hidupnya menjadi dalam bahaya yang serius. Lalu dia meninggalkan Athens, dan pergi ke tempat peninggalan harta pusaka arwah ibu di Chalcis di pulau Euboea. Beliau meninggal dunia di sana pada tahun berikutnya, 322 SM.

No comments:

Post a Comment