Sejak kebelakangan ini ramai yang menggunakan medium SMS sebagai saluran untuk menyampaikan sebarang ucapan termasuk ucapan Selamat Hari Raya. Walaupun rata-rata berpendapat menggunakan Kad Ucapan lebih berkesan daripada SMS tetapi reality nya penggunaan Kad Ucapan kian merosot dan penggunaan SMS dan emel lebih popular. Ini bermakna kemajuan teknologi akan mengubah taburan ekonomi manusia. Kalau dulu (semasa penggunaan Kad Ucapan), rezeki kepada pembuat, pengedar dan pengeluar setem bertambah. Tetapi kini rezeki syarikat telekomunikasi yang bertambah. Oleh itu syarikat telekomunikasi perlulah berkongsi rezeki dengan pengguna. Caranya ialah memberi rebet kepada pengguna yang menggunakan banyak SMS atau cara lain yang sesuai.
Kepada pembuat-pembuat kad raya, anda pun kena tukar cara atau strategi. Jangan buat kad kecuali dengan TEMPAHAN. Atau buat hanya sekadar ada. Atau buat promosi dan jual siap dengan setemnya sekali. Atau war-warkan perkhidmatan membuat kad raya secara tempahan siap dengan packaging iaitu: Pengguna hanya perlu memilih design, memberikan nama dan alamat penerima dan bila expected tarikh untuk dihantar. Syarikat akan menguruskan sehingga kad tersebut sampai ke penerima.
No comments:
Post a Comment