Monday, November 23, 2009

SAMA-SAMA MENJAGA INTEGRITI DALAM SEMUA URUSAN

Baru-baru ini saya berpeluang mendengar taklimat Integriti Diri oleh Institut Integriti Malaysia. Budaya integriti ini perlu dipupuk dari kecil lagi supaya kesedaran dalaman dibudayakan dalam kehidupan seharian. Sekiranya seseorang mempunyai integriti(Jujur, amanah, tabligh, fatanah, ikhlas) mana mungkin beliau sanggup membuang walau sebatang mancis pun ke tanah atau jalanraya.

Semua pekerja sama ada dalam sektor awam atau swasta mestilah berintegriti supaya perkhidmatan atau produk yang dihasilkan mendapat berkat dunia dan akhirat. Adalah tidak beretika atau memang tiada integriti sekiranya berlaku keadaan dimana bayaran main golf atau karaoke di'absorb' dalam bayaran pakej hotel (hidden cost) semasa mengadakan function di Hotel. Harap ini tidak berlaku dalam agensi kerajaan.

Kepada yang kaki ponteng kerja, jauhkan amalan tersebut. Waktu bekerja kita kerja, waktu keluarga kita bersama keluarga. Jam 7.30 pagi hingga 5.30 petang waktu kerja. Jam 5.30 petang hingga 7.30 pagi waktu keluarga. Pandai-pandailah membahagikan masa. InsyaAllah integriti diri akan terbina dengan beransur-ansur.

No comments:

Post a Comment