Sunday, November 8, 2009

Bukan Senang Menjadi Seorang Doktor

Saya baru balik dari Hospital K****L*****. Saya ke sana kerana anak jiran kemalangan jalanraya. Motosikal dilanggar oleh Kereta. Mujurkan pemandu kereta yang melanggar anak jiran saya ini sudi menghantar beliau berdarah ini ke Hospital K**** L*****.

Alhamdulillah segalanya telah selamat tetapi terpaksa dibawa ke Hospital Selayang kerana hati anak jiran saya ini terkoyak. Pakar hati hanya ada di Hospital S******g.

Tapi itu bukan topik yang saya nak bincang. Saya cuma nak maklumkan bahawa bukan senang menjadi seorang doktor. Doktor kena kuat semangat. Doktor kena penyayang. Doktor kena menjelaskan keadaan pesakit secara berhemah dan bertoleransi.

Saya lihat doktor tu letih aje sebab banyak kes emergency pada satu-satu hari.

Oleh sebab anak jiran saya akan dipindahkan ke Hospital S******g dan sambil menunggu Ambulan, Doktor yang bertugas menenangkan keluarga, katanya sabar lebih kurang 5 hingga 10 minit adalah Ambulan.

Rupa-rupanya 5 hingga 10 minit di hospital bersamaan 30 - 50 minit masa sebenar.

No comments:

Post a Comment