Sunday, October 25, 2009

Hidup Di Dunia Amat Singkat

Kita hidup di dunia ini amat singkat. Paling lama 100 tahun. Purata hanya 60-70 tahun. Oleh itu eloklah mulai dari sekarang kita berusaha untuk jadi baik dan membuat apa yang Allah suka dan meninggalkan apa yang Allah tidak suka.

Fitrah manusia semulajadi ialah inginkan yang baik-baik. Kalau kita lihat kehidupan harian kita apa sangat yang kita perlukan. Kita nak makan sedap. kita nak rumah selesa. kita nak kenderaan baik. kita nak pakaian cantik. kita nak pasangan menyenangkan. lain daripada itu hanyalah assessori. So bila kita pilih assessori, pilihlah yang baik-baik. contohnya kita tolonglah orang susah. Kita berilah peringatan baik kepada masyarakat sebab peringatan itu bermanfaat. Kita bangunkanlah negara kita dengan cara makruf. biar tiada bangunan besar asalkan rakyat kita berilmu dan berakhlak mulia. Bila rakyat berilmu dan berakhlak mulia sudah pasti outcomenya baik.

Sebenarnya apa yang saya nak orang lain buat ialah:

Tinggalkan perbuatan buruk. Amalkan perbuatan baik. Perbuatan baik dan Perbuatan Buruk saya rasa semua orang tahu sebab FITRAH manusia inginkan kebaikan.
Hanya orang yang sabar sahaja yang boleh memenuhi fitrah.

Jadilah anda orang yang SABAR.

No comments:

Post a Comment