Wednesday, December 24, 2008

Kesesakan Jalanraya Boleh Di Atasi

Saya adalah pengguna dan Mangsa Kesesakan Jalanraya. Kebanyakan hari saya pasti berada dalam kesesakan. Mujurlah saya banyak bersabar. Hari yang saya tidak kena jem ialah semasa saya tak keluar rumah atau pun waktu saya tak melalui kawasan yang ramai orang.

Dari pengalaman saya yang telah memandu kereta selama 23 tahun di Kuala Lumpur ini ialah KEBANYAKAN KESESAKAN IALAH DISEBABKAN TRAFFIC LIGHT YANG TIDAK DI PROGRAMKAN DENGAN BETUL. Saya mabil contoh di Simpang tiga JELATIK. Trafik light di situ terlalu cepat bagi kereta yang dari Ampang masuk ke Jelatik. Sudahlah tu di depan setesen LRT tu ada 2 lagi traffic light. Selepas trafic light di depan stesen LRT tu ada lagi satu traffic light (TL) di setiawaangsa. Lepas TL setiawangsa menghala ke Wangsamaju jalan lengang. Dalam kepala saya, kalau kah ada Polis Lalulintas yang jaga kawal lalulistas di Setiawangsa tu, pastinya ia boleh melepaskan banyak kenderaan dari arah jelatik. Ada masanya pemandu terpaksa tunggu hingga trafik light hijau sedangkan kereta tiada pun dari Setiawangsa ke Wangsamaju. Tidakkah itu rugi masa.

Maksud saya, kesesakan di Kuala Lumpur boleh di atasi dengan mengadakan trafik light yang Inteligent atau Tugaskan sahaja Pengawal Trafik di setiap jalan yang sesak. Pengawal trafik ini pula mestilah bijak. Jangan ada pengawal yang tidak berani berhentikan kereta sehingga biar habis semua kereta baru diberhentikan.

Mesej saya ialah perlu ada Pengawal Trafik yang mengawal kawasan yang sesak, Jangan biarkan trafik light yang tak tau apa-apa tu menjalankan tugas. Trafik light tidak salah tapi dia sangat lurus. Waktu pagi pun dia kawal macam tu. Petang pun dia kawal macam tu, Pukul tiga pagi pun dia kawal macam tu.

Mohon pihak berkaitan Bermesyuarat Berbincang dan Ambil Tindakan. Jika jalanraya tidak sesak Berkat hidup kita. Ramai orang Sempat sembahyang. Ramai orang sempat makan bersama Keluarga. Ramai orang tak sakit kepala. Ceria hidup.

Rakyat Ceria Jenayah Berkurang

Nabil kata : Awak fikirlah sendiri

No comments:

Post a Comment