Tuesday, December 9, 2008

Bantuan Bencana Alam

Saya sangat bersimpati dengan mangsa tanah runtuh dan saya sangat kagum dengan kemurahan hati rakyat Malaysia dengan memberi bantuan sama ada kewangan atau makanan. Walau bagaimanapun saya rasa elok duit yang dikumpul itu bukan untuk mangsa tanah runtuh sahaja ia juga harus diberikan kepada mangsa banjir, mangsa kemalangan bas ekspress, mangsa kebakaran semasa. Saya percaya dan yakin dalam waktu yang sama dengan kejadian tanah runtuh itu banyak lagi kejadian-kejadian yang menyayat hati berlaku pada waktu yang sama.

Saya bimbang jika sumbangan 'kes by kes' atau berdasarkan kes, penyertaan dari penderma adalah berpilih-pilih. Jika mangsa orang kaya dan berpangkat, ramailah penderma dengan nilai yang besar-besar. Jika mangsa orang daif dan biasa, kurangnya penderma dan nilai derma pula sikit.

No comments:

Post a Comment