Friday, August 2, 2013

Kenapa orang menghina agama yang bukan menjadi agamanya?

Islam melarang menghina agama orang bukan Islam.

Islam sendiri tidak mengajarkan untuk menghina agama lain. bahkan, Islam melarang ummatnya untuk menghina dan merendahkan agama, pengikut atau tuhan-tuhan mereka walaupun itu terdapat sebuah kebaikan. akan tetapi, bahaya dan keburukan yang akan ditimbulkan akan jauh lebih besar. karena mereka akan balik menyerang dan menghina Islam serta Allah tanpa ilmu. Allah berfirman :

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Artinya : "Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan." (QS Al-An'am : 108)


Read more: http://www.artikelislami.com/2010/06/larangan-menghina-agama-selain-islam.html#ixzz2asMsfUI9


OLEH ITU MARILAH KITA BERMUHASABAH DIRI KITA. ADAKAH KITA SENDIRI TELAH MENGIKUTI APA YANG DI AJAR OLEH AGAMA KITA DAN MENINGGALKAN APA YANG DILARANG UGAMA KITA.  Marilah kita sama-sama memperbaiki diri moga Allah Redha kepada Kita.

No comments:

Post a Comment