Thursday, January 24, 2013

Tarikh Pilihanraya: Dalam Pengetahuan Allah jua.

Ramai di antara manusia berbicara mengenai tarikh piliharaya. Baik di kedai kopi maupun di Kedai Mulong (nama tempat di Kelantan, he he). Bicara boleh tetapi janganlah melampai batas. Allah tidak suka orang yang melampaui batas.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّـهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا  إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batasSesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.(Qs 5:87)

Disamping bicara piliharaya lebihkanlah bicara mengenai persediaan ke Akhirat dan yang lebih penting lagi bagaimana kita sendiri supaya menjadi orang yang lebih baik. Amalkan buat apa yang digalak dalam Islam dan tinggalkan yang ditegah oleh Islam. Sebagai contoh, kita digalakkan supaya solat malam atau kiamulail atau bangun sebelum subuh maka ayuh buat. senang dan tak perlu kewangan. tak perlu minta bajet.

Kita disunat puasa Isnin dan Khamis, apa lagi, amalkan lah. bukanaya tambah belanja, malah dapat mengurangkan kos keluar.

Walau bagaimanapun, Pilihan ditangan anda. Pilihlah kemudian kita Raya.

Mana satu you pilih? You Pilih Raya ke pilih Puasa Isnin Khamis.

Tak perlu post jawatan anda...

No comments:

Post a Comment