Saturday, August 20, 2011

Kenapa kamu ingkar kepada Allah?

Bagaimana kamu ingkar kepada Allah, padahal kamu (tadinya) mati, lalu Dia menghidupkan kamu, kemudian Dia mematikan kamu lalu Dia menghidupkan kamu kembali. Kemudian kepada-Nya lah kamu dikembalikan. (28:AlBaqarah)

Dialah (Allah) yang menciptakan segala apa yang ada di bumi untuk mu kemudian Dia menuju ke langit, lalu dia menyempurnakannya menjadi tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. (29:AlBaqarah)

--------------------------------
Rujuk Tafsir di
http://syathibie.blogspot.com/2011/05/nota-kelas-tilawah-tafsir-al-baqarah-28.html



1. Ayat 28 :

- Ayat ini dengan jelas menggambarkan kekafiran terhadap Allah s.w.t setelah berdepan dengan berbagai-bagai dalil dan menerima berbagai-bagai ni’mat itu adalah satu kekafiran yang amat buruk dan keji[1].

- Berdasarkan ayat ini, al-Quran sekali lagi membuktikan kepada mereka dengan kisah perjalanan hidup mereka dan peringkat-peringkat perkembangan kewujudan mereka yang mana dahulunya mereka mati kemudian dihidupkan dan seterusnya dimatikan kembali dan kemudian dihidupkan kembali semula.

- Setelah asalnya semua makhluk itu mati, kehidupan pertama bermula didalam rahim ibu dan selepasnya sehinggalah dimatikan ketika sampainya ajal. Kemudian dibangkitkan semula sebagai kehidupan yang kedua pada hari qiyamat di padang Mahsyar.[2]

- Perkataan تُرْجَعُونَ dalam tatabahasa arab merupakan “mabni lil majhul” ( dibina untuk disembunyikan) bermaksud kamu dikembalikan oleh Allah dengan cara yang majhul (tidak diketahui) samada ke syurga ataupun ke neraka. Dalam ayat lain Allah s.w.t berfirman [3]:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لا تُرْجَعُونَ

Maksudnya: Adakah kamu menyangka bahawa kami jadikan kamu main-main sahaja dan kamu menyangka bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?


2. Ayat 29 :

- Ayat ini merupakan ayat yang menjadi dalil ketuhanan Allah s.w.t dan diantara tanda ketuhanan Allah s.w.t ialah menjadikan makhluk.

- Antara makhluk yang dijadikan oleh Allah s.w.t ialah bumi dan langit dan bukan sahaja menjadikan bumi tetapi menjadikan segala benda yang ada pada bumi.

- Al-Fuqaha’ menjadikan ayat ini sebagai dalil bahawa semua yang ada diatas muka bumi ini asalnya halal kecuali bila ada nas yang menyatakan haram, maka jadi haramlah ia.

- Semua yang ada diatas muka bumi ini adalah bagi kita samada yang terbang di udara, yang merayap, berjalan, tumbuh ataupun yang tertanam di dalam perut bumi seperti galian iaitu bijih timah, emas, besi, minyak, uranium dan seumpamanya.

- Oleh itu, apabila sedang mencari rezeki kita perlu semestinya ingat bahawa Allah s.wt yang menyediakan kesemua segala apa yang ada dimuka bumi ini untuk manusia sekaligus mengakui bahawa Allah s.w.t adalah tuhan kita yang tidak ada tuhan melainkan Dia.

- Maksud kalimah اسْتَوَى adalah merupakan lambang kekuasaan Allah s.w.t dan menggambarkan maksud Allah s.w.t hendak mencipta langit.[4]

- Ayat ini juga membuktikan bahawa kejadian langit adalah daripada Allah s.w.t dan mempunyai tujuh lapisan. Tetapi dalam memahami ayat ini bukan menjadi fokus utama untuk berbicara dengan panjang lebar tentang makna sebenar اسْتَوَى . Begitu juga untuk berbicara tentang makna tujuh langit[5], tentang rupa bentuknya, ukuran besar kecil, tinggi rendah atau dimensinya kerana memadailah dengan maksud yang umum itu sahaja kerana fokus utama adalah tujuan Allah s.w.t mencipta alam semesta ini termasuk langit dan bumi adalah untuk ditayangkan bagi maksud mengecam sikap orang kafir yang mensyirikkan Allah s.w.t yang telah menjadikan segala isi bumi untuk mereka dan mengaturkan urusan langit dan bumi dengan cara yang membolehkan semua makhluk yang bernyawa hidup rehat di bumi ini.

- Sebagai seorang islam, kita sepatutnya percaya kepada apa yang ada nas sahaja daripada al-Quran dan al-Hadith. Al-Quran tidak menyatakan langit itu diperbuat daripada apa begitu juga al-Hadith. Justeru, kita hanyalah percaya bahawa langit itu ada dan yang dikatakan langit itu adalah benda yang diatas kita serta ada 7 lapisan.[6]

- Ayat ini juga hanya menerangkan langit sahaja yang mempunyai 7 lapisan bukan bumi. Walau bagaimanapun terdapat satu ayat yang menunjukkan bahawa bumi pun mempunyai tujuh lapisan[7] sepertimana firman Allah s.wt yang berbunyi[8]:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنْ الأَرْضِ مِثْلَهُنَّ

Maksudnya: Allah yang mencipta 7 petala langit dan menciptakan bumi seperti itu juga.

- Disokong pula dengan hadith yang menerangkan bahawa bumi itupun mempunyai 7 lapisan, antaranya[9] :

روى مسلم عن سعيد بن زيد قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من أخذ شبرا من الأرض ظلما طُوِّقه إلى سبع أرضين

Maksudnya: barang siapa yang mengambil satu jengkal daripada bumi dengan zalim maka Allah akan lipatkan keatasnya pada hari qiyamat dengan tujuh lapis bumi.

- Ayat ini juga menyebut بِكُلِّ yang memberi maksud Allah s.w.t mengetahui tiap-tiap sesuatu bukan sekadar sesuatu sahaja yang menunjukkan pengetahuanNya adalah tidak terhingga. Begitu juga dengan kalimah شَيْءٍ yang tidak dimasukkan alif dan lam[10] yang menunjukkan terlalu umum dengan makna Allah s.w.t pengetahuannya meliputi tiap-tiap sesuatu samada sesuatu yang diketahui ataupun sebaliknya.

Wallahu ‘alam…..


No comments:

Post a Comment