Thursday, August 4, 2011

Apakah keistimewaan LEMBU?

Allah yang Maha Mencipta telah menjadikan (mencipta) berjenis-jenis makhluk yang bernyawa dan tidak bernyawa. Di antara makhluknya ialah Lembu iaitu sejenis binatang yang rata-rata orang akan berkata lembu bodoh sehingga wujud satu istilah yang telah diterima ramai iaitu "Bodoh seperti Lembu". Disebalik kebodohan lembu itu, manusia mendapat manfaat dari lembu tersebut dimana dagingnya kita makan dan susunya kita minum. Oleh itu janganlah mengutuk tiap-tiap kejadian Tuhan. Tidak semua kita tahu manfaat dari sesuatu tetapi Allah lah yang mengetahui kenapa ia menjadikan sesuatu itu.

Beberapa huruf di dalam al-quran juga manusia tidak dapat menafsirkannya, misalnya Alif Lam Mim di awal surah Al-Baqarah. Rata-rata terjemahan menyatakan "Hanya Allah Yang Mengetahui". Sebab itulah saya kata setiap makhluk yang Allah jadikan "Hanya Allah lah yang tahu kenapa ia (makhluk) dijadikan".

Naskah Al-Quran yang sepatutnya ada di dalam setiap rumah orang Islam merupakan petunjuk bagi orang yang bertakwa. Semestinya ia (al-Quran) tidak boleh diragu-ragukan sebab ia adalah Kalam Allah. Walaubagaimanapun Al-Quran ini petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa iaitu orang-orang yang percaya kepada yang tidak dapat dilihat (ghaib), orang-orang yang melaksanakan solat, orang-orang yang menginfakkan sebahagian rezeki yang Allah berikan kepadanya dan mereka yang beriman dengan AlQuran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad. Orang-orang bertakwa juga beriman dengan kitab-kitab yang diturunkan sebelum Nabi Muhammad. Orang-orang yang bertakwa ini yakin hari Akhirat itu ada.

Untuk makluman semua, orang-orang yang bertakwa ini adalah orang-orang yang mendapat petunjuk dari Allah. Mereka yang bertakwa ini sangat beruntung. Maknanya sangat rugilah kalau individu itu tidak tergolong dikalangan orang-orang yang bertakwa.

Bagaimana untuk mendapat petunjuk dari Allah? Bacalah alQuran hari-hari dan mohonlah kepada Allah agar diberi petunjuk.

Jika kita tidak tergolong dikalangan orang-orang yang bertakwa, dibimbangi kita tergolong dikalangan orang-orang kafir. Siapakah orang-orang kafir itu? Mereka adalah orang yang telah dikunci hati dan pendengaran mereka oleh Allah. Jika sudah jadi kafir, peringatan macam mana pun diberikan kepadanya pasti mereka tidak beriman. Ini ada dinyatakan di dalam ayat 6&7 surah Al-Baqarah "Sesunggungnya orang-orang kafir," sama saja bagi mereka, engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka," penglihatan mereka telah tertutup dan mereka akan mendapat azab yang berat.

No comments:

Post a Comment