Monday, July 25, 2011

RAMADHAN : Bermulanya Azam Baru

Bulan Ramadhan banyak kelebihannya. Seseorang yang tidak berilmu pun boleh mengulas kelebihan Ramadhan. Apabila tiba bulan ramadhan, orang yang tidak biasa berniaga pun mula berniaga. Orang yang pandai menjahit tetapi tak sempat menjahit pun apabila tiba bulan ramadhan beliau akan menjahit semula, sanggup menerima tempahan.

Ramadhan juga menyaksikan asap rokok turun secara mendadak (drastik) di siang hari. Ini memberi manfaat besar kepada penduduk setempat. Azam untuk tidak merokok juga timbul di kalangan segelintir perokok. Alhamdulillah ada niat.

Ramadhan juga menyaksikan surau dan masjid full utilize, menampakkan peranan sebenar masjid/surau. Banyak kuliah-kuliah di waktu tengahari.

Ramadhan juga melahirkan kelompok-kelompok tadarus di pejabat-pejabat kerajaan dan swasta. Suasana ini menaikkan semangat ahli tadarus untuk mendalami lagi al quran pada masa akan datang. Alhamdulillah ada niat walaupun tidak pasti ditunaikan.

Ramadhan juga dapat menurunkan kadar umpatan dan cacian masyarakat kepada sesama insan.

Ramadhan menjadikan umat Islam pemurah dan penderma. Kalau di luar ramadhan peminta derma merayu-rayu TETAPI dalam bulan ramadhan orang ramai mencari2 orang untuk mereka derma. Alhamdulillah pemurah betul manusia ini.

Banyak lagi.... tak larat nak sebut satu persatu

Lihat Hadis berkaitan ramadhan (ekstrak dari www.spilabuan.bpi.edu.my/joomla/.../194-hadis-berkaitan-ramadhan.pdf)

1. Diriwayatkan dari Umar bin Khaththab r.a. telah bersabda Rasulullah saw: Apabila malam sudah tiba dari arah sini dan siang telah pergi dari arah sini, sedang matahari sudah terbenam, maka orang yang puasa boleh berbuka.(H.R.: Al-Bukhary dan Muslim)

2. Diriwayatkan dari Sahal bin Sa?ad: Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda: manusia (ummat Islam) masih dalam keadaan baik selama mentakjilkan (menyegerakan) berbuka. (H.R.: Al-Bukhary dan Muslim)
 
3. Diriwayatakan dari Anas r.a., ia berkata: Rasulullah s.a.w. berbuka dengan makan beberapa ruthaab (kurma basah) sebelum solat, kalau tidak ada maka dengan kurma kering, kalau tidak ada maka dengan meneguk air beberapa teguk. (H.R.: Abu Daud dan Al-Hakiem)

4. Diriwayatkan dari Salman bin Amir, bahwa sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda : Apabila salah seorang diantara kamu puasa hendaklah berbuka dengan kurma, bila tidak ada kurma hendaklah dengan air, sesungguhnya air itu bersih. ( H.R : Ahmad dan At-Tirmidzi)

5. Diriwayatkan dari Ibnu Umar : Adalah Nabi saw. selesai berbuka Beliau berdo'a (artinya)telah pergi rasa haus dan menjadi basah semua urat-urat dan pahala tetap ada Insya Allah. (H.R : Ad-Daaruquthni dan Abu Daud hadits hasan)

6. Diriwayatkan dari Anas, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah saw: Apabila makan malam telah disediakan, maka mulailah makan sebelum shalat Maghrib, janganlah mendahulukan shalat daripada makan malam itu ( yang sudah terhidang ). ( H.R : Al-Bukhary dan Muslim )

7. Diriwayatkan dari Anas bin Malik ra: Sesungguhnya Rasulullah saw. telah bersabda : Makan sahurlah kalian karena sesungguhnya makan sahur itu berkah. (H.R : Al-Bukhary )

8. Diriwayatkan dari Al-Miqdam bin Ma'di Yaqrib, dari Nabi saw. bersabda : Hendaklah kamu semua makan sahur, karena sahur adalah makanan yang penuh berkah. ( H.R : An-Nasa'i )

9. Diriwayatkan dari Zaid bin Tsabit t berkata : Kami bersahur bersama Rasulullah saw. kemudian kami bangkit untuk menunaikan shalat ( Shubuh ). saya berkata : Berapa saat jarak antara keduanya ( antara waktu sahur dan waktu Shubuh )?Ia berkata : Selama orang membaca lima puluh ayat. ( H.R : Al-Bukhary dan Muslim )

dan banyak lagi...

Sekian

2 comments:

  1. subhanallah....saya sangat suka page ini
    teruskan usaha anda.
    mohon share boleh tak? saya akan letak link sekali nanti. mohon respon.

    ReplyDelete
  2. Saudaraku Yang Dirahmati Allah.

    Artikel dalam SuperMind@MindaBistari memang boleh share. Tapi sebahagiannya petikan dari lain-lain page. Yang idea saya sikit2 aje . Biasanya yang di permulaan.

    Saudaraku joinlah group Bangun Sebelum Subuh.

    ReplyDelete