Friday, March 18, 2011

Tenaga Nuklear - Perlukah di teruskan?

Tenaga nuklear dihasilkan oleh dari reaksi nuklear.

Utiliti dan tanaman komersial pada masa saat ini menggunakan reaksi nuklear untuk memanaskan air untuk menghasilkan wap, yang kemudiannya digunakan untuk menghasilkan elektrik. Tenaga nuklear menyediakan sekitar 6% daripada tenaga dunia dan 13-14% dari kuasa dunia.
Mengikut rekod:
[1] Kerjasama Amerika Syarikat, Perancis dan Jepun menyumbang sekitar 50% dari kuasa yang dihasilkan dari reaksi nuklear.
[2] Lebih dari 150 kapal angkatan laut menggunakan propulsi nuklear.

Sebenarnya tenaga nuklear adalah kontroversi dan masih diperdebatan tentang penggunaan tenaga nuklear.

Beberapa pandangan:
1. Pro-nuklear, seperti World Nuclear Association dan IAEA, berpendapat bahawa tenaga nuklear merupakan sumber tenaga yang berterusan yang mengurangkan pembebasan karbon.
2. Anti-nuklear, seperti Greenpeace International dan NIRS, percaya bahawa tenaga nuklear menimbulkan banyak ancaman terhadap masyarakat dan persekitaran.

Catatan:
Beberapa kemalangan nuklear dan radiasi yang serius telah berlaku. kemalangan loji nuklear termasuk bencana Chernobyl (1986), Fukushima kemalangan nuklear (2011), dan kecelakaan Three Mile Island (1979) kemalangan kapal selam bertenaga nuklear termasuk K-19 kemalangan reaktor (1961), K-27 reaktor kemalangan (1968), [11] dan K-431 kemalangan reaktor (1985).

No comments:

Post a Comment