Saturday, December 31, 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2012

Adab Berbicara. Hendaklah bercakap dengan nada yang jelas tanpa rasa keraguan dan tidak bercakap dengan nada yang samar-samar.

Jangan bercakap mengenai hal orang lain, mencaci dan membuat fitnah (walaupun bercakap tentang perkara buruk yang benar-benar sah dilakukannya, ianya termasuk di dalam kategori mengumpat).

Jangan memanggil seseorang dengan panggilan nama yang tidak menyenangkannya atau yang boleh memalukannya.

Jangan bercakap tentang sesuatu perkara yang anda sendiri masih kurang pasti mengenai perkara tersebut.

Jika seseorang sedang bercakap tentang sesuatu topik atau topik tersebut belum habis dibincangkan maka janganlah mengutarakan topik baru atau memintas perbincangan tersebut.

Jangan meniru gaya percakapan orang-orang jahil tentang agama

Sunday, December 11, 2011

KENDERAAN YANG PALING SELAMAT IALAH KAPAL?



Di dalam AlQuran, banyak ayat-ayat yang menyebut perkataan KAPAL. Maka sudah pasti ada rahsia yang besar terhadap kapal. Semasa zaman Nabi Noh, Kapal merupakan alat untuk menyelamatkan manusia, haiwan dan harta (dengan Izin Allah). Oleh itu pada pandangan saya untuk menyelamatkan harta dan sumber maklumat negara. eloklah negara kita Malaysia membina kapal yang besar sebesar KLCC sebagai salah satu Malaysian Disaster Recovery Center.

Perhatikan ayat-ayat berkaitan kapal dalam AlQuran.

"Dan diantara tanda -tanda kekuasaanNya ialah bahwa Dia mengirimkan angin sebagai pembawa berita gembira dan untuk merasakan kepadamu sebagian dari rahmatNya dan supaya kapal dapat berlayar dengan perintahNya dan supaya kamu dapat mencari karuniaNya, mudah-mudahan kamu bersyukur." (Ar Ruum : 46)

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering) -nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; Sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.(QS. Al Baqarah [2] : 164).


Dan Dia-lah, Allah yang menundukkan lautan (untukmu) agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari karunia-Nya, dan supaya kamu bersyukur. (QS. An Nahl [16] : 14).

Tuhan-mu adalah yang melayarkan kapal-Kapal di lautan untukmu, agar kamu mencari sebahagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyayang terhadapmu.(QS. Al Isra [17] : 66).

)
Dan tiada sama (antara) dua laut; yang ini tawar, segar, sedap diminum dan yang lain asin lagi pahit. Dan dari masing-masing laut itu kamu dapat memakan daging yang segar dan kamu dapat mengeluarkan perhiasan yang dapat kamu memakainya, dan pada masing-masingnya kamu lihat kapal-kapal berlayar membelah laut supaya kamu dapat mencari karunia-Nya dan supaya kamu bersyukur. (QS. Al Fathir [35] : 12).

Allahlah yang menundukkan lautan untukmu supaya kapal-kapal dapat berlayar padanya dengan seizin-Nya, dan supaya kamu dapat mencari sebagian karunia-Nya dan mudah-mudahan kamu bersyukur. (QS. Al Jatsiyah [45] : 12).

Tuesday, December 6, 2011

Halangan untuk mengamalkan sentiasa berwuduk

Kita disaran supaya sentiasa dalam keadaan berwuduk. Orang yang sentiasa dalam keadaan suci (ada wuduk) akan dijauhkan dari sifat-sifat mazmumah atau sifat amarah. Malangnya dalam keadaan sekarang, peraturan ditempat kerja menyukarkan kita untuk sentiasa dalam keadaan berwuduk. Mana-mana pejabat pun terutama pejabat kerajaan, setia lelaki mesti pakai kasut.

Bila pakai kasut, sudah pasti kita pakai setokin. Jika kita hendak berwuduk, kita kena tanggal kasut dan stokin. kemudian kita pakai selipar untuk ambil wuduk. Ini menyukarkan kita untuk mengambil semula wuduk setelah kita buang hajat.

Saya berpandangan, adalah baik jika di tempat kerja dibenarkan memakai SANDAL sahaja. Bentuk Sandal sekarang sudah cantik. Kalau kita pakai sandal, Insya Allah imej perkhidmatan awam akan lebih dihargai.

Saturday, November 26, 2011

Milik Allah apa yang di langit dan di bumi.

"Dan mereka berkata."Allah mempunyai anak." Mahasuci Allah, bahkan milik-Nyalah apa yang di langit dan di bumi. Semua tunduk kepadanya. (Allah) Pencipta langit dan bumi. Apabila Dia hendak menetapkan sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya,'Jadilah', maka jadilah sesuatu itu."
(ayat 116-117 Surah Al-Baqarah)

"Dan orang-orang yang tidak mengetahui berkata,"Mengapa Allah tidak berbicara dengan kita atau datang tanda-tanda (kekuasaan-Nya) kepada kita?" Demikian pula orang-orang yang sebelum mereka telah berkata seperti ucapan mereka itu. Hati mereka serupa. Sesungguhnya telah Kami jelaskan tanda-tanda (kekuasaan Kami) kepada orang-orang yang yakin."
(ayat 118 Surah Al-Baqarah)

Asbabun Nuzul ayat 118
Ibnu 'Abbas memaparkan, bahawa atas ucapan Rafi' bin Huraimalah terhadap nabi:"Jika benar engkau adalah seorang utusan Allah, sampaikan kepada Allah, agar Dia berbicara kepada kami hingga kami mendengar kata-kata-Nya", Allah menurunkan ayat ini. (HR. Ibnu Jarir dan Ibnu Abi Hatim).

Sunday, November 20, 2011

Walaupun dikaunseling, 5 gadis Islam tetap sertai Miss Borneo 2011

Hari ini 20112011, Mingguan Malaysia memaparkan highlight Walaupun dikaunseling, 5 gadis Islam tetap sertai Miss Borneo 2011.

Tetapi di dalam minda saya lain pula yang terfikir.

Apa yang saya terlintas dalam minda saya ialah

Walaupun dah banyak ditegur, Akhbar Islam (Mingguan Malaysia) tetap memuatkan gambar-gambar seksi dalam akhbarnya. Termasuklah gambar 5 gadis Melayu Islam yang seksi tu ada dalam akhbarnya.

Kita tahu Akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia merupakan akhbar yang ramai orang Melayu Islam baca. Kenapa gambar-gambar perempuan yang mendedah aurat banyak di dada akhbar keluaran Utusan Melayu?

Frustrated

Saturday, November 19, 2011

Nama Haiwan Yang Tercatat Dalam ALQuran - tentu masing2 ada keistimewaan

NYAMUK, LEBAH, UNTA DAN LALAT

“Sesungguhnya, Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang
lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, mereka yakin bahwa
perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan, “Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?” Dengan perumpamaan itu banyak
orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.”(Al Baqarah, ayat 26)

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, “Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuatkan manusia,” kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.” (QS. An-Nahl: 68-69)

“Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta, bagaimana dia diciptakan? Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-gunung, bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi, bagaimana ia dihamparkan? Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan.” (QS. Al Ghasiyah: 17-21)

“Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah. Mereka tidak mengenal Allah dengan sebenar-benarnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa.” (QS. Al Hajj: 73-74)

Sila rujuk http://al-muqorrobun.blogspot.com/2011/02/kehebatan-4-haiwan-yang-disebutkan.html

Thursday, November 17, 2011

Perkara Mudah Yang Boleh Kita Amalkan dan dapat bonus mudah

Jadikan amalan kita untuk kebaikan diri sendiri.

1. Ambillah wuduk sebelum tidur.
2. Duduklah di saf depan jika anda solat jemaah.
3. Lakukan Solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
4. Doakanlah sahabat2 dan saudara2 kita tanpa pengetahuannya.
5. Lawatlah sahabat2/saudara2/orang2 yang sakit.

Mudah kan? Lakukanlah sekarang.

Jika kita amalkan, malaikat akan berdoa untuk kita.

http://www.ipislam.edu.my/index.php/artikel/read/1021/11-jenis-manusia-didoa-Malaikat-

Friday, November 11, 2011

TANDAS AWAM NAMPAK BERSIH TAPI KOTOR JIJIK EE GELI

Saya betul-betul geli apabila terserempak dan melihat sendiri seorang tukang cuci tandas awam (rasanya warga asing)menggunakan MOP yang sama untuk membersihkan mangkuk tandas, lantai, cawan tempat lelaki buang air kecil dan sink.

Ini berlaku pada 11.11.11 jam 11 malam di tandas lelaki di bangunan sport centre Tropicana golf and country resort di petaling jaya.


Disini saya ingin mencadangkan sesiapa yang menang kontrak mencuci bilik air supaya dapat memastikan pekerjanya tidak buat kerja di atas. Amalkan Etika Yang Baik.

Sunday, November 6, 2011

Peliharalah Hubungan Kekeluargaan

"Wahai manusia! Bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), dan (Allah) menciptakan pasangannya (Hawa) dari (diri) nya; dan dari keduanya Allah memperkembangbiak laki-laki dan perempuan yang banyak. Bertakwalah kepada Allah yang dengan nama-Nya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu." (ayat 1 surah an-Nisa')
-------------------------------------------------------------------------
Sempena Ibadah Korban ini, hubungan kekeluargaan akan dirapatkan semula. Oleh itu elok kunjung mengunjung sesama insan. Yang jauh didekatkan. Jemputlah mereka ke rumah untuk sama-sama makan daging korban.

Wednesday, November 2, 2011

Alhamdulillah Budaya Arak sudah lama tiada, TAPI...

Dengar kata masih ada lagi aktiviti atau majlis anjuran kelab tentera yang mensyaratkan mesti ada pasangan hadir sama ke majlis/aktiviti berkenaan. Sekiranya tiada pasangan individu tersebut akan diambil tindakan.

Akibatnya ada pegawai yang mencari-cari "pasangan sementara" di Kolej, Universiti atau pusat pengajian tinggi.

Jika ini masih berlaku, saya cadangkan supaya amalan tersebut dihentikan serta merta.

Mohon pihak bertanggungjawab menghentikan amalan tersebut sebagaimana (Alhamdulillah) budaya arak dapat dihapuskan di kem tentera sekarang.

Monday, October 31, 2011

JADUAL CERAMAH NOVEMBER 2011 MADRASAH ISLAHIAH ADDINIYAH TAMAN IBU KOTA SETAPAK KUALA LUMPUR

JADUAN CERAMAH BULAN NOVEMBER 2011 DI MADRASAH ISLAHIAH ADDINIYAH TAMAN IBU KOTA SETAPAK KUALA LUMPUR

6 nov 2011 (ahad), kuliah subuh, ust kamaruddin abdul hamid, kemanisan dalam beribadah
6 nov 2011 (ahad), kuliah maghrib, kapten normazlan, kelas alquran dan tajwid
7 nov 2011 (isnin),kuliah maghrib, ust mohd abdullah, kitab tauhid
9 nov 2011 (rabu), kuliah maghrib, megat amir (kagat), kitab penawar hati
12 nov 2011 )sabtu), program kaum ibu 2.45-4.00ptg, ust othman hassan, kelas quran & tajwid kaum ibu
13 nov 2011 (ahad), kuliah subuh, ust shahrul akhbar nukman, sakaratul maut
13 nov 2011 (ahad), kuliah maghrib,kapten normazlan, kelas alquran dan tajwid
20 nov 2011 (ahad), kuliah subuh, ust salman, tafsir almujadalah
20 nov 2011 (ahad), kuliah maghrib, kapten normazlan, kelas quran dan tajwid
26 nov 2011 (ahad), kuliah subuh, ybh dr zulkifli mohamad al bakri, kelebihan solat
26 nov 2011 (sabtu), program kaum ibu 2.45-4.00ptg, ust othman hassan, kelas tajwid kaum ibu
27 nov 2011 (ahad), kuliah maghrib, kapten normazlan, kelas alquran dan tajwid

Saturday, October 29, 2011

Lauh Mahfuzh

"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah." (22:Al-Hadid)

"Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang telah yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri./ (23:Al-Hadid)

KEHIDUPAN ARISTOTLE

Aristotle merupakan salah seorang pelajar Plato, dilahirkan pada tahun 384 SM. Bapa Aristotle adalah seorang doktor kepada raja Mecadonia, dan apabila Aristotle berumur tujuh tahun, bapanya menghantar beliau belajar di Akademi. Beliau berada di sana pada awalnya sebagai pelajar, kemudian menjadi penyelidik dan akhirnya menjadi pengajar. Beliau membawa idea Plato yang diterima umum dan menjelaskan dalam bentuk dialog. Apabila Plato meninggal dunia, Plato mewasiatkan Akademi bukan kepada Aristotle tetapi kepada kepada Speusippus iaitu anak saudaranya. Aristotle kemudian meninggalkan Athens dengan Xenocrates untuk pergi ke Assos, di Asia Minor, di mana beliau membuka cawangan Akademi. Akademi ini memberi tumpuan lebih kepada biologi daripada sebelumnya yang bergantung pada matematik.

Di sana beliau telah bertemu dengan Hermias, satu lagi bekas pelajar Plato, yang telah menjadi raja-Assos. Aristotle telah berkahwin dengan anak saudara Hermias, Pythias, yang meninggal dunia sepuluh tahun kemudian. Semasa tahun-tahun di Assos, Aristotle mula berpisah dari Platonisme dan membangunkan idea sendiri.

Raja Philip Macedonia menjemput Aristotle ke ibu pejabat di sekitar 343 SM untuk tutor anak lelakinya berusia tiga belas-tahun iaitu Alexander. Walaupun sebagai Tutor di Akademi di Assos Alexander, Aristotle masih kekal sebagai presiden Akademi. Dalam 359 SM, bapa Alexander, Raja Philip memutuskan untuk menundukkan kota Yunani, dan menyerahkan tapuk pemerintahan kepada Alexander, sekali gus menghentikan tutor Aristotle kepada Alexander.

Raja Philip dibunuh, dalam 336 SM, dan Alexander kemudian menjadi raja. Beliau telah menggerakkan tentera bapanya dan menundukkan beberapa negeri bandar raya, sekali gus menjadi "Alexander The Great".

Pada 335 SM, Aristotle kembali ke Athens. Speusippus telah meninggal dunia, tetapi Aristotle sekali lagi tidak diberi jawatan presiden Akademi di Athens, sebaliknya, ia telah diberikan kepada salah satu daripada Xenocrates rakan-rakannya.

Jadi, Aristotle mengasaskan sekolah sendiri masa ini, ia dinamakan Lyceum. Pada 323 SM, dua belas tahun selepas mengasaskan Lyceum, Alexander the Great meninggal dunia.

Di Greece, kebencian terhadap hegemoni Macedonia menyebabkan rusuhan berlaku. Aristotle telah dituduh zalim, dan hidupnya menjadi dalam bahaya yang serius. Lalu dia meninggalkan Athens, dan pergi ke tempat peninggalan harta pusaka arwah ibu di Chalcis di pulau Euboea. Beliau meninggal dunia di sana pada tahun berikutnya, 322 SM.

Usia Tidak Panjang Tetapi Manfaatnya Banyak

Kalau kita kaji sejarah lampau, Manusia yang hebat tidak perlu usia yang panjang untuk memberi manfaat kepada orang lain.

Misalnya :
Nabi Muhammad s.a.w. wafat dalam usia 63 tahun
Ibnu Sina (tokoh perubatan) meninggal pada usia 57 Tahun.
Muḥammad bin Mūsā al-Khawārizmī (bapa aljabar) meninggal pada usia 70 tahun.
Aminuddin Baki (Bapa Pendidikan Malaysia), meninggal pada usia 39 tahun
P. Ramlee (Seniman Agung Malaysia), meninggal pada usia 44 tahun.
Ibnu Haitham, meninggal pada usia 74 tahun (965M-1039M)

Surau Al-Falah Danau Kota Setapak





Kepada Semua Penduduk Danau Kota,

Kita mengucapkan terima kasih kepada Saudara Azman AbRahman kerana usaha beliau untuk mewujudkan satu media perhubungan FACEBOOK DANAU KOTA RESIDENCE yang bertujuan untuk mengeratkan silaturahim di kalangan penduduk Danau Kota, Setapak. Sebagaimana yang kita semua sedia maklum bahawa Kawasan Danau Kota telah menjadi satu kawasan yang bertaraf Internasional. Selain terkenal dengan UPTOWN, kini Danau Kota telah mempunyai pusat beli belah bertaraf Antarabangsa iaitu KL Festival City. Banyak negara telah mempunyai Festival City. Contohnya Dubai Festival City, Canada Festival City dan banyak lagi. Kunjungi dan jadilah ahli FB Danau Kota Residence sekarang juga.



Penduduk Danau Kota juga mesra bersama. Berikut suasana sambutan Hari Raya Aidil Adha baru-baru ini.

Friday, October 28, 2011

Perkara-perkara yang berupaya anda lakukan tanpa modal

1. Bangun Sebelum Subuh
2. Baca Quran Sebelum Solat Subuh
3. Puasa Isnin dan Khamis
4. Tidak Merokok/Berhenti Merokok
5. Buang sampah ditempat khas untuk sampah
6. Bersihkan tandas surau
7. Basuh kereta
8. Bersihkan rumah.
9. Baca buku-buku ugama
10. Tulis perkara-perkara baik dalam blog (jika ada kemudahan)
11. Main basikal
12. Potong rumput.
13. Tolong AJK persatuan penduduk.
dan macam2 lagi yang baik-baik anda boleh lakukan tanpa modal.

Mengapa Malam Gelap?

Sebab tiada matahari pada waktu malam.

Sebab bulan tak mengeluarkan cahaya. Cahaya matahari yang dipatulkan oleh bulan tidak begitu terang.

Sebab gelap itulah dia dipanggil malam.

Sebab ramai orang tak dapat tidur dalam cahaya terang.

Sebab cuaca cerah orang kata siang.

Maaf entry ini saja-saja nak melawak. Bergurau sesekali tak apa kan?...

Berkaitan malam dan siang ni ada disebut dalam Quran (baca di bawah):
-------------------------------------------------------------------------

Katakanlah (Muhammad)."Bagaimana pendapatmu, jika Allah menjadikan untukmu malam itu terus menerus sampai Hari Kiamat. Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan sinar terang kepadamu? Apakah kamu tidak mendengarkan? (ayat 71 : Al-Qashash)

Katakanlah (Muhammad), "Bagaimana pendapatmu, jika Allah menjadikan untukmu siang itu terus menerus sampai Hari Kiamat. Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu sebagai waktu istihiratmu?. Apakah kamu tidak memperhatikan?" (ayat 72 : Al-Qashahsh)

Tuesday, October 25, 2011

DULU, KINI DAN SELAMANYA

SELAMANYA
"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"
"Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,"
"Yang Maha Pengasih, Maha Pengayang."
"Pemilik hari pembalasan"

KINI
"Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan"
Tunjuki kami jalan yang lurus"

DULU
"(yaitu)jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat kepadanya;bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula pula) mereka yang sesat"

Dan milik Allah timur dan barat

Ayat 115 Surah Al-Baqarah:
"Dan milik Allah timur dan barat. Kemana-mana kamu menghadap di sanalah wajah Allah. Sungguh Allah Mahaluas, Maha Mengetahui."

Ashabun Nuzul ayat 115.
Ibnu Umar berkata,"Saat dalam perjalanan dari Makkah menuju Madinah, Rasul solat sunat di atas untanya ke mana pun arah unta itu, miskipun tidak menghadap kiblat. Sebagai penjelasan atas kejadian itu, Allah menurunkan ayat ini."(HR. Muslim, Tirmidzi dan Nasa'i).

"""""""""ALLAH ADA TANPA BERTEMPAT""""""""""

Sunday, October 23, 2011

Marco Simoncelli maut di Litar Sepang 23 Oktober 2011

Terkini!!!
Perlumbaan MotoGP Malaysia 2011 dibatalkan diputuskan penganjur Sepang International Circuit (SIC) dan Dorna Sports selepas penunggang pasukan San Carlo Honda Gresini, Marco Simoncelli meninggal dunia terjatuh dan kepalanya dilanggar dua pelumba lain di Litar Sepang sebentar tadi

dipetik dari http://sedakasejahtera.blogspot.com/2011/10/video-kemalangan-ngeri-marco-simoncelli.html

Saturday, October 22, 2011

Sekali Lagi Saya Merayu Supaya Kumpulan Utusan jangan lagi Siarkan Gambar Seksi dalam akhbarnya

Ya Allah yang Tuhanku Selamatkan Akhbar Melayu yang dikeluarkan oleh Kumpulan Utusan, Jadikanlah sidang Redaksinya terdiri daripada orang-orang menginginkan kebahagiaan dunia dan akhirat. Pada masa ini, disamping mempunyai berita yang baik TETAPI mereka masih memperbesarkan gambar-gambar seksi terutamanya artis. Lihat Mingguan Malaysia hari ini 23 Oktober 2011 di muka hadapan ada berita Jangan Gugat Islam tetapi ada iklan kecil PancaIndera gambar Cerita Julia kaki gaduh. Kemudia lihat pula sisipan PancaIndera tengok gambar Julia tu seksi tak? Kemudia lihat pula muka 12 PancaIndera gambar Haida Hafiz lagi seksi. Seksa dibuatnya.

Ya Allah ya Tuhanku berilah hidayah kepada penyumbang2 berita di akhbar Kumpulan Utusan supaya mereka mengeluarkan berita semata-mata untuk perpaduan Ummah dan Kesejahteraan Rakyat Malaysia dengan Redha Mu ya Allah.

DENGARLAH IKIM FM

Friday, October 21, 2011

UTUSAN MALAYSIA MASIH SIAR GAMBAR SEKSI

Utusan Malaysia masih menyiarkan gambar seksi dalam akhbarnya. Hari ini Sabtu 22 Oktober 2011 di S2 ada cerita Nicole, Lewis berpisah? ada gambar Mengangkang dan ada gambar meniarap yang seksa melihatnya. Sayang sekali akhbar yang ramai pembelinya dikalangan orang Melayu Islam menyajikan gambar-gambar yang enak dipandang tetapi menjatuhkan imej manusia. Sudah-sudahlah...hentikanlah cerita-cerita yang tak berfaedah tu..

Sajikanlah dengan berita2 kejayaan, inovasi yang terhasil semalam dan sebagainya yang boleh mendidik manusia ke arah kebaikan bukan ke arah lara...

SuperMind@MindaBistari inginkan rakyat Malaysia sihat akal...

Monday, October 17, 2011

yakjuj makjuj dajal imam mahadi nabi isa

rasul nabi imam wali madu walit sarang burung dosa bangun sebelum subuh akhirat siksa tudung jica parti pilihanraya pru bantuan rm55!!-5!!ngantuklah pula.

Sunday, October 16, 2011

Saya Jarang Solat di Surau itu kerana....

Saya amat jarang solat di surau itu kerana Imam surau itu seorang perokok tegar. Pada saya, jika orang itu dah taraf IMAM, dia sepatutnya dah berhenti merokok. AJK surau itu pula tidak melarang orang menghisap rokok di Surau atau Sekitarnya (dalam Pagar Surau). Apa tidaknya ada dikalangan mereka juga menghisap rokok.

Saya berharap orang surau/masjid JANGANlah jadi Perokok. Jika anda masih merokok, merokoklah di rumah sendiri. Jangan sekali-kali hisap di tempat awam.

INGAT! IMAM TIDAK MEROKOK. JIKA MEROKOK BUKAN IMAM NAMANYA.
GURU UGAMA TIDAK MEROKOK, JIKA MEROKOK BUKAN GURU AGAMA NAMANYA

Pusat Pengajian Islam Mohd Nor Al-Bakri Masjid Lama Lebak, Temerloh Pahang.

Sama-samalah membantu usaha murni rakan sekolah saya.

Sejarah dan Latar Belakang (kunjungi http://ibnurubat.blogspot.com)

1. Pusat Pengajian Islam ini diasaskan daripada masjid lama yaitu masjid yang pertama dibangunkan di Kg. Tanjong Kerayong, Mukim Lebak, Temerloh, Pahang. Masjid ini dihasilkan dari sumbangan derma dan gotong-royong daripada penduduk setempat. Catatan binaan yang terdapat pada bangunan tersebut ialah pada 10 Disember 1951.

2. Masjid ini didirikan diatas tanah yang telah diwaqafkan oleh Allahyarham Tuan Haji Silong tetapi tanpa surat rasmi. Dan kemudian disambung waqaf semula oleh anak-anaknya/pewarisnya sepertimana lampiran Surat Pengakuan Mewakafkan Tanah beserta pelan kawasan yang diwaqafkan.


3. Pada tahun 1969, pihak Kerajaan Negeri Pahang telah meluluskan peruntukan untuk membina bangunan masjid baru dan telah dipindahkan ke tapak tanah baru yang diwaqafkan oleh Tuan Haji Osman serta dirasmikan oleh Sultan Pahang pada 7/11/1973. Semenjak itu, masjid lama ini terus terbiar dan tidak digunakan lagi oleh masyarakat setempat.

4. Memandangkan masjid lama ini dibiayai oleh orang-orang tua dahulu dan demi untuk mempastikan sedeqah jariah mereka berkekalan, maka diusahakan masjid ini diperbaiki untuk kegunaan sembahyang berjamaah dan memberikan pilihan kepada orang-orang yang bermusafir untuk bersembahyang kerana tempatnya yang berhampiran dengan jalanraya utama Temerloh-Triang.


5. Disamping itu Masjid Lama ini dijadikan sebagai Pusat Pengajian Islam untuk mengadakan Kelas Al-Quran Dan Fardhu Ain bagi kanak-kanak dan Pengajian Kitab Umumi untuk kalangan belia dan dewasa.


HISTORY AND BACKGROUND

1. This was the first mosque at Kampung Tanjung Kerayong, Mukim Lebak, Temerloh, Pahang. It was built from the donation and co-operation of the people here. The date 10 December 1951 can be seen on the building to mark the real date it was built.

2. The mosque was built on a piece of land which was contributed (wakaf) by the late Tuan Haji Silong without any document enclosed. It was then followed by his children. (Please refer to the letter and plan of the stated piece of land enclosed).


3. In 1969, the government of the state of Pahang has approved a budget to build a new mosque. It which was then removed and built on the land which was donated by Tuan Haji Osman, and it was officially opened by the Sultan of Pahang on 7 November 1973.

4. In order to keep the good deeds by the late donors be remembered, a suggestion is made to repair the mosque, especially for ‘solat jamaah’. This is also for the benefit of the Muslims passers-by, because the mosque is situated along the main road from Temerloh to Triang.


5. Besides that, the mosque is also used for Al-quran and Fardu Ain classes for children and Islamic classes for youth and adult.

Saturday, October 15, 2011

- Berhentilah Merokok Sebelum Terlambat." Bangunlah Sebelum Subuh.

Harga 1 kotak rokok 20 batang ialah RM10. Sehari saya hisap 1 kotak, maknanya saya belanja RM300 sebulan untuk rokok. Kalau saya berhenti merokok, saya boleh bagi RM300 sebulan kepada ibu/bapa saya. "Merokok Merbahayakan Nyawa Anda dan Nyawa Keluarga Anda - Berhentilah Merokok Sebelum Terlambat." Bangunlah Sebelum Subuh.

Monday, October 10, 2011

SUBSIDI - BAGAIMANA SUBSIDI DILAKSANAKAN?

AKU PUN TAK FAHAM..AKU TAKUT SUBSIDI NI MENGUNTUNGKAN PENIAGA (EMPUNYA PRODUK) JE. MISALNYA GULA. JIKA KERAJAAN TAK BERI SUBSIDI, HARGA GULA TINGGI. KALAU KERAJAAN BERI SUBSIDI, HARGA GULA BOLEH DITURUNKAN? KENAPA? AKU TAK FAHAM.

KATALAH SI (A) PEMILIK 'GULA'. KOS DIA BUAT SEKILO GULA RM2.00. DIA NAK JUAL RM2.50 SEBAB DIA NAK UNTUNG 50 SEN. KERAJAAN KATA JANGAN JUAL MAHAL KEPADA RAKYAT. DIA KATA BOLEH JUAL RM2.20 SEKILO TETAPI 30 SEN LAGI TU KERAJAAN BAYARLAH KEPADA SI (A).

BEGITULAH FAHAM SAYA.

JIKA BETUL MACAM TU, KENAPA TAK NEGOTIATE JE DENGAN SI (A), ALAH... DAPAT UNTUNG 20 SEN SEKILO CUKUPLAH! SO, TAK PAYAH KERAJAAN BAYAR 30 SEN SEKILO KEPADA SI (A).

SIAPA UNTUK BAGI PROGRAM SUBSIDI? ENTAH....

Sunday, October 9, 2011

Rings Around The Moon - Gelung melingkari Bulan

http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/moonring/

Kejadian Gelung Melingkari bulan berlaku pada jam 11.00 malam 9.10.2011 di Malaysia. Kejadian ini pernah berlaku pada waktu subuh 3 minggu lalu. Untu mengetahui fenomena ini, sila rujuk web site di atas.

Implikasi?

Weather:
- Many rings around the moon, signal a series of severe storms.

- A single ring around the moon that quickly vanishes, predicts fine weather.

- A constant ring around the moon, is an omen of rain or snow

Bad Luck:
- When the New Moon holds the Old Moon in its arms, (A ring around the New Moon) disasters will occur at sea.

Saturday, October 8, 2011

PERJUMPAAN PERDANA (GRAND REUNION) BEKAS2 PELAJAR SMKT BATCH 1975/79 AKAN BERLANSUNG PADA 9HB APRIL, 2012 ... SABTU


PERJUMPAAN PERDANA (GRAND REUNION) BEKAS2 PELAJAR SMKT BATCH 1975/79 AKAN BERLANSUNG PADA 9HB APRIL, 2012 ... SABTU

KEPADA BEKAS PELAJAR YANG DIMAKSUD Sila masuk FB di sebelah kiri:

Kepunyaan Allah apa yang ada di langit dan di bumi

Terjemahan ayat 115 AlBaqarah:
" Dan milik Allah timur dan barat. Kemanapun kamu menghadap di sanalah wajah Allah. Sungguh, Allah Mahaluas, Maha Mengetahui."

Ashabun Nuzul ayat 115
Ibnu Umar berkata, "Saat dalam perjalanan dari Makkah menuju Madinah, Rasul Solat sunat di atas untanya ke mana pun arah unta itu, meskipun tidak menghadap kiblat. Sebagai penjelasan atas kejadian itu, Allah menurunkan ayat ini."(HR, Muslim, Tirmidzi, dan Nasa'i).


Terjemahan ayat 116 - 117 AlBaqarah
" Dan mereka berkata, "Allah mempunyai anak.". Mahasuci Allah, bahkan milik-Nyalah apa yang dilangit dan di bumi. Semua tunduk kepada-Nya."
" (Allah) Pencipta langit dan bumi. Apabila Dia hendak menetapkan sesuatu, Dia hanya berkata kepadnya, "Jadilah!" Maka jadilah sesuatu itu.

Terjemahan ayat 118 AlBaqarah
"Dan orang-orang yang tidak mengetahui berkata,"Mengapa Allah tidak berbicara dengan kita atau datang tanda-tanda (kekuasaan-Nya) kepada kita?" Demikian pula orang-orang yang sebelum mereka telah berkata seperti ucapan mereka itu. Hati mereka serupa. Sesungguhnya telah Kami jelaskan tanda-tanda (kekuasaan Kami) kepada orang-orang yang yakin.

Ashabun Nuzul ayat 118
Ibnu 'Abbas memaparkan, bahawa atas ucapan Rafi' bin Huraimalah terhadap Nabi:"Jika benar engkau adalah seorang utusan Allah, sampaikan kepada Allah, agar Dia berbicara kepada kami hingga kami mendengar kata-kata-Nya", Allah menurunkan ayat ini. (HR Ibnu Jarir dan Abi Hatim).


Sumber: TAFSIR QURAN Per Kata - Keluaran Maghfirah Pustaka

Friday, October 7, 2011

Bajet 2012 - Meningkatkan Perkhidmatan Kesihatan

Meningkatkan Perkhidmatan Kesihatan
Tuan Yang di-Pertua
85. Kerajaan akan terus menyediakan perkhidmatan kesihatan terbaik
untuk rakyat, terutamanya rawatan berkualiti, peralatan terkini serta
persekitaran lebih selesa. Bagi tahun 2012, sektor perkhidmatan kesihatan
akan diperuntukkan 15 bilion ringgit untuk perbelanjaan mengurus dan 1.8
bilion ringgit bagi perbelanjaan pembangunan. Ini melibatkan antaranya
pembinaan dan menaik taraf hospital termasuk di Bera, Kuala Krai, Dungun,
Sri Aman dan Tuaran serta menambah baik blok bersalin di Hospital
Putrajaya. Kerajaan juga akan menambah baik 81 klinik kesihatan luar bandar
di seluruh negara dan membuka 50 klinik 1Malaysia.

Bajet 2012 - Menghargai Penjawat Awam : Tambah bonus setengah bulan gaji

Menghargai Penjawat Awam

Tuan Yang di-Pertua,
114. Kerajaan yakin penjawat awam akan terus mempertingkatkan kualiti
perkhidmatan dalam mempastikan agenda pembangunan nasional menjadi
kenyataan. Dalam konteks ini, seperti yang semua ketahui, pada bulan Ogos
yang lalu, Kerajaan telah pun membayar bonus setengah bulan gaji dengan
bayaran minimum 500 ringgit kepada penjawat awam dan bayaran bantuan
500 ringgit kepada pesara.
48
115. Berdasarkan sokongan dan komitmen penjawat awam yang tidak
terhargakan dalam mencapai matlamat pembangunan negara, sukacita saya
mengumumkan tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran
minimum 500 ringgit dan bayaran bantuan 500 ringgit kepada pesara Kerajaan.
Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011. Ini akan
menjadikan jumlah bonus bagi tahun 2011 bersamaan sebulan gaji dengan
bayaran minimum seribu ringgit bagi penjawat awam dan bantuan seribu ringgit
bagi pesara Kerajaan. Bayaran ini akan memanfaatkan 1.3 juta penjawat awam
serta 618 ribu pesara Kerajaan. Bayaran bonus dan bantuan dua kali pada
tahun ini akan menelan belanja sebanyak 4 bilion ringgit.

Bajet 2012 - Pencarum KWSP boleh buat pendaftaran awal Haji

Pendaftaran Awal Ibadah Haji
Tuan Yang di-Pertua,
113. Kita sedang berada dalam bulan Zulhijjah dan seruan haji sebagai
Rukun Islam kelima sentiasa saja berkumandang kepada hamba-hambaNya
untuk menuju Baitullah dari mana saja penjuru dunia. Dalam hal ini, Kerajaan
menyedari, ramai golongan berpendapatan rendah menghadapi masalah
untuk mendaftar dan mendapat giliran haji kerana tidak mempunyai tabungan
minima sebanyak 1,300 ringgit. Justeru, bagi membolehkan bakal jemaah
mendaftar untuk menunaikan ibadah haji, Kerajaan dengan ini membenarkan
pencarum KWSP membuat pendaftaran awal melalui penghadangan atau ringfencing
Akaun 2 pencarum sebanyak 1,300 ringgit. Melalui kaedah ini, wang
pencarum sejumlah 1,300 itu masih kekal dalam KWSP tetapi pencarum
sudah boleh mendaftar giliran untuk menunaikan haji.

Bajet 2012 - Meringankan Kos Sara Hidup

http://www.treasury.gov.my

Meringankan Kos Sara Hidup
Tuan Yang di-Pertua,
112. Dalam usaha untuk terus meringankan belanja seharian rakyat termasuklah dalam menyekolahkan anak-anak, Kerajaan bercadang membuat pemberian tunai secara one-off atau sekali sahaja seperti berikut:

Pertama:
Bantuan sebanyak 500 ringgit kepada isi rumah berpendapatan
bulanan 3,000 ringgit dan ke bawah. Langkah yang julung kali
diambil ini membuktikan keprihatinan Kerajaan terhadap
golongan berpendapatan rendah akibat kenaikan kos sara hidup.
Seramai 3.4 juta isi rumah atau 53 peratus daripada jumlah
keseluruhan isi rumah dijangka mendapat manfaat daripada
bantuan ini. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8
bilion ringgit. Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang
layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri
sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui
bank dan Pejabat Pos;

Kedua:
Bantuan persekolahan 100 ringgit diberi kepada semua pelajar
sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga
Tingkatan Lima di seluruh negara. Memandangkan bantuan ini
disasarkan kepada keluarga yang berpendapatan rendah dan
sederhana, atas dasar kebertanggungjawaban sosial,
terpulanglah kepada budi bicara penjaga atau ibu bapa yang
berkemampuan untuk menerima atau tidak. Di atas semuanya,
langkah ini dijangka dapat meringankan beban perbelanjaan
persekolahan. Bantuan ini dijangka memberi manfaat kepada
kira-kira 5.3 juta pelajar dan melibatkan peruntukan 530 juta
ringgit. Bantuan ini juga akan dilaksanakan melalui akaun Bank
Simpanan Nasional; dan

Ketiga:
Pemberian baucar buku bernilai 200 ringgit kepada semua
pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam
dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di
seluruh negara. Bantuan ini dijangka memberi manfaat kepada
kira-kira 1.3 juta pelajar dan melibatkan peruntukan 260 juta
ringgit.

Friday, September 30, 2011

GAMBAR SEKSI MASIH MENJADI MODAL UNTUK MELARISKAN UTUSAN MALAYSIA

Saya sebenarnya menyokong ada satu surat khabar yang boleh menjadi rujukan rasmi untuk rakyat Malaysia. Buat masa ini saya masih menjadikan Utusan Malaysia sebagai rujukan rasmi Berita. Akhbar harian lain saya anggap sebagai rujukan tambahan.

Walau bagaimanapun sejak dulu lagi saya telah cuba meminta pihak Utusan Malaysia supaya jangan menyiarkan gambar-gambar seksi. Malangnya selepas dua tahun saya menimbulkan isu gambar seksi di Utusan Malaysia atau Mingguan Malaysia terutama di PancaIndera, Sekarang masih juga Gambar seksi menghiasai muka depan atau halaman sisipan. Hari ini 1 Oktober 2011, Muka Utama ada gambar kecil dengan tajuk "Model mengaku disimpan Berlusconi", di S2 pula "India buat Paris Hilton terpukau", "Karisma Kapoor muncul selepas rehat 5 tahun". "Rosie Huntington - Whiteley lantik tiga jurulatih gim. dan gambar Warga emas dakwa patah tangan ketika jalani terapi di hospital juga agak seksi (patut tak lulus untuk ditayang - ambillah gambar lain!".

Semula catatan persendirian saya ini diambil perhatian oleh UTUSAN MALAYSIA.

Jadikan "UTUSAN MALAYSIA" akhbar Rasmi Negara Malaysia Tercinta.

Thursday, September 29, 2011

CARA MUDAH MENGHAFAL AL-QUR'AN

Sumbangan Noraida Idaris · ahli group Bangun Sebelum Subuh
Dicatat oleh Ustaz Ali Sabri
Oleh: Asy-Seikh Dr. Abdul Muhsin Muhammad Al-Qasim, imam dan khatib Masjid Nabawi.

Segala pujian hanya milik Allah, selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada Nabi kita Muhammad, keluarganya, dan para sahabat seluruhnya.
Keistimewaan metode ini adalah seseorang akan memperolehi kekuatan dan kemantapan hafalan serta akan cepat menghafal dalam waktu yang singkat dan akan khatam Al-Quran. Berikut kami akan paparkan metodenya beserta contoh dalam menghafal surah Al-Jumuah:
Bacalah ayat pertama sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat kedua sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat ketiga sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat keempat sebanyak 20 kali
Keempat ayat di atas dari awal hingga akhir digabungkan dan dibaca ulang sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat kelima sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat keenam sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat ketujuh sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat kedelapan sebanyak 20 kali.
Keempat ayat (ayat 5-8) di atas dari awal hingga akhir digabungkan dan dibaca ulang sebanyak 20 kali.
Bacalah ayat pertama hingga ayat ke 8 sebanyak 20 kali untuk memantapkan hafalannya.

Demikian seterusnya pada setiap surah hingga selesai menghafal seluruh surah dalam Al-Quran. Jangan menghafal dalam sehari lebih dari seperlapan juz, kerana ia akan menyebabkan hafalan bertambah berat sehingga anda tidak boleh menghafalnya.
JIKA SAYA INGIN MENAMBAH HAFALAN PADA HARI BERIKUTNYA, BAGAIMANA CARANYA?
Jika anda ingin menambah hafalan baru (halaman selanjutnya) pada hari berikutnya, maka sebelum anda menambah dengan hafalan baru dengan metode yang saya sebutkan di atas, maka anda mestilah membaca hafalan lama (halaman sebelumnya) dari ayat pertama hingga ayat terakhir (muraja’ah) sebanyak 20 kali agar hafalan ayat-ayat sebelumnya tetap kukuh dan kuat dalam ingatan. Kemudian setelah mengulangi (muraja’ah) maka baru anda boleh memulakan hafalan baru dengan metode yang saya sebutkan di atas.
BAGAIMANA CARANYA SAYA MENGGABUNGKAN ANTARA MENGULANG (MURAJA’AH) DENGAN MENAMBAH HAFALAN BARU?
Jangan sekali-kali anda menambah hafalan Al-Qur`an tanpa mengulang hafalan yang sudah ada sebelumya. Ini kerana jika kamu hanya terus-menerus melanjutkan menghafal Al-Qur’an hingga khatam tapi tanpa mengulanginya terlebih dahulu, setelah khatam anda baru mengulanginya dari awal, secara tidak disadari anda telah banyak kehilangan hafalan yang pernah dihafal. Oleh kerana metode yang paling tepat dalam menghafal adalah dengan menggabungkan antara murajaah (mengulang) dan menambah hafalan baru. Bagilah isi Al-Qur`an menjadi tiga bahagian, yang mana satu bahagian 10 juz. Jika dalam sehari kamu telah menghafal satu halaman maka ulangilah dalam sehari empat halaman yang telah dihafal sebelumnya hingga anda menyelesaikan 10 juz. Jika telah selesai 10 juz maka berhentilah menghafal selama satu bulan penuh dan isi dengan mengulang apa yang telah dihafal, dengan cara setiap hari kamu mengulangi (meraja’ah) sebanyak 8 muka.
Setelah selesai satu bulan anda mengulang hafalan, barulah kembali dengan menghafal hafalan baru sebanyak satu atau dua muka bergantung kemampuan, sambil anda mengulangi setiap harinya 8 muka hingga anda boleh menyelesaikan hafalan 20 juz. Jika anda telah menghafal 20 juz maka berhentilah menghafal selama 2 bulan untuk mengulangi hafalan 20 juz, dimana setiap hari anda harus mengulang (meraja’ah) sebanyak 8 halaman. Jika sudah mengulang selama dua bulan, maka mulailah kembali dengan menghafal hafalan baru sebanyak satu atau dua muka bergantung kemampuan, sambil mengulangi setiap hari 8 muka hingga anda boleh menyelesaikan seluruh Al-Qur’an.
Jika anda telah selesai menghafal semua isi Al-Qur`an, maka ulangilah 10 juz pertama secara tersendiri selama sebulan, dimana setiap harinya anda mengulang setengah juz. Kemudian pindahlah ke 10 juz berikutnya, juga diulang setengah juz ditambah 8 muka dari sepuluh juz pertama setiap harinya. Kemudian pindahlah untuk mengulang 10 juz terakhir dari Al-Qur`an selama sebulan, dimana setiap hari mengulang setengah juz ditambah 8 muka dari 10 juz pertama dan 8 muka dari 10 juz kedua.
BAGAIMANA CARA MERAJA’AH AL-QURAN (30 JUZ) SETELAH SAYA MENYELESAIKAN METODE MURAJA’AH DI ATAS?
Mulalah mengulangi Al-Qur’an secara keseluruhan dengan cara setiap hari mengulang 2 juz, dengan mengulanginya 3 kali dalam sehari. Dengan demikian maka anda boleh mengkhatamkan Al-Qur’an sekali setiap dua minggu. Dengan metode seperti ini maka dalam jangka satu tahun (insya Allah) anda telah mutqin (kukuh) dalam menghafal Al-Qur’an, dan lakukanlah cara ini selama setahun.
APA YANG SAYA LAKUKAN SETELAH MENGHAFAL AL-QUR’AN SELAMA SATU TAHUN?
Setelah menguasai hafalan dan mengulanginya dengan itqan (mantap) selama setahun, hendaklah bacaan Al-Qur’an yang anda baca setiap hari hingga akhir hayat adalah bacaan yang dilakukan oleh Nabi saw semasa hidupnya. Beliau membahagikan isi Al-Qur`an menjadi tujuh bahagian (dimana setiap harinya beliau membaca satu bahagian tersebut), sehingga beliau mengkhatamkan Al-Qur’an sekali dalam seminggu.
Aus bin Huzaifah -rahimahullah- berkata: Aku bertanya kepada para sahabat Rasulullah saw, “Bagaimana caranya kamu membahagikan Al-Qur`an untuk dibaca setiap hari?” Mereka menjawab:
نُحَزِّبُهُ ثَلَاثَ سُوَرٍ وَخَمْسَ سُوَرٍ وَسَبْعَ سُوَرٍ وَتِسْعَ سُوَرٍ وَإِحْدَى عَشْرَةَ سُورَةً وَثَلَاثَ عَشْرَةَ سُورَةً وَحِزْبَ الْمُفَصَّلِ مِنْ قَافْ حَتَّى يُخْتَمَ
“Kami bahaginya menjadi (tujuh bahagian yakni): Tiga surah lima surah, tujuh surah, sembilan surah, sebelas surah, tiga belas surah, dan hizb al-mufassal iaitu dari surah Qaf sampai akhir (mushaf).” (HR. Ahmad no. 15578).
Maksudnya:
Hari pertama: Mereka membaca surah “al-fatihah” hingga akhir surah “an-nisa`”.
Hari kedua: Dari surah “al-maidah” hingga akhir surah “at-taubah”.
Hari ketiga: Dari surah “Yunus” hingga akhir surah “an-nahl”.
Hari keempat: Dari surah “al-isra” hingga akhir surah “al-furqan”.
Hari kelima: Dari surah “asy-syu’ara” hingga akhir surah “Yasin”.
Hari keenam: Dari surah “ash-shaffat” hingga akhir surah “al-hujurat”.
Hari ketujuh: Dari surah “qaaf” hingga akhir surah “an-nas”.
Para ulama menyingkat bacaan Al-Qur`an Nabi saw ini menjadi kata: ”فَمِي بِشَوْقٍ“. Setiap huruf yang tersebut menjadi simbol dari awal surah yang dibaca oleh Nabi saw pada setiap harinya. Maka:
Huruf “fa`” adalah simbol dari surah “al-fatihah”. Maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari pertama dimulai dari surah al-fatihah.
Huruf “mim” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari kedua dimulai dari surah al-maidah.
Huruf “ya`” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari ketiga dimulai dari surah Yunus.
Huruf ”ba`” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari keempat dimulai dari surah Bani Israil yang juga dinamakan surah al-isra`.
Huruf “syin” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari kelima dimulai dari surah asy-syu’ara`.
Huruf “waw” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari keenam dimulai dari surah wash shaffat.
Huruf “qaaf” maksudnya bacaan Al-Qur`an beliau di hari ketujuh dimulai dari surah qaf hingga akhir muashaf iaitu surah an-nas.
Adapun pembagian hizib yang ada pada Al-Qur an sekarang, maka itu tidak lain adalah buatan Hajjaj bin Yusuf.
BAGAIMANA CARA MEMBEZAKAN ANTARA BACAAN YANG MUTASYABIH (AYAT YANG MIRIP) DALAM AL-QUR’AN?
Cara terbaik untuk membezakan antara dua ayat yang kelihatannya menurut anda hampir sama (mutasyabih), adalah dengan cara membuka mushaf dan carilah kedua ayat tersebut. Lalu carilah perbezaan antara kedua ayat tersebut, pastikan perbezaan tersebut, kemudian buatlah tanda/catatan (di dalam hati) yang boleh anda jadikan sebagai tanda untuk membezakan antara keduanya. Kemudian, ketika anda bolehlah melakukan murajaah hafalan, maka perhatikanlah perbezaan tersebut secara berulang-ulang sampai anda mutqin dalam mengingat perbezaan antara keduanya.
BEBERAPA KAEDAH DAN KETENTUAN DALAM MENGHAFAL AL-QUR`AN:
Anda mesti menghafal melalui bantuan seorang guru yang bolah membenarkan bacaan jika salah.
Hafalkanlah 2 muka setiap hari: 1 muka setelah subuh dan 1 mula setelah asar atau maghrib. Dengan metode seperti ini (insya Allah) kamu boleh menghafal Al-Qur`an secara mutqin kurang dari setahun. Tetapi jika anda memperbanyak kapasiti hafalan setiap hari maka kemampuan menghafal akan lemah.
Menghafallah dari surah an-nas hingga surah al-baqarah kerana ia lebih mudah. Tapi setelah anda menghafal Al-Qur`an maka urutan meraja’ah bermula dari Al-Baqarah hingga An-Nas.
Dalam menghafal hendaklah menggunakan satu mushaf saja, kerana perkara ini sangat membantu dalam menguatkan hafalan dan agar lebih cepat mengingat letak-letak ayatnya, ayat apa yang ada di akhir halaman ini dan ayat apa yang ada di awal halaman sebelahnya.
Setiap orang yang menghafal Al-Qur’an 2 tahun pertama biasanya apa yang telah dia hafal masih mudah hilang, dan masa ini disebut fasa at-tajmi’ (pengumpulan hafalan). Kerananya janganlah anda bersedih kerana ada sebahagian hafalan yang anda lupa atau banyak keliru dalam hafalan. Ini adalah fasa yang sulit sebagai ujian bagi anda, dan ini boleh menjadi pintu masuknya syaitan untuk menghentikan anda dari menghafal Al-Qur`an. Tolaklah was-was tersebut dari dalam hati anda dan teruslah menghafal, kerana dia (menghafal Al-Qur`an) merupakan perbendaharaan harta yang tidak diberikan kepada sebarang orang.

CARA MUDAH MENCARI MUKASURAT DLM AL-QUR'AN

Sumbangan Noraida Idaris, dokumen dalam group Bangun Sebelum Subuh.

Mari Kita Cuba....!
Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali kita baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al-Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia).
Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran.
Jom sama2 kita belajar...

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 23 adalah pada halaman 442

Dan siapakah yang lebih zalim...

(Ayat 114:Surah Al-Baqarah)
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang melarang di dalam masjid-masjid Allah untuk menyebut nama-Nya, dan berusaha merobohkannya? Mereka itu tidak pantas memasukinya kecuali dengan rasa takut (kepada Allah). Mereka mendapat kehinaan di dunia dan di akhirat mendapat azab yang berat.

ASHABUN NUZUL ayat 114 (dipetik dari naskah TAFSIR QUR'AN PER KATA keluaran Maghfirah Pustaka)
Ibnu 'Abbas menjelaskan bahwa ayat ini sebagai peringatan untuk kaum Quraisy yang melarang Rasulullah melakukan solat di dekat Ka'bah di dalam Masjidilharam. (HR. Ibnu Abi Hatim)

ADA JALANRAYA YANG BOLEH MENJAUHKAN SILATURAHIM...

Usaha untuk menaiktaraf jalanraya perlu dipuji kerana ia memudahkan masyarakat bergerak dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Walau bagaimanapun arkitek jalanraya perlu juga mengambilkira hubungan kekeluargaaan atau hubungan kemasyarakatan hendaklah tidak terjejas akibat daripada menaiktaraf jalanraya.

Pada masa ini, apabila jalanraya siap, keluarga atau jiran sudah jarang berjumpa sebabnya:

Sebelum jalanraya dinaiktaraf:
Dua jiran yang dipisah oleh jalanraya masih boleh melintas jalan atau menggunakan kenderaan menyeberangi jalan.

Selepas jalanraya dinaiktaraf
Jalanraya tersebut telah dinaiktaraf dan dijadikan jalan sehala dan diletak pemisah jalan sehingga dua jiran tadi tak boleh melintas jalan atau jika menggunakan kenderaan pula, ia perlu memandu jauh untuk pergi seberang jalan.

Saya luahkan ini supaya arkitek2 jalan mengambil perhatian dan jadikan Jalanraya Mesra Pengguna.

Allah tahu apa sahaja yang terdetik dihati manusia...

Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: "Tidak sekali-kali akan masuk Syurga melainkan orang-orang yang beragama Yahudi atau Nasrani". Yang demikian itu hanyalah angan-angan mereka sahaja. Katakanlah (wahai Muhammad): "Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar". (Al-Baqarah 2:111)

-----------

Tidak! Siapa yang menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah. dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati. (Al-Baqarah 2:112)

-----------

Dan orang Yahudi berkata, "Orang Nasrani tidak memiliki sesuatu (pegangan)," dan orang-orang Nasrani (juga) berkata. "Orang-orang Yahudi tidak memiliki sesuatu (pegangan)," padahal mereka membaca Kitab. Demikian pula, orang-orang yang tidak berilmu berkata seperti ucapan mereka itu. Maka, Allah akan mengadili mereka pada Hari Kiamat, tentang apa yang mereka perselisihkan. (Al-Baqarah 2:113)

ASHABUN NUZUL AYAT 113
Ibnu 'Abbas berkata bahawa suatu saat, kaum nasrani dari Najran dan para rahib Yahudi berdebat di hadapan Rasullullah. Seorang Nasrani, Rafi' bin Huraimalah, berkata, "Kamu tidak berada pada jalan yang benar, kerana menyatakan kekufuran kepada Nabi Isa dan kitab Injilnya." Kemudian orang Yahudi membantah, "Kamu pun tidak berada di atas jalan yang benar, kerana menentang kenabian Musa dan kitab taurat." Lalu, Allah menjawab perdebatan itu melalui turunnya ayat ini.(HR. Ibnu Abi Ha'tim).

Wednesday, September 28, 2011

Kesihatan :Sarang Burung Walit, Madu lebah & Habatus Sauda

Memang tidak dinafikan bahawa setiap kejadian ALLAH ada manfaat dan ada mudaratnya kepada manusia. Cuma kadar manfaat atau mudarat bagi satu-satu ciptaan itu perlu ada kajian dari segi saintifiknya. Yang pasti apa yang disebut di dalam Al Quran dan Al Hadis pastinya tidak boleh diragui kesahihannya. Bagi Madu lebah dan Habatus Sauda, kita ada jumpa dalil-dalil dari dua sumber di atas.

Bagaimanapun bagi Sarang Burung Walit, hanya dari kajian saintifik yang membuktikan hasiatnya. Akan tetapi, kajian kemudaratannya tidak diketahui. Moga ada yang dapat buat kajian kebaikan dan keburukan. Keburukan bukan sahaja kepada si pemakannya tetapi kepada persekitaran juga perlu diambil perhatian.

Jika kita hendak ambil manfaat untuk segelintir manusia sedang memudaratkan banyak manusia lain maka perkara sedemikian perlu diambil perhatian.

-----------------------
Sebenarnya apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah. Kita, di zaman ini suka sangat mengamalkan perkara yang nampak fizikal baik tetapi kurang mengamalkan apa yang disyorkan oleh yang ghaib. Misalnya jarang umat Islam yang mengamalkan makan Madu Lebah atau minum air zam-zam. Mereka lebih suka makan makanan kesihatan yang lain seperti ubi jaga, tongkat ali dsb. Yang Maha Pencipta juga syorkan supaya Bangun Sebelum Subuh tetapi mereka lebih suka Bangun Selepas Subuh. Mereka lebih percaya kepada undang-undang Barat berbanding Undang2 Islam.

Firman Allah dalam surah an-Nahl:
(Surah An-NAhl: 69).

Tafsirnya: "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan."

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Qur'an, Baginda bersabda:
Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an."

Tuesday, September 27, 2011

Kelab Alumni SMKT 1975-1979

Kawan-kawan yang masuk Tingkatkan 1 tahun 1975 dan keluar pada atau sebelum 1979 di Sekolah Menengah Kebangsaan Temerloh sila menjadi ahli Kelab Alumni SMKT 1975-1979 daftar di Facebook Forum SMKT strictly year 1975-1979.

Sekarang yang dah jadi ahli (untuk maklumat lengkap daftarlah dulu (hanya yang berkaitan sahaja).

1. *ABD RAZAK BIN ABD RAHMAN
2. *ABDUL MUSAWIL BIN ABD AZIZ
3. *ABU HASSAN ALSHAARI BIN ABDUL AZIZ
4. *ABU SAMAH GHANI
5. ABU SAMAH OTHMAN
6.*AHMAD BOESTAMAM BIN HAMID
7. AHMAD HUSAINI BIN ABU BAKAR
8. *AHMAD PAUZI BIN DAUD
9. *AHMAD ZAINI BIN BAKAR
10. *ALIAS BIN HASSAN
11. *AMINUIDDIN BIN YAHAYA
12. *ANUAR ABDULLAH
13.*ASMAHWATI BT MOHAMAD
14.AZHAR BIN HJ WAHID, DR
15.*AZIZAH BT JAMALUDDIN
16.*AZMI BIN ABD MALIK, HJ
17.AZMI BIN UDIN
18.CHE KARIMAH BT CHE MAMAT
19.FATIMAH ROSMAWATI BT NOORDIN
20.*GHAZALI BIN KASSIM
21.*HALIMAH BT MUSA
22.*HAMIDAH BT ALI (MEEN HAMIDAH)
23.*HAMIDAH BT NOH
24.HAMIDAH BT WOK TEH
25.*HASINA BT BAKAR
26.IBRAHIM BIN MALEK
27.JALIL BIN BIDIN
28. *JOHAN MAT SAH, DR
29.*JUNAIDI BIN ABD RAHIM
30. *KHAIDIR AHMAD
31.KHAIRUL ANUAR HUSSIN
32.*MAZLAN BIN ALIAS
33. MAZLAN BIN ZAHARUDDIN MAT AROF
34. *MOHD AMRAN BIN YUNUS
35.*MOHD RAHIMI BIN IBRAHIM
36. *MOHAMED RADZIF MOHD TAHAR
37.*MOHD ZAMRI BIN JOHAN
38.*NORASHIKIN BT JANTAN
39.*NORFADZILAH BT ISMAIL (FADZILA ISMA)
40.*NOR HASIMAH BINTI ABDULLAH
41.*NORHAYATI BT TALIB (UMMI HAYATI)
42.*NORSIMAH BT RAMLI
43.*NORZAMAN BIN NORDIN
44.NORZEHAN BT YUSOF
45.*NOR ZIHAN BT HARUN (YANIS HARUN)
46.*ROHANA BT HASSAN BASRI
47.*ROHAYA BT ISMAIL
48.*ROBI'AH BT MOHAMED
49.ROSNI BT IDRIS
50.*RUSDI BIN ABDULLAH
51.SAEMAH BT SHAHAROM
52.SAHAZUDIN BIN ABU RUDDIN
53.*SALLEH BIN JUSOH (SALJU RINDU)
54.*SALMIAH BT SIDEK, DATIN
55. *SAZALI BIN ZAKARIA
56.*SHAIFUL BAHARI BIN YAHYA
57.*SHAMSUDIN HAMZAH
58. *SHARIF OTHMAN
59.*SUHAIMI BIN JAMALUDIN
60.ZAINAH BT ABU BAKAR
61.ZAINAH BT KEBI
62.*ZAKARIA BIN HJ ALIAS
63.*ZAKIAH BT YAAKUB

* Ada Akaun facebook

KEMAS KINI 26/09/2011
16:35
Sumber FB kumpulan

Sunday, September 25, 2011

Undang-undang Allah wajib dipatuhi...

Petikan laman http://hasan98.tripod.com/alquran.htm

Khilafah yang dimaksudkan oleh Islam bukanlah orang perseorangan, keluarga atau kelas-kelas tertentu, tetapi Jama’ah Ummah yang ada kepimpinan. Setiap anggotanya pula yakin dan menyerah kepada peraturan-peraturan yang Allah SWT turunkan. Khalifah pula bertanggungjawab mengurus daulah dan semua urusan berdasarkan syari’at Allah SWT.

Khalifah adalah wakil Allah SWT di bumi, bukannya penggubal undang-undang berdasarkan kehendak sendiri. Sesungguhnya Pencipta undang-undang hanyalah Allah SWT.

Hukum-hukum Allah SWT dalam al-Quran dan as-Sunnah adalah hukum-hukum tertinggi. Orang-orang mu’min tiada pilihan lain melainkan mematuhinya. Tiada sebarang hak bagi seseorang muslim atau mu’min untuk membuat hukum sendiri dalam perkara-perkara yang telah ditentukan Allah SWT dalam al-Quran dan as-Sunnah. Sebarang penyelewengan daripada hukum Allah SWT dan Rasul-Nya adalah berlawanan dengan aqidah atau iman. Firman Allah SWT:

“Apabila Allah dan Rasul-Nya menghukum mengenai sesuatu urusan maka tidak boleh lagi bagi orang-orang mu’min lelaki dan perempuan memilih berbuat mengikut kemahuannya. Barang siapa yang durhaka kepada Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia benar-benar sesat.” (al-Ahzab: ayat 36)

“Mereka berkata, “Kami telah beriman dengan Allah dan Rasul dan kami telah taat”, kemudian satu puak di kalangan mereka berpaling lagi selepas itu, maka mereka bukan lagi orang mu’min. Apabila mereka diajak kepada hukum Allah dan Rasulnya supaya berjalan hukuman di kalangan mereka tiba-tiba satu puak daripada mereka enggan menurutnya.” (an-Nur: ayat 47-48)

“Sesungguhnya perkataan orang-orang yang beriman itu apabila diajak kepada hukum Allah dan Rasul-Nya supaya berjalan hukuman di kalangan mereka, mereka berkata: “Kami dengar dan kami patuh” dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.” (an-Nur: ayat 51 )

Jemaah Paling Sikit di Masjid...

Saya terkejut dan sedih apabila subuh tadi pergi ke sebuah masjid di sebuah negeri yang bersejarah. Masjid tersebut terletak berhampiran beberapa buah Hotel yang besar2 dan tinggi. Malangnya campur saya cuba ada 5 jemaah subuh (termasuk imam). Saya menyeru kepada pengunjung2 hotel yang beragama Islam, marilah kita sama2 bangun sebelum subuh dan menyemarakkan masjid2 berhampiran hotel tempat tuan/puan menginap. Biarlah musafir memakmurkan Masjid2 Allah miskipun PENDUDUK TEMPATAN (Kariah Masjid) malas untuk memakmurkann masjid Allah.

Allah berfirman : “ Hanya sanya yang memakmurkan masjid Allah adalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, menegakkan shalat, mengeluarkan zakat, dan tidak merasa takut, melainkan hanya kepada Allah, maka mudah-mudahan mereka termasuk orang-orang yang mendapat petunjuk (Qs. At-Taubah: 18)

segala kebaikan yang dikerjakan akan mendapat pahala disisi Allah

110:Al-Baqarah
"Dan laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat. Dan segala kebaikan yang kamu kerjakan untuk dirimu, kamu akan mendapatkannya (pahala) di sisi Allah. Sungguh, Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan."

Saturday, September 24, 2011

Majlis Sambutan Hari Raya & Pertemuan Kedua Pelajar SMKT 1975-1979










Al-Quran menyebut bahawa amalan silaturahim merupakan perintah kedua setelah perintah takwa. Dalam surah Al-Nisa ayat 1, Allah berfirman yang bermaksud:"Bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut namaNya, serta peliharalah hubungan silaturahim kaum kerabat."

Demikian juga dengan surah al-Hujuraat, ayat 10, Allah menegaskan dalam firmaNya yang bermaksud:"Sebenarnya orang-orang mukmin itu bersaudara. Maka damaikanlah di antara dua saudara kamu yang bertengkar itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

Takwa dan silaturahim selalu digandingkan di dalam Al-Quran dan merupakan dua hal yang tak boleh dipisahkan. Maksudnya jika orang itu bertakwa kepada Allah, tentu dia akan menyambungkan silaturahim dan kalau dia tidak bertakwa kepada Allah tentu dia akan memutuskan hubungan silaturahim. Terima kasih Hj Azmi Abd Malek atas usaha merapatkan Silaturahim.




SEMUANYA BERLAKU PADA 24 SEPTEMBER 2011 DI SRI PUNCAK TEMERLOH

Friday, September 23, 2011

Tidakkah kamu tahu bahawa ALLAH...

Ayat 106:AlBaqarah
"Ayat yang Kami batalkan atau Kami hilangkan dari ingatan, pasti Kami ganti dengan yang lebih baik atau yang sebanding dengannya. Tidakkah kamu tahu bahawa Allah Mahakuasa atas segala sesuatu?"

Ayat 107:AlBaqarah
"Tidakkah kamu tahu, bahawa Allah memiliki kerajaan langit dan bumi? Dan tidak ada bagimu pelindung dan penolong selain Allah."

Ayat 108:Al-Baqarah
"Ataukah kamu hendak meminta kepada Rasulmu (Muhammad) seperti halnya Musa (pernah) diminta (Bani Israel) dahulu? Siapa yang mengganti iman dengan kekafiran, maka sungguh, dia telah tersesat dari jalan yang lurus."

Ayat 109:Al-Baqarah
"Banyak di antara Ahli Kitab menginginkan sekiranya mereka dapat mengembalikan kami menjadi kafir kembali setelah kamu beriman, kerana rasa dengki dalam diri mereka. Maka maafkanlah dan berlapang-dadalah, sampai Allah memberikan perintah-Nya. Sungguh, Allah Mahakuasa atas segala sesuatu."

Wednesday, September 21, 2011

Sulaiman itu tidak kafir tetapi setan-setan itulah yang kafir

Ayat 102 Surah Al-Baqarah
"Dan mereka mengikuti apa yang dibacakan oleh setan-setan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi setan-setan itulah yang kafir. mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di negeri Babilonia, yaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum menyatakan,"Sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu), sebab itu janganlah kafir." Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dengan sihir nya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, niscaya tidak akan mendapat keuntungan di Akhirat.. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dengan sihir, sekiranya mereka tahu."

Ayat 103 Surah Al-Baqarah
"Dan jika mereka beriman dan bertaqwa, pahala dari Allah pastinya lebih baik, sekiranya mereka tahu."

Ashabun Nuzul ayat 102-103
Syahr bin Hausyyab memaparkan, bahawa orang Yahudi itu berkata "Lihatlah Muhammad,ia mencampuradukkan antara yang Haq dan yang batil. Ia menyatakan, bahawa Sulaiman adalah nabi seperti para nabi yang lain. Padahal Sulaiman adalah penyihir yang dapat mengenderai angin." Maka itu, Allah menurunkan ke 2 ayat ini. (HR ibnu jabir)

104. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu katakan 'Ra'ind' tetapi katakanlah, "Unzhumd" dan dengarkanlah. Dan orang-orang kafir akan mendapat azab yang pedih.

Ashabun Nuzul ayat 104.
As-Suddi menuturkan, bahawa adalah dua orang Yahudi, Malik bin Shaif dan Rifa'ah bin Zaid, dari Bani Qainuqa. Mereka, jika bertemu Rsulullah selalu mengucapkan 'Ra'ind sam'aka wasma' ghaira musma'in.' Kaum Muslim mengira ucapan itu merupakan pujian Ahli Kitab kepada para nabi mereka, sehingga kaum Muslim mengikuti dengan mengucapkan kalimah itu kepada Rasul. MAKA ITU, ALLAH MENURUNKAN AYAT INI. (hr. Ibnu Mundzir).

105.(AlBaqarah)
Orang-orang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik tidak menginginkan diturunkan kepadamu sesuatu kebaikan dari Tuhanmu. Tetapi secara khusus Allah memberikan Rahmatnya kepada orang yang Dia kehendaki. Dan Allah pemilik kurnia yang besar.

Ashabun Nuzul ayat 105.
AS-Suddi menjelaskan bahawa ayat ini (diturunkan sebagai penjelasan kepada Rasulullah dan kaum Muslim tentang sikap dan sifat orang-orang musyrik. Mereka sangat membenci kaum Muslim. (HR. Ibnu Jarir)

Tuesday, September 20, 2011

AYAT-AYAT QURAN SEBENARNYA TELAH JELAS

"Dan sungguh, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang jelas kepadamu (Muhammad), dan tidaklah ada yang mengingkarinya selain orang-orang fasik." (99:Al-Baqarah)

"Dan mengapa setiap kali mereka mengikat janji, sekelompok mereka melanggarinya? Sedangkan sebahagian besar mereka tidak beriman." (100:Al-Baqarah)

"Dan setelah datang kepada mereka seorang Rasul (Muhammad) dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang diberi kitab (Taurat) melemparkan kitab Allah itu ke belakang (punggung), seakan-akan mereka tidak tahu." (101:Al-Baqarah)

Wednesday, September 14, 2011

AL-Quran menjadi petunjuk serta berita gembira bagi orang-orang beriman

"Katakanlah (Muhammad)."Siapa yang menjadi musuh Jibril, maka (ketahuilah) bahawa dialah yang telah menurunkan (al-Quran) ke dalam hatimu dengan izin Allah membenarkan apa (kitab-kitab) yang terdahulu, dan menjadi petunjuk serta berita gembira bagi orang-orang beriman." (97:AL-Baqarah)

"Siapa yang menjadi musuh Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, Jibrail dan Mikail, maka sesungguhnya Allah musuh bagi orang-orang kafir." (98:Al-Baqarah)

Asbabun Nuzul ayat 97-98.
Anas bin Malik memaparkan bahawa kedua-dua ayat ini diturunkan sebagai teguran dari Allah terhadap sikap kaum Yahudi yang memusuhi malaikat Jibril. Mereka meyakini, bahawa Malaikat Jibril adalah yang menurunkan peperangan, pembunuhan dan kekerasan. (HR AlBukhari)

Saturday, September 10, 2011

Negeri Akhirat bukan tertentu kepada satu bangsa sahaja....

Allah mewahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w untuk disampaikan kepada kaum Bani Israel seperti berikut:

"Katakanlah (Muhammad),"Jika negeri akhirat di sisi Allah, khusus untukmu saja bukan untuk orang lain, maka mintalah kematian jika kamu orang yang benar." (ayat 94 Al Baqarah)

"Tetapi mereka tidak akan menginginkan kematian itu sama sekali, kerana dosa-dosa yang telah dilakukan tangan-tangan mereka. Dan Allah Maha Mengetahui orang-orang zalim." (ayat 95:AlBaqarah)

"Dan sungguh, engkau (Muhammad) akan mendapati mereka (Orang-orang Yahudi), manusia yang paling tamak akan kehidupan (dunia), bahkan (lebih tamak) dari orang-orang musyrik. Masing-masing dari mereka, ingin diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu tidak akan menjauhkan mereka dari azab. Dan Allah Maha melihat apa yang mereka kerjakan."(ayat 96:Albaqarah)

Selamat membaca Al Quran & Terjemahannya.

Wednesday, September 7, 2011

Banyak kali Kaum Bani Israel di peringatkan Allah tapi....

"Dan takutlah kamu pada hari, (ketika) tidak seorang pun dapat membela orang lain sedikit pun. Sedang syafaat dan tebusan apapun darinya tidak diterima dan mereka tidak akan di tolong." (ayat 48 AlBaqarah)

"Dan (ingatlah) ketika Kami menyelamatkan kamu dari (Fira'un dan) pengikut-pengikut firaun. Mereka menimpakan siksaan yang sangat berat kepadamu. Mereka menyembelih anak-anak lelakimu dan membiarkan hidup anak-anak perempuanmu. Dan pada yang demikian itu merupakan cobaan yang besar dari Tuhanmu." (ayat 49 Al-Baqarah)

"Dan (ingatlah) ketika Kami membelah laut untukmu, sehingga kamu dapat Kami selamatkan dan Kami tenggelamkan (Fir'aun dan)pengikut-pengikut Fir'aun sedang kamu menyaksikan." (ayat 50 Al Baqarah)

"Dan (ingatlah)ketika...." ada di permulaan ayat 51, 53, 54, 55, 58, 60, 61, 63, 67, 72, 83, 84 dan ayat 93. ----Baca & Fahamilah

Monday, September 5, 2011

Kaum Bani Israil banyak di sebut di dalam Al Quran, Kenapa?

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Mosaik 12 Bani Israel dalam dinding sebuah Sinagog di Baitulmaqdis
Bani Israel (Ibrani:שבטי ישראל Bahasa Arab:بني إسرائيل) merujuk kepada kaum atau keturunan Israel.

Perkataan Israel, berasal dari gelaran yang diberikan kepada Nabi Yaakub (a.s).

Istilah Israel bermaksud "Hamba Allah" atau "Tentera Allah". Perkataan "Isra" bermaksud "Hamba atau Tentera" dan "El" membawa maksud "Allah SWT". Gelaran "Israel" ini dikurniakan kepada Nabi Yaakub (a.s) kerana baginda diberkati oleh Allah SWT.

Perkataan "Israel" berasal dari bahasa Ibrani.

Kaum Bani Israel berasal daripada anak-anak nabi Yaakub (a.s) seramai 12 orang yang turut dikenali dengan gelaran 'Al-Asbaath' (Bahasa Arab:الأسباط) iaitu Rubin, Simeon, Lawway, Yahuda, Zebulaon, Isakhar, Dann, Gad, Asyer, Naftali, Yusuf, dan Benyamin.

Antara anak-anak baginda, ada antaranya yang diangkat menjadi Rasul seperti Nabi Yusof (a.s) yang meneruskan apa yang diajarkan oleh Nabi Ibrahim kepada datuk baginda, Nabi Ishak a.s., bapa baginda, Nabi Yaakub dan akhirnya baginda sendiri yang dipilih Allah untuk meneruskan Syariat Allah dimuka bumi ini.

Terdapat ramai rasul-rasul yang terkemuka diutuskan dalam kalangan Kaum Bani Israel ini seperti Nabi Yusuf, Nabi Musa, Nabi Harun, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Nabi Ilyas, Nabi Ilyasa, Nabi Yunus, Nabi Zakaria, Nabi Yahya dan Nabi Isa yang merupakan rasul yang terakhir yang diutuskan Allah kepada kaum ini sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w yang merupakan rasul yang terakhir yang diutuskan kepada seluruh umat manusia dimuka bumi Allah ini.

------------------------------------------------------------------------------
Ulasan saya.

Maknanya keturunan Israel ini adalah orang yang bijak, tetapi sebahagian besarnya dilaknati Allah sebab mereka merasakan mereka lebih baik dari orang dari keturunan lain. Umpama Iblis yang kalau kita ikut sejarahnya, ia adalah yang paling taat kepada Allah tetapi oleh sebab ia sombong maka ia langgar perintah Allah supaya sujud kepada Adam. Padahal Iblis tahu, Tuhan itu Allah tapi sebab sombong dia ingkar juga. Majoriti orang Israel begitu juga, dia tahu Islam itu benar, Allah itu Tuhan seluruh Alam tetapi Mereka tetap kata mereka yang betul sebenarnya. Kalau seorang dari keturunan Israel ikut Islam sepenuhnya kemungkinan dia menjadi seorang Islam yang hebat. Hanya Allah Yang Mengetahui.

------------------------------------------------------------
Lihat lah ayat 40 surah Al-Baqarah.

"Wahai Bani Israel!. Ingatlah nikmat-Ku yang telah Aku berikan kepadamu. Dan penuhilah janjimu kepada-Ku, niscaya Aku penuhi janji-Ku kepadamu, dan takutlah kepada-Ku saja."

Sila baca terus ayat 41 hingga 46 dan

Lihat pula ayat 47 surah Al-Baqarah

"Wahai Bani Israel! Ingatlah nikmat-Ku yang telah aku berikan kepadamu, dan Aku telah melebihkan kamu dari semua umat yang lain di alam ini (pada masa itu)."

Keterangan ayat 47 (sumbangan http://kongaji.tripod.com/)

يَا بَنِيْ إِسْرَائِيْلَ
"Wahai Bani Israil" (pangkal ayat 47).

Mereka dipanggil lagi dengan nama yang terhormat itu. Dengan menyebut nama nenek­ moyang mereka yang mulia itu, nama kehormatan yang dianugerahkan Tuhan kepada Ya'qub a. s. Amir Pahlawan Allah, moga-moga mereka sadar kembali. Memang Tuhan mengajarkan kepada RasulNya agar memanggil orang dengan nama yang Dia senangi. Apatah lagi dengan memanggil mereka dengan nama itu, tercakuplah mereka jadi satu semua, tidak ada lagi bagi kabilah ini dan kabilah itu yang rasa tersisih.

اذْكُرُوْا نِعْمَتِيَ الَّتِيْ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّيْ فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِيْنَ
"Ingatlah olehmu akan nikmatKu yang telah Aku karuniakan kepadamu, dan sesungguhnya Aku telah pernah memuliakan kamu atas bangsa-bangsa " (ujung ayat 47).

Diperingatkan hal ini, bahwa kemulian yang telah dianugerahkan Allah kepada mereka itu, bukanlah karena darah keturunan mereka lebih tinggi dari darah keturunan yang lain. Sekali-kali tidaklah Tuhan mengajarkan perbedaan suku (ras), tinggi itu rendah ini. Mereka pernah dimuliakan melebihi bangsa dan suku yang lain, sebab merekalah penerima waris ajaran nenek-moyang mereka Ibrahim a. s., Ishak a. s. dan Ya'qub a. s. tentang percaya kepada Allah Yang Maha Esa.

Selama Tauhid itu mereka pegang teguh, kemuliaan itu tidaklah akan dihilangkan atau dicabut dari mereka. Jadi mereka diberi kemuliaan ialah karena kemuliaan pendirian. Adapun kalau Tauhidnya telah hilang, dan yang mereka pertahankan telah tinggal kemegahan saja menyebut-nyebut kebesaran yang lampau, hinalah mereka dan bangsa lain yang menerima dan menjunjung Tauhid itu pulalah yang akan dimuliakan Tuhan.

------------------------------------

Nak merepek sikit....jangan marah!

Ya dulu kampung ku di tanah pusaka ayah ku tidak wujud batu-batu yang di susun rapi cuma ada kayu-kayu papan yang diatur bersambung-sambung melindungi keluarga dari dihujani dipanasi oleh sang hujan dan mentari kini wujud banyak sekali batu-batu tersusun bukan satu malah lebih dari satu rimas pening puas benci dan beredar sebelum lebih ramai yang masuk wad yang bukan sebab sakit demam tetapi tegang dan kurang tahu perkataan meniti bibir bibir yang hilang entah di mana bukan sebab yang tinggal.

Ngantuk dan ingatlah surah ini ibu tak pernah minum melainkan membacanya sahaja tanpa was-was.

la camna masuk kata ngantuk dan ingatlah.... pelik-pelik-pelik agaknya ada oarang masuk edit blog kawan kut.

Sunday, September 4, 2011

ADAKAH KERAJAAN TIDAK MEMBELA ANAK2 YATIM ATAU ?

Pada pandangan saya Kerajaan Malaysia sangat prihatin terhadap anak-anak yatim dan kebajikan masyarakat sebab itulah Kerajaan mengwujudkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Kerajaan juga menguruskan wang zakat yang sebahagiannya ada untuk anak yatim.

TETAPI mungkin kerana silap pengurusan atau tak tahu cara nak mengurus maka kita lihat banyak kegiatan mengutip derma untuk Rumah Anak Yatim (Islam). Sebenarnya rakyat Malaysia memang suka menderma tetapi saya berpandangan imej Islam akan merosot apabila melihat banyak orang Islam mengutip derma di Shopping Compleks, di Pasar Malam, di Pasar Tani, di stesen minyak, di restoran-restoran, di pejabat sehingga ada ketidak selesaan kepada pengunjung. Ada pula yang mengutip derma secara hampir macam paksaan dan saya pasti, ada yang memberi bukan 100% ikhlas dan terdetik di hati "Kerajaan tak bela ke kelas tahfiz, anak yatim dan orang miskin?"

Sekadar luahan hati yang tidak berapa suka melihat umat Islam meminta-minta sedangkan banyak agensi ditubuhkan untuk tujuan membasmi kemiskinan.

- PERKIM, Amanah Ikhtiar, Dana Belia, Baitul Mal, YPEIM, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Zakat, dan macam-macam lagi.

KANAK2 DAN TEKNOLOGI TERKINI

Syukur Alhamdulillah kanak2 sekarang berada di dalam era teknologi yang canggih dan menarik. Kanak2 berusia seawal 3 tahun pun sudah pandai menggunakan touch screen untuk bermain game di IPAD yang dibeli oleh golongan sederhana dan berduit.

Tapi keluarga2 Melayu Islam kenalah pandai untuk menyediakan pakej-pakej permainan yang intelektual sebab rata2 saya perhatikan mereka menggunakan IPAD untuk bermain kereta lumba, perang kapalterbang dan permainan bola sepak. Amat jarang kita lihat kanak2 menggunakan IPAD untuk permainanan2 yang membina minda dan kreatif.

Teknologi memang bagus didedahkan kepada kanak2 tetapi kandungan untuk mereka gunakan mestilah yang boleh membentuk Insan Yang Berdaya maju.

Disiplinkan anak-anak untuk bermain dan belajar.

Wednesday, August 31, 2011

Sebahagian besar kesesakan lalu lintas boleh di atasi

Sepanjang perjalanan saya dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu saya dapat membuat kesimpulan seperti berikut:

1. Pada musim perayaan, kawalan lalu lintas di perlukan di semua Persimpangan Jalan-jalan utama dan di kawasan hampir dengan bandar.
2. Tidak perlu buat sekatan jalanraya walaupun untuk menahan motosikal sebab ia boleh menyumbang kepada bottle neck
3. Kereta bantuan kecemasan di jalanraya perlu di tambah dan di tempatkan di beberapa tempat strategik
4. Kereta rosak atau kemalangan, cepat-cepat di alih ke tepi sebab kadang2 eksidennya kecil sahaja tetapi pemandu terlibat salah-menyalah, padahal boleh ketepikan dulu keretanya.

Tempat yang paling saya frust sekali ialah dari pasir putih ke Selising. Pada malam khamis (Rabu malam Khamis) jem dari Pasir Putih ke Selising. Wal hal kerana tiada polis bertugas mengawal di persimpangan betul-betul depan balai polis Selising. Bila tiada pengawal trafik di situ, maka pemandu akan mematuhi lampu isyarat. Oleh kerana kadar bilangan kenderaan yang banyak dari arah Pasir Putih ke Kota Bharu sedang tidak banyak kenderaan dari arah sebaliknya maka limpahan kenderaan berpanjangan dari selising sehingga ke pasir putih. Jika ada pengawal bolehlah dia melepaskan kenderaan biarpun trafik light berwarna merah.

So saya ingan berpesan kepada pihak berkaitan supaya kurang polis membilang kereta di jalanraya. tambahkan pengawal di persimpangan jalan pada masa2 akan datang.

Tuesday, August 30, 2011

KELEBIHAN PUASA SUNAT ENAM HARI BULAN SYAWAL

Artikel Dari: Portal Komuniti :: Ukhwah.com
http://www.ukhwah.com/

Kesempurnaan ibadat seseorang Islam bukan sekadar terletak kepada amalan-amalan fardhu yang diwajibkan oleh Allah S.W.T., malah ia turut ditampung oleh amalan-amalan sunat di dalam memperindahkan lagi mutu ibadat yang dilakukan.

Seumpama solat yang menjadi amalan terawal dihisab di Padang Mahsyar kelak, dinilai terlebih dahulu akan solat wajib yang dilakukan, dan jika terdapat kekurangan, ia akan dilihat melalui amalan solat sunat bagi menampung mana-mana kekurangan solat fardhu. Begitu juga amalan berpuasa. Kecantikan puasa wajib Ramadhan jika ditambah dengan puasa-puasa sunat adalah terlebih indah dan baik daripada hanya bergantung kepada puasa Ramadhan semata-mata.

Terdapat banyak jenis puasa-puasa sunat yang boleh dilaksanakan seperti berpuasa sunat hari Isnin dan Khamis, puasa 10 Muharram, puasa tiga hari dalam sebulan dan puasa enam hari di bulan Syawal.

Menjadi kebiasaan kepada orang-orang Islam di Malaysia berpuasa sunat selama enam hari di bulan Syawal selepas mereka menamatkan puasa sebulan Ramadhan kerana meyakini ganjaran dan pahala yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T.

Abu Ayyub al-Ansari ada meriwayatkan satu hadith daripada Rasulallah s.a.w. di dalam menerangkan tentang kelebihan puasa enam Syawal yang maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” ( Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn. Majah ). Imam al-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih.

Imam al-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”

Terdapat beberapa persoalan tentang perlaksanaan puasa enam Syawal adakah terus langsung dilaksanakan selepas hari raya pertama dan dibuat secara berturut-turut atau boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang Syawal sama ada secara berturut-turut atau sebaliknya.

Pendapat di dalam mazhab Syafie menyebut bahawa yang terlebih afdhal di dalam perlaksanaannya ialah sejurus selepas hari raya pertama dan dilakukan enam hari berturut-turut.

Ini tidak pula bermakna, jika seseorang itu melaksanakan secara terputus-putus (tidak berturutan) atau dilakukan pada pertengahan atau akhir Syawal dianggap satu kesalahan atau tidak mendapat pahala, malah semuanya diterima Allah dan dikira sebagai satu ibadah juga.

Perlu difahami bahawa yang dimaksudkan dengan puasa sepanjang tahun itu bukan terletak kepada puasa 6 hari Syawal dengan meninggalkan puasa Ramadhan, tetapi kelebihan puasa setahun itu diperolehi setelah dilengkapkan puasa Ramadhan dan disambung dengan puasa Syawal.

Imam al-Nawawi di dalam kitab Syarah Sahih Muslim ada menyebut kewajaran pahala diberikan seumpama puasa setahun kepada mereka yang berpuasa 6 Syawal. Merujuk kepada satu hadith Rasulullah s.a.w. yang bermaksud “Setiap satu amalan kebajikan itu digandakan pahalanya sebanyak 10 kali ganda”.

Ini bermakna bahawa puasa sehari dalam bulan Ramadhan samalah seperti puasa sepuluh kali, dan jika sebulan Ramadhan itu gandaan pahalanya seumpama puasa 10 bulan kerana ianya adalah sepuluh kali ganda. Manakala puasa sehari bulan Syawal seumpama 10 kali puasa dan 6 hari menyamai 60 hari iaitu 2 bulan. Maka jika ditambah 10 bulan dengan 2 bulan samalah seperti puasa setahun.

Apakah hukumnya jika seseorang itu berniat untuk qadha puasanya dan dibuat 6 hari dalam Syawal adakah akan mendapat pahala puasa 6 Syawal?

Syeikh al-Marhum Atiyyah Saqar (salah seorang ulama terkenal al-Azhar) di dalam kitab himpunan fatwanya ada menyebut bahawa hukumnya dibolehkan kepada seseorang untuk qadha puasanya dan ditunaikan 6 hari dalam bulan Syawal dengan niat qadha, maka terhasillah baginya pahala qadha dan pahala puasa 6 Syawal. Tetapi yang lebih afdhal ialah diasingkan antara puasa qadha dan puasa 6 Syawal kerana puasa qadha itu hukumnya wajib dan puasa Syawal itu hukumnya sunat, maka adalah lebih baik tidak disatukan niat kerana antara yang sunat dan wajib itu tidak boleh disatukan.

Para ulama mazhab Syafie menyebut bahawa pahala puasa 6 Syawal itu akan terhasil juga apabila seseorang itu melakukan puasa qadha selama 6 hari walaupun niatnya adalah qadha dan bukan niat puasa 6 Syawal, tetapi pahalanyanya untuk puasa 6 Syawal itu kurang sedikit. Ini menurut kata-kata Imam al-saya’rawi “Jika seseorang itu berpuasa di dalam bulan Syawal sebagai qadha daripada puasa Ramadhan atau puasa nazar atau lain-lain puasa sunat, maka akan diperolehi pahala sunat Syawal itu kerana terlaksananya puasa 6 hari dalam bulan Syawal tetapi kesempurnaan pahala tidak diperolehi sepenuhnnya melainkan jika diniatkan untuk puasa sunat 6 hari bulan Syawal”.

Sebagai kesimpulannya, adalah terlebih baik jika puasa sunat 6 Syawal dibuat berasingan dengan puasa lain sama ada qadha, nazar, kaffarah ataupun puasa sunat yang lain. Selesaikan dahulu 6 hari puasa qadha dan ditambah kemudiannya dengan niat puasa 6 Syawal. Ini akan lebih menyeragamkan amal ibadat yang dilakukan agar tidak bercampur aduk antara satu sama lain.

Antara hikmat disyariatkan puasa 6 hari bulan Syawal ialah sebagai satu latihan kepada orang-orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan bahkan amalan itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.

Ia juga sebagai satu cabaran kepada orang-orang Islam supaya tidak menjadikan Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar ingin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.

Friday, August 26, 2011

Jika terlanjur, jangan panik sebab Allah Maha Penerima Taubat jika anda bertaubat

Sekiranya kita melakukan kesalahan dan dosa, kita hendaklah berusaha untuk tidak melakukannya lagi. Mohon lah pada Allah keampunan. Mula buat apa yang Allah suruh dan Tinggalkan apa yang Allah larang.

Hayatilah ayat 37-39 Surah Al-Baqarah

"Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, lalu Dia pun menerima taubatnya. Sungguh, Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.

Kami berfirman,"Turunlah kamu semua dari surga!. Kemudian jika benar-benar datang petunjuk-Ku, kepadamu, maka siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, tiada akan rasa takut pada mereka, dan mereka tidak bersedih hati."

Adapun orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itu penghuni neraka, Mereka kekal di dalamnya."


Thursday, August 25, 2011

Di antara Makluman, Perintah dan Larangan

Apabila Bos memaklumkan apa yang dia nak buat kepada kita, Lalu kita tanya kenapa bos nak buat? - Adakah bos marah? - tentunya dia tidak sampai ketahap marah sebab yang bertanya tu nak tahu,

Apabilan bos kita arahkan kita untuk buat sesuatu. Lalu kita tak buat apa yang dia suruh buat. Adakah bos marah? Memang patut bos marah sebab kita ingkar perintahnya.

Apabila bos melarang kita membuat sesuatu. Kita tak nak buat, tetapi ada orang lain yang mempengaruhi kita atau provok kita supaya kita buat. Kita terpengaruh dengannya lalu kita buat apa yang bos larang. Bos kita tau kita buat tu sebab kita kena tipu atau dipengaruhi oleh orang lain.Adakah bos marah? Tentunya dia marah tetapi tahap kemarahannya tidaklah sama seperti marahnya dia bila terus tak buat bila di suruh.

Ketiga-tiga senario di atas saya terfikir apabila membaca terjemahan ayat 30 hingg 36 surah Al Baqarah.

Ayat 30 : Perihal Malaikat yang bertanya Allah selepas Allah memaklumkan Allah hendak menjadikan manusia untuk mentadbir bumi. - Tiada hukuman dikenakan kepada Malaikat,
"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat.'Aku hendak menjadikan khalifah di bumi'. Mereka berkata,'Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbiah, memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?'Dia berfirman.'Sungguh, Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.!'"

Ayat 34 : Allah periintahkan malaikat/jin/iblis supaya sujud kepada Adam. Malaikat sujud tetapi Iblis tiadak sujud. Maknanya Iblis Ingkar perintah. Iblis dihukum dengan seberat2 hukuman. Srbabnya dia tak buat apa yang Tuhan suruh buat.
"Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat,'Sujudlah kepada Adam!'Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia menolak dan menyombomgkan diri, ia termasuk golongan yang kafir."

Ayat 35 dan 36, Allah larang adam buat sesuatu. Tapi Adam buat juga tetapi dia buat kerana terpengaruh dengan tipu daya syaitan. Maka Allah marah juga sebab itulah Adam dikenakan hukumkan tetapi hukumannya lebih ringan dan berpeluang pula untuk bertaubat.
"Dan Kami berfirman:'Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam surga, dan makanlah dengan nikmat (berbagai makanan) yang ada di sana sesukamu (tetapi)janganlah kamu dekati pohon ini, nanti kamu termasuk orang-orang yang zalim!'"

So fikir2lah sesungguhnya ada mesej penting yang Allah minta manusia fikir dengan ayat-ayatNya.

Tuesday, August 23, 2011

Kenapa Iblis di Laknat?

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat,"Sujudlah kamu kepada Adam!". Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia menolak dan menyombongkan diri, dan ia termasuk golongan yang kafir. (34:AlBaqarah)

Dan Kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam surga, dan makanlah dengan nikmat (berbagai makanan) yang ada di sana sesuka hatinu. (tetapi) janganlah kamu dekati pohon ini, nanti kamu termasuk orang-orang yang zalim. (35:AlBaqarah)

Lalu setan memperdaya keduanya dari surga sehingga keduanya dikeluarkan

Sunday, August 21, 2011

Tidak ada yang Malaikat tahu melainkan apa yang telah Allah ajarkan kepadanya

Dan Dia (Allah) ajarkan kepada Adam nama-nama (benda), kemudian Dia perlihatkan kepada para Malaikat, seraya berfirman, "Sebutkan kepada-Ku nama semua benda ini, jika kamu yang benar!". (31:AlBaqarah)

Mereka menjawab, "Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana." (32:AlBaqarah)

Dia (Allah) berfirman,"Wahai Adam! Beritahukanlah kepada mereka nama-nama itu!" Setelah dia (Adam) menyebutkan nama-namanya, Dia berfirman,"Bukankah telah Aku katakan kepada mu, Bahawa Aku mengetahui rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan.?" (33:AlBaqarah)

Saturday, August 20, 2011

Kewujudan Malaikat Lebih Dahulu Daripada Manusia

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat,"Aku hendak menjadikan khalifah di bumi". Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih, memuji-MU dan menyucikan nama-Mu?" Dia berfirman,"Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (30:AlBaqarah)

rujuk
http://kongaji.tripod.com/myfile/al-baqoroh_ayat_30-33.htm