Monday, August 30, 2010

Kehadiran di Program Ceramah Ugama di Pejabat-pejabat Kerajaan

Saya banyak juga mengikuti ceramah-ceramah ugama atau program-program taklimat yang mengandungi cadangan-cadangan baik bagaiman untuk mengatasi masalah sosial yang melanda negara pada masa ini. Kebanyakan cadangan-cadangan dari penceramah tidak dapat dilaksanakan oleh orang-orang biasa tetapi boleh diimplementasi oleh orang-orang atasan dan pemimpin-pemimpin masyarakat. Malangnya menurut kebanyak para penceramah, semasa beliau dijemput berceramah di agensi-agensi kerajaan, Yang Hadir hanyanya pegawai-pegawai sokongan. Kalau adapun pegawai kumpulan Pengurusan dan profesional hanyalah yang baru2 masuk kerja. Amat jarang sekali kehadiran Bos-Bos besar atau ketua-ketua jabatan. Sedangkan apa yang perlu dibuat ialah Kepimpinan melalui tauladan.

Ya! kenapa agaknya bila kita dah jadi orang besar susah nak dengar ceramah yang memperingati diri kita. Sampailah masanya pemimpin2 kita sesekali menjadi IMAM dan Bilal di surau-surau pejabat. Biar diikuti oleh anak buah. Itulah harapan penceramah2 ugama.

Gejala sosial anak-anak melayu Islam sudah jauh rosak berdasarkan bilangan paling ramai buang anak, di penjara, di pusat serenti dsbnya. Marilah kita bersama-sama mengambil semua hukum2 di dalam AlQuran untuk diambil mnenjadi undang-undang negara. InsyaAllah Allah akan membantu mengatasi masalah tersebut. Jadikan rakyat Malaysia Generasi AlQuran. Wassalam.

No comments:

Post a Comment