Saturday, August 14, 2010

Cantiknya Romadhon, sebab ramai manusia kembali kepada Fitrah Kejadian

Memang tidak dapat dinafikan ada di antara orang Islam yang tidak berubah sama ada di bulan Ramadhan atau bukan bulan ramadhan. Mereka merasakan tidak ada apa-apa yang istimewa. Tetapi rata-rata kebanyakan orang Islam lebih tenang dan tenteram di bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan merupakan bulan tidak sibuk sebab itu ramai yang boleh datang berjemaah di surau dan masjid. Ramai juga yang ada masa untuk bertadarus. Kalau hari-hari biasa jemaah subuh dalam lingkungan 20 hingga 40 orang, pada bulan ramadhan ini jemaah subuh antara 100 hingga 120 orang iaitu peningkatan sebanyak 220%-300%. Jarang sekali orang bertadarus di luar bulan ramadhan.

Yang mengherankan para perokok boleh pulak berhenti hisap rokok selama 14 jam. Tetapi bila tiba waktu berbuka selera rokok kembali bertahta dihati. Nasi perkara ke 2 yang penting hisap rokok dulu. Wahai para perokok, bulan ramadhan adalah peluang bagi kita untuk berjihad. Tinggalkan rokok merupakan jihad hawa nafsu. kalau boleh berhenti, tuan memang hebat. hebat sebab Allah telah menjadikan anda berhenti. Maknanya Allah sayang pada tuan sebab usaha tuan sendiri. Segala-galanya dari hati dan keyakinan kepada Allah maka Allah pastinya akan tolong. Insya Allah.

Terus terang saya nyatakan di sini bahawa kita tidak perlu respect kepada seorang IMAM yang merokok. Macamana nak respect sebab kita sebenarnya boleh berhenti. caranya ialah jangan hisap Fullstop!

Saya juga nasihatkan kalau sesiapa nak merokok, janganlah merokok dalam keadaan memakai pakaian ala Islam seperti berjubah, berkopiah, bersongkok atau berbaju melayu. Jika tuan/puan merokok dalam keadaan begitu maka ia akan mencemarkan Islam.

Jangan buat noo.

No comments:

Post a Comment