Sunday, August 29, 2010

Anugerah Allah Kepada HambaNya di Malam Syawal

Malam Syawal adalah malam keampunan di mana Allah akan memanggil semua malaikat berhimpun dan di situ Allah mengumumkan bahawa Allah mengampunkan dosa hamba2nya yang berpuasa. Bagaimanapun ada beberapa golongan yang tidak akan mendapat anugerah istimewa tersebut iaitu:

1. Orang yang mengamalkan perbuatan2 syirik,
2. Orang yang tetap melakukan dosa-dosa besar (berzina,berjudi,minum arak dll)
3. Orang yang durhaka kepada ibubapa & yang memutuskan siratulrahim.

Jadi hindarilah kita daripada menjadi orang yang tidak mendapat keampunan Allah. Oleh itu marilah kita menguatkan jatidiri kita dengan mengamalkan membaca AlQuran setiap hari dengan syarat kita beriman. Membaca AlQuran banyak fadilatnya walaupun kita tidak tahu maknanya.

Mula-mula kita wajib beriman kepada AlQuran. Maknanya kita percaya sungguh2 bahawa AlQuran itu dari Allah. Apa yang terkandung di dalamnya adalah benar. Apa sahaja arahan yang disruh buat adalah baik. Apa sahaja yang ditegah pastinya tidak baik. Allah, Tuhan kita. Dia lebih mengetahui mana yang baik dan mana yang buruk bagi hambaNya.

Apabila kita sudah Beriman, Maka kita mesti belajar Membaca AlQuran. Lepas kita boleh baca, maka hendaklah kita cuba cari apa makna ayat-ayat Quran tersebut. Baca terjemahan dan tafsirannya. Cari guru yang boleh ajar. Lepas tu kita amalkannya. InsyaAllah kita akan dilindungi oleh Allah.

No comments:

Post a Comment