Friday, June 25, 2010

Pihak Berkuasa Perlu Kawal Rumah Yang Tidak Diduduki

Setiap kali projek perumahan siap, kebanyakan rumah ada pemiliknya. Maknanya rumah tersebut habis dijual. Malangnya setelah dua tiga tahun siap. Pemiliknya tidak menghuninya dan tidak pula disewakan. Yang tertampal ialah For Sale atau Untuk Dijual. Kalau harga asal RM350,000 maka bila dah siap harganya meningkat antara RM400Ribu- RM500Ribu.

Senario ini menunjukkan orang yang banyak duit akan menjadikan rumah sebagai aset pelaburannya. Mungkin kebanyakan rumah yang tidak diduduki itu adalah pemilik yang sama. Perkara ini seolah-olah memanipulasikan harga rumah. Ini sama juga dengan sorok gula untuk mendapatkan harga yang tinggi. Mereka ini simpan rumah untuk menaikkan harga rumah.

Oleh itu saya mencadangkan supaya Pihak berkuasa memantau perniagaan jenis ini, mungkin boleh buat polisi menghadkan pemilikan rumah oleh individu.

Rumah kosong mengundang nyamuk dan punca pecah masuk rumah jiran. Rumah tu kosong, rumah jirannya berpenghuni. Penjahat akan bersembunyi di rumah kosong. Bila tiba waktu dia akan panjat bumbung dan masuk ke rumah jiran bila jiran tiada dirumah.

No comments:

Post a Comment