Friday, June 18, 2010

Hubungan PASARAYA BESAR dengan Harga Barangan dan Industri Kecil & Sederhana

Isu harga barang meningkat dan perkembangan industri kecil & sederhara yang malap, pada pandangan supermind@mindabistari pasti ada kaitan dengan Peningkatan ketara Gedung-gedung pasaraya besar yang rata-rata milik asing (bukan milik raykat Malaysia). Kita lihat sekarang di mana-mana bandar sama ada kecil atau besar pasti ada PASARAYA BESAR yang berkonsepkan One Stop Center (SEMUA ADA DI SITU). Struktur organisasi yang kukuh membolehkan Pasaraya Besar ini mengawal harga barang-barang. Kisah suruk gula misalnya, bagi sebuah pasaraya besar pastinya berupaya menyimpan stok dalam kuantiti yang banyak sebab mereka banyak cawangan di serata Malaysia. Kalau mereka simpan lebih dari sepatutnya mestilah akan memberi kesan kepada stok gula sedia ada di pasaran.

Pasaraya2 ini pula ada mengeluarkan produk sendiri dan bukan dari industri kecil sederhana. Saya yakin mereka buat industri sendiri. Oleh itu pihak berwajib perlu membuat pemantauan ke atas pasaraya2 yang ada di Malaysia ini. Saya juga sangat yakin, Pasaraya Besar ini menurunkan sebahagian barang dan menaikkan melampau kepada sebahagian barang-barang lain. Apabila pengguna membeli barang berjenis2, saya pasti pasti pengguna akan terambil barang yang terlalu Mahal dan yang murah. Jika dihitung2 tak untung pun pengguna sama dengan beli dikedai runcit.

Jadi rumusan yang saya nak sampaikan ialah "Perkembangan Pasaraya Besar perlu di kawal dan dipantau supaya tidak merugikan pengguna & Peniaga Kecilan".

No comments:

Post a Comment