Saturday, June 5, 2010

HORMATILAH IMAM YANG TELAH DILANTIK

IMAM merupakan jawatan tertinggi dalam pentadbiran sebuah masjid. IMAM ini dilantik oleh Jabatan Islam negeri berkenaan. Aktiviti-aktiviti surau biasanya di uruskan oleh Ahli Jawatankuasa Masjid. Di antara aktiviti yang dijalankan ialah kuliah maghrib, kuliah Subuh, dan sebagainya. Biasanya semasa ada program ceramah, penceramah yang dilantik itu akan di minta menjadi IMAM oleh ajk (biro ugama).

Apa yang nak diperingatkan disini ialah hubungan antara ajk dan IMAM mestilah akrab dan saling hormat menghormati. Terlintas saya nak menulis diblog ini ialah supaya perhatian diambil oleh AJK Masjid dan Surau supaya menghormati IMAM yang ditugaskan menjadi IMAM. Sekiranya malam tersebut ada ceramah dan berhasrat untuk meminta penceramah menjadi imam, hendaklah terlebih dahulu meminta izin daripada IMAM.

Apa yang berlaku malam tadi disebuah masjid, seorang IMAM bertanya kepada seorang ajk (kebelulan saya bersebelah ajk tersebut). Begini pertanyaan imam tersebut "SIAPA YANG JADI IMAM INI?" "SEPATUTNYA KALAU NAK GANTI SEBAGAI IMAM, TANYA ATAU MINTA IZIN SAYA DULU. INI SAYA TAK TAU SEDANGKAN SAYA IMAM." Itulah sedikit perbualan yang mencetuskan hati saya supaya menulis di sini.

Sebenarnya perkara itu kecil tetapi AJK Masjid perlu muhasabah diri agar tidak menyinggung mana-mana pihak. Amalkan hormat menghormati antara satu sama lain.

Sama-sama kita membaiki diri kita agar doa-doa dan keinginan kita dimakbul Allah. Termasuklah keinginan kita melihat Bumi Palestin di kembalikan kepada Rakyat Palestin. Berperang kita tak upaya, MAKA DENGAN MEMBAIKI DIRI SUPAYA PERBUATAN KITA DIREDHAI ALLAH juga menyumbang kepada kejayaan Rakyat Palestin dan meruntuhkan kekejaman Zionist.
Marilah kita SOLAT SUBUH berjemaah ramai-ramai seperti ramainya orang solat Jumaat.

No comments:

Post a Comment