Friday, May 28, 2010

Kenapa Ramai Yang Nak Kaya Cepat Dengan Meminta-minta?

Minta derma banyak caranya. Sekarang ini banyak skim Kutu Online. Ramai yang terlibat baik pelajar atau yang dah pencen. Macam-maca iklan "Labur RM20 dapat RM100 sehari", "Modal RM30 dapat 23,000,000 juta" dan sebagainya. Kalau kita lihat caranya sama iaitu konsep lama dimodenkan. Dulu Surat Berantai, guna wang pos Sekarang guna kemudahan Internet.

Pada pandangan saya, walau apa pun kaedah yang digunakan. Itu bukan perniagaan. Ia adalah meminta-minta. Sebagai contoh jika kita ada rakan Facebook seramai 100 orang. kalau kita minta RM20 seorang sudah pastilah kita dapat RM2000. Kalau ramai yang join katakan 1000 orang maka kita akan dapat 20,000. Itu kalau 1 layer. Kalau 3 layer?

Tetapi, cara dapat duit macam itu, pada pandangan saya ialah Anda sebenarnya berhutang dengan yang memberi dan anda pula mengharapkan orang lain yang bayar hutang anda kepada orang itu. A beri RM20 kepada B. Tapi Si B pula beri RM20 kepada C. Si B ini lupa yang dia telah hutang dengan A. si B tiada niat langsung nak bayar hutang si A. Dia hanya harap orang lain yang bagi duit RM20 tu kepada A.

Jika tak faham cubalah kaji SKIM seumpamanya di Internet. Berselindung di sebalik perniagaan di Internet.

Wahai muslimin dan muslimat jangan terlibat dengan cara kaya cepat macam tu. "Kaya yang tak membawa berkat" buat apa!. Baik anda buat perniagaan sebenar. Banyak lagi tanah yang terbiar. Usahakan dan suburkan tanah di bumi Allah ini dengan tumbuhan yang memberi manfaat kepada Ummah.

Kalau anda asyik tunggu duit orang masukkan ke dalam bank anda kemudian dengan duit itu anda akan beri pula kepada orang-orang seperti anda (yang sama-sama nak kaya cepat) Apa akan jadi generasi akan datang? Pasti Ada Yang Teraniaya.

No comments:

Post a Comment