Monday, May 3, 2010

Galakkan Murid2 Sekolah Berjemaah

Untuk mengatasi masalah sosial remaja yang runtuh sekarang saya mencadangkan supaya kita adakah aktiviti tetap(masukkan ke dalam jadual sekolah) iaitu solat berjemaah. Kita perlu biasakan kanak-kanak mengamalkan solat. Oleh itu saya mencadangkan supaya waktu sekolah diubah bagi memberi peluang pelajar sempat bersolat jemaah.

Saya juga perhatikan bahawa ramai kanak-kanak termasuk drebar bas sekolah tidak sempat sembahyang subuh sebab waktu azan subuh berkumandang kelihatan bas sekolah sedang mengangkut murid-murid.

Bagaimana untuk mengatasi masalah ini? Iaitu dengan cara ubah watu belajar. Saya rasa sudah tiba masanya kerajaan mengadakan sekolah satu sesi sahaja.

Kelas mula jam 9.30 pagi dan berakhir jam 5.00 petang iaitu selepas solat asar.


09.30 - Perhimpunan
10.00 - 12.30 Kelas
12.30 - 01.00 Rehat/Makan Tengahari
01.00 - 02.00 Tazkirah & Solat Zohor berjemaah
02.00 - 04.00 Kelas
04.00 - 05.00 Tazkiran & Solat Asar berjemaah

Saya percaya dengan didikan ilmu kesopanan di jiwa manusia sejak kecil menjadikan mereka Anak wawasan akan datang.

No comments:

Post a Comment