Saturday, May 22, 2010

Berhentilah Merokok Sebab Ia Merosakkan Tubuh

Merokok adalah satu perbuatan yang boleh merosakkan semua yang berada di dalam tubuh manusia. Sebagaimana yang anda semua maklum, apa sahaja yang merosakkan diri kita merupakan perbuatan yang negatif. Oleh yang demikian, tindakan yang perlu disegerakan oleh anda yang merokok ialah menghentihan terus perbuatan tersebut.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa alasan-alasan yang sering didengar dari perokok ialah:
i) Alah.. aku hisap main-main aje.
ii) Aku tak boleh berhentilah sebab dah sebati dalam darahku
iii) Awak tak merokok boleh kata boleh berhenti, aku ni dari darjah 6 lagi dah merokok, macam mana nak berhenti
iv) Awak tak merokok pun tak kaya-kaya juga

dan macam-macam lagi

Hakikatnya itu cuma alasan kepada yang tidak mahu berhenti sahaja.

Formula untuk berhenti merokok

1. Bulatkan tekad bahawa merokok itu meracunkan diri sendiri
2. Saya sayangkan diri saya
3. Duit rokok boleh saya guna untuk derma
4. Saya tergolong dikalangan orang yang tidak merokok
5. Perokok adalah pelanggan utama tandas dan tempat buang sampah

No comments:

Post a Comment