Sunday, May 23, 2010

Anjing adalah Perumpamaan bagi Orang-orang Yang mempermainkan Ayat-Ayat Allah

Perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah.
Rujuk Surah AL-A'Raaf ayat 175-177

[175]
Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) Kami. kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dari orang-orang yang sesat.
[176]
Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.
[177]
Amatlah buruknya bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka pula berlaku zalim kepada diri merela sendiri.

Sifat-sifat penghuni neraka.

Rujuk Surah Al-A'Raaf Ayat 178-179

[178]
Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah (dengan sebab persediaannya) maka dia lah yang beroleh petunjuk; dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan sebab keingkarannya) maka merekalah orang-orang yang rugi.
[179]
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.

RUJUKAN PENUH SILA LAYARI http://www.iiu.edu.my/deed/quran/malay/

6 comments:

  1. salam kenalan..ia mengingatkan kite yg salu lalai..teruskan menulis apa yg ade dlm minda awk k..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...
    salam perkenalan dan salam ziarah...

    ReplyDelete
  3. Terima Kasih JuMa dan Terima Kasih Eita. Insya Allah saya akan tulis apa yang terlintas dalam minda saya. harap ke arah kebaikan aje.

    ReplyDelete
  4. Terima Kasih Hasrul sebab tulis something. Salam perkenalan.

    ReplyDelete
  5. terima kasih ,aku tumpang baca .moga anda diampuni Allah dan aku juga

    ReplyDelete