Saturday, April 10, 2010

Pertingkatkan Promosi Muzium Negeri Selangor

Saturday, April 10, 2010

Pagi tadi saya berpeluang melawat Muzium Negeri Selangor. Syukur Alhamdulillah muzium tersebut sangat luas dan banyak khazanah yang dipaparkan di dalam muzium tersebut. Kedudukan Muzium yang hampir/bersebelahan dengan Perpustakaan Negeri amatlah sesuai. Saya hairan kenapa Muzium yang begitu cantik di dalamnya kurang dikunjungi oleh orang ramai. Yang mengunjungi kebanyakannya pelajar-pelajar sekolah yang menyertai rombongan.

Saya ingin cadangkan supaya kerajaan Selangor mempromosikan Muzium tersebut dengan lebih serius. Sebabnya bahan-bahan yang ada dalam Muzium tersebut sangat banyak dan berinformatif.

Pun begitu saya agak sedih juga sebab penyelenggaraan bangunan tersebut amat lemah hinggakan kalau dilihat dari luar, muzium tersebut agak tidak bermaya. Agaknya sebab itulah orang tak terliur nak masuk. Lagi pun ianya percuma. Kita orang Malaysia bila percuma macam tak berminat nak pergi kecuali MAKAN PERCUMA. Jadi saya cadangkan, pihak Muzium kenakan tiket RM2 untuk dewasa dan PERCUMA untuk kanak-kanak bawah 12 tahun. Duit collection itu dapat juga buat baiki dinding dan atap yang bocor di bahagian luar tu.

Selamatkan Khazanah Negara. Selamat Maju jaya.

No comments:

Post a Comment