Wednesday, March 24, 2010

Kemalangan Jalanraya Lebih Dahsyat Sekarang

Agaknya bahan untuk membuat kereta bermutu rendah sebab itulah bila eksiden remuk teruk. Tapi ada orang kata pemandu bawak kereta terlalu laju. Ada juga orang kata jalan teruk sebab tu mudah terbabas. Ada juga yang kata tahap kelajuan yang kurang sesuai.

Tapi saya ada pandangan, salah satu faktor yang boleh menyebabkan kemalangan ialah cara antara seorang dengan seorang pemandu lain tidak sama. Ada yang bawak laju, ada yang ikut peraturan kelajuan dan tidak kurang juga yang SKEMA.

Biar apapun sebab-sebab di atas. Terfikir pula saya untuk mencadangkan supaya tanda kelajuan di jalanraya perlu di improve. Kadang2 kita lihat Peringatan 70, tiba-tiba ada tanda 90 entah sepanjang mana ada pula tanda peringatan 70. Pemandu yang skema atau yang mengikut peraturan akan teragak2. Manakala pemandu yang memang biasa bawak laju akan terus bawak laju.

Jadi saya ingin cadangkan supaya Jabatan Keselamatan Jalanraya perkenalkan tanda Zon Kelajuan misalnya catkan warna hijau di benteng/penghadang jalan bagi kelajuan 60, warna kuning bagi kelajuan 70, warna oren bagi kejakuan 80 dan seterusnya supaya pemandu tidak teragak-agak.

fikirkanlah....

No comments:

Post a Comment