Thursday, March 4, 2010

Alah Bisa Tegal Biasa

Sesuatu perkara yang kita lakukan akan menjadi amalan apabila kita telah biasa melakukannya. Perkara yang susah sekalipun akan menjadi senang dan seronok untuk dilakukan apabila kita sering lakukan. Oleh itu berhati-hatilah dalam melakukan sesuatu perkara. Janganlah hendaknya anda melakukan perkara-perkara yang salah baik dari sisi undang-undang negara lebih-lebih lagi undang-undang Islam.

Sebagai contoh: Jika kita sebelum ini tidak pernah berseluar pendek. Kali pertama kita pakai seluar pendek dikhalayak ramai, kita rasa janggal dan kemalu-maluan. Bila pakai kali kedua kita akan rasa confident. Kali ketiga. keempat, kelima kita dah jadi amalan biasa.

Begitu juga minum arak. Mula2 pening, rasa nak muntah. Tapi bila diulang-ulang lama-lama ketagih. Tak minum tak sah. Tak lengkap.

Begitu juga baca surat khabar setiap hari. Bila tak dapat surat khabar rasa tak lengkap hari itu.

Jadi apa yang ingin saya sampaikan ialah, jadikanlah amalan baik sebagai amalan biasa kita. Jangan jadikan perbuatan jahat sebagai kebiasaan kita.

Marilah kita sama-sama meninggalkan perbuatan jahat, menambah perbuatan baik setiap masa. Semoga Allah menempatkan kita di dalam golongan hamba yang diredhai. Amin.

No comments:

Post a Comment