Saturday, February 20, 2010

Gejala Seks dan Buang Bayi

Setiap hari kita didedahkan dengan berita2 bersangkutan dengan seks. Ditangkap khalwat, dicekup ketika bersama pelacur, sumbang mahram. dirogol bapa kandung, bayi ditemui di tempat buang sampah, isteri curang bersekedudukan dengan lelaki bangla, pesta seks dengan 9 warga asing dan macam-macam lagi berita yang menyedihkan kita.

Peristiwa2 ini perlu dtangani secara bijaksana dan serius oleh semua pihak terutama yang telah diberi kuasa. Walaupun kes2 yang didedahkan di dada2 akhbar dan corong2 radio melibatkan banyak melibatkan orang Islam tetapi sebenarnya ia melibatkan juga orang bukan Islam dan pengaruh orang bukan Islam. Contohnya pelacur2 kebanyakan orang bukan Islam, pasangan2 gadis yang bersekedudukan ada di antaranya bukan Islam. Perogol juga ada yang bukan Islam. Yang mejual video seks atau pengeluar juga bukan Islam.

Gejala seks yang semakin parah ini perlu diselidiki dan dianalisis bagi mendapatkan root cause (punca sebenar) dan merangka strategi penyelesaian yang konkrit. Harapan saya pihak kerajaan perlu menubuhkan satu pasukan kerja atau jawatankuasa yang dianggotai oleh semua pihak bagi mencari penyelesaian yang terbaik. Gejala Seks ini hendaknya tidak berlaku lagi menjelang 2020.

Berikut adalah pandangan peribadi saya di antara faktor2 yang menyumbang kepada pertambahan gejala2 seks di Malaysia.

1. Tahap kepatuhan rakyat Malaysia kepada tuntutan agama amat rendah.
2. Sumber rangsangan Seks amat banyak diluar sana. Contonya: Video Seks mudah di perolehi (melalui internet, jualan meja ke meja, melalui e-mel, melalui sms), Majalah menyiarkan gambar memberahikan, Majalah menceritakan hal-hal seks yang boleh menaikkan nafsu, pakaian yang menampakkan paha dan dada wanita, iklan-iklan ubat kuat lelaki, gambar iklan yang memberahikan, artis seksi menjadi icon remaja) dan macam2 lagi.
3. Pengacara TV Islam yang skirt, seluar pendek dan mendedahkan alor payudara yang ditonton oleh jutaan rakyat terutama dalam rancangan hiburan.
4. Denda yang dikenakan ke atas pesalah amat ringan.
5. Sikap Liberal dan Hak-Asasi Manusia yang diperjuang sesetengah pihak

Perkara yang boleh di buat segera:

1. Tingkatkan pendidikan agama di peringkat sekolah rendah dan menengah.
2. Tapisan Internet di peringkat ISP iaitu gateway Internet ke Malaysia iaitu tidak membenarkan gambar atau sex video stream memasuki Malaysia.
3. Menguatkuasakan tapisan filem dan drama TV
4. Setiap penerbitan mesti mendapat kelulusan Kementerian dalam Negeri
5. Adakan etika berpakaian rakyat Malaysia di tempat2 tertentu. Contoh: Di Shopping Complex "Tidak di benarkan wanita memakai Skirt (yang menampakan paha) atau berseluar pendek"
6. Menguatkuasa undang-undang Islam atau menjadikan hukuman secara Islam sebagai Undang2 Sivil Malaysia.
7. Pejuang hak2 asasi manusia perlu berfikiran waras

No comments:

Post a Comment