Thursday, December 30, 2010

Marilah Kita Pilih Gerai Makanan Yang Nampak Bersih

Makanan yang kita makan sebaik-baiknya adalah makanan yang diproses dan dijual oleh orang Islam yang jelas nampak keislamannya. Ini termasuklah dari segi penyediaan makanan tersebut hinggalah kepada penjualnya. Sekiranya bahan-bahan mentah yang digunakan adalah Halal dan Toibah, kita perlu lihat pula kepada penjualnya. Jika dia seorang perempuan, adakah dia menutup aurat?. Jika salah seorang dari pekerja perempuan tidak memakai tudung sedangkan ia telah cukup dewasa, maka sebaiknya janganlah kita makan digerai tersebut KECUALI terpaksa kerana lapar yang amat sangat.

Mulai sekarang marilah kita cari jalan bagi supaya orang Islam tak masuk ke gerai orang Islam yang tidak menjaga aurat pekerjanya.

SRS - Siti Rohani Surani, Pengacara Popular Masa Kini (Disember 2010)

Setiap pagi dari Isnin hingga Jumaat, ramai yang telah terpikat dengan radio IKIM.fm. Ini berdasarkan response daripada pengengar apabila talian IKIM.fm dibuka untuk mendapatkan pandangan orang awam. Pelbagai kategori awam yang menelefon termasuklah dari negara diluar Malaysia.

Sesiapa yang mendengar radio tersebut pasti mengenali dan merindui suara Siti Rohani Surani atau SRS. SRS memang pandai menyusun kata yang tidak akan menyinggung perasaan pendengar dan kata-kata nasihat yang menusuk di kalbu.

Berdasarkan karektor dan kebolehan yang demikian membuatkan Siti Rohani Surani makin dikenali dan mungkin boleh terpilih sebagai Pengacara Paling Berpotensi. InsyaAllah

Wednesday, December 29, 2010

Peranan Ahli Jawatankuasa Surau/Masjid

AJK Surau atau Masjid perlu menyusun strategi supaya Surau/Masjid menjadi satu destinasi yang ramai orang ingin mengunjunginya. Pergiatkan usaha supaya masyarakat setempat datang berjemaah di surau/masjid semasa mereka ada disekitar. Solat subuh berjemaah amat penting untuk mendidik hati manusia supaya kembali kepada fitrah. Oleh itu AJK Surau/Masjid perlu aktif merangka aktiviti selepas solat subuh seperti Kuliah Subuh setiap hari (bukan hanya pagi sabtu atau ahad sahaja). Bukannya semua orang pergi kerja pada Isnin hingga Jumaat. Dan banyak juga yang pencen dan tak tau apa nak buat. Ajak mereka dengar kuliah subuh. Ada juga yang bersara - bangun pagi untuk main golf boleh, tapi bangun pagi untuk subuh berjemaah tak boleh. Orang2 ni AJK Surau/masjid perlu pertingkatkan usaha untuk menarik mereka ke surau/masjid.

maaf saya merepek sebab itu yang ada dalam minda saya

Tuesday, December 28, 2010

Berjalan kaki mengelilingi Bulatan Besar Putrajaya

Baru-baru ini saya jumpa seorang pensyarah yang ada title Dr. Dia beritau exercise "berjalan kaki" lebih baik dari "berenang" dan berenang lebih baik dari "berbasikal" sekiranya hendak mengawal paras kolestrol. Saya pun teringat Kementerian Kesihatan pernah anjurkan "Seribu Langkah". Maka pada hari semalam (isnin 27 Dis 2010) dan hari ini (selasa 28 Dis 2010) saya cuba berjalan kaki mengelingi bulatan putrajaya di presint 1 sejauh 3.5 km. Masa yang diambil antara 40-45 minit. Saya rasa selesa dan terasa ingin berjalan setiap hari.

Sihatkan badan anda dengan melakukan exercise fizikal secara konsisten.

Saturday, December 25, 2010

Rakyat Malaysia Paling Ramai Berjaga Malam

Berjaga Malam selalu dikaitkan dengan Ibadah Qiamullail atau beribadah/bersolat/berzikir untuk mengagungkan keEsaan Tuhan. Tetapi rakyat Malaysia berjaga malam bukan untuk Qiamullail tetapi untuk tengok bola, bisnes (bazar larut malam), makan-makan, REMPIT, video game, suft internet/facebook, night club, judi dan lain-lain yang bukan dalam kategori mengingati Pencipta Makhluk.

Petikan dari http://lisarahadi.multiply.com/journal/item/61/Tradisi_Berjaga_Malam_Hanya_Dilaksanakan_Oleh_Kaum_Muslimin
Dalam agama Islam ada istilah Qiyamul Lail yang berarti 'berdiri atau berjaga malam'. Maksudnya, orang yang bangun waktu malam untuk melaksanakan shalat (sambil berdiri, duduk dan sujud) menyembah Allah Yang Mahakuasa sambil menanti waktu subuh untuk melaksanakan shalat subuh berjama'ah di masjid. "Berjaga malam" berarti menghidupkan waktu malam dengan mengisi amalan zikir, shalat dan do'a kepada Allah.

Orang Islam sudah dianggap bangun/berjaga shalat malam apabila melaksanakan shalat Isya' dan Subuh secara berjama'ah. Dalam hal ini nabi Muhammad saw. bersabda dalam hadist riwayat Malik dan Muslim, "Barang siapa shalat Isya' berjamaah, maka seolah-olah dia telah berjaga-jaga separuh malam; dan barang siapa yang shalat Isya dan Fajar/Subuh berjama'ah, maka seolah-olah dia telah berjaga-jaga sepanjang malam". Terhadap masalah ini Allah telah menetapkan dalam Al Qur'an surah al Muzzammil ayat 20, "Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwa engkau berdiri (shalat) kurang dari dua tertiga malam, atau seperdua, atau sepertiganya dan demikian pula segolongan dari orang-orang yang bersamamu. Allah menetapkan ukuran malam dan siang".

Nabi Muhammad saw. menetapkan bahwa sepertiga malam yang terakhir adalah waktu yang paling diberkati, seperti yang disebutkan dalam sabdanya,

"Pada setiap sepertiga malam yang terakhir tiba, Tuhan kita akan turun kelangit yang terdekat dan ia berfirman,'Barang siapa bertanya kepada-Ku, maka akan Ku jawab; barangsiapa berdo'a, maka akan Ku kabulkan; barangsiapa yang memohon ampun, maka akan Ku ampuni!'" (HR. BUKHARI)

Allah melukiskan orang-orang yang berjaga malam dalam firman-Nya:
"Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdo'a dengan penuh cemas dan harap, dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki mereka yang kami berikan. tak seorangpun mengetahui apa yang disembunyikan bagi balasan terhadap apa yang mereka kerjakan". (as-Sajdah : 16 - 17)


Pandangan saya
.

Sekiranya sesuatu aktiviti itu menyumbang lebih kepada keburukan (menyumbang kepada gejala sosial yang teruk) berbanding kebaikan (menjadikan insan lebih berdisiplin dan bertanggungjawab)lebih baik kita batalkan aktiviti tersebut. Contohnya "Bazar Larut Malam di Danau Kota Setapak sekarang ni saya rasa lebih banyak keburukan berbanding kebaikannya." Itu pandangan saya aje.

Aku Mangsa Wanita Melayu Berseluar Pendek di tempat awam

Luahan hati seorang sahabat.

"Aku berusia dalam lingkungan empat puluhan. Aku seorang lelaki. Sebagai seorang lelaki memanglah suka kepada wanita. Memandang wanita yang bukan muhrim bagi seorang lelaki adalah biasa bagi kali pertama tetapi haram mengulangi pandangan berikutnya sekiranya wanita tersebut mendedahkan auratnya. Malangnya dalam suasana sekarang ramai wanita yang mendedahkan aurat terutama berseluar pendek. Orang bukan Islam berseluar pendek tak apalah, sebab mereka bukan Islam dan belum mendapat hidayah. InsyaAllah bila mereka dapat hidayah mungkin mereka tidak dedah aurat lagi.

TETAPI yang menghairankan saya ialah kenapa sejak kebelakangan ini RAMAI WANITA MELAYU (ISLAM) YANG BERSELUAR PENDEK hingga menampakkan paha yang putih gebu. Saya seorang lelaki yang lemah iman ini akan menjadi lebih lemah lagi bila melihat gadis Melayu berseluar pendek. Dalam hati marah sebab benci kepada wanita melayu yang sanggup berseluar pendek ditempat awam. Manakala mata pulak kejap-kejap tengok, kejap-kejap tengok, berkali-kali sebab imam belum teguh.

Kesan daripada paha yang terdedah ni bukan hanya ketika itu sahaja, ia akan tergambar di waktu lain. Inilah yang merbahayakan diri saya. Maka Aku adalah seorang daripada Mangsa Wanita Melayu Berseluar Pendek.

Yang heran, bila bukan melayu berseluar pendek, saya tidaklah tengok berulang kali. Saya sangat2 minta pihak yang ada kuasa supaya tetapkan peraturan berpakaian bagi wanita melayu Malaysia. Wujudkan etika berpakaian wanita islam. denda jika langgar peraturan tersebut. Ingat! Pendedahan aurat wanita yang berleluasa adalah penyumbang kepada gejala seks yang tidak terkawal dan mungkin akan ramai lagi bayi-bayi yang dibuang diseluruh negara."

Itulah keluahan seorang sahabat.

Friday, December 24, 2010

Lorong Tambah Nilai Touch 'N' Go perlu ada sepanjang masa

Pada masa ini di Plaza Tol, Lorong Tambah Nilai Touch 'N' Go sangat jarang dibuka. Mereka lebih rela letak staf untuk beri kupon tol.
Untuk makluman ramai pemilik2 kenderaan sudah ada kad touch 'n' go. Tetapi disebabkan tol banyak sangat maka kredit dalam kad dah nak habis. Pemandu sangat berharap (macam saya) bila sampai di plaza tol hendaknya adalah lorong tambah nilai. Kebanyakannya hampa sebab tiada lorong tambah nilai.

Pemandu bukan tak nak tambah nilai di kiosk atau di stesen minyak TETAPI kad touch 'n' go tu biasanya diletakkan dalam kereta (dashboard) atau ditempat duit siling iaitu jarang dibawa keluar dari kereta. Kalau ada lorong tambah nilai, saya percaya ramai yang tambah nilai disitu.

Moral of the story " Perbanyakkan Lorong Tambah Nilai.

Friday, December 17, 2010

Empat (4) Perkara Yang Boleh dilakukan Oleh Semua Manusia

Sekiranya anda seorang yang inginkan ketenangan hati dan dilindungi Allah (InsyaAllah), sila lakukan 4 perkara berikut (semua orang boleh buat - senang aje)

1. Mengucap Salam Kepada Semua Orang yang anda temui
2. Memberi/menjamu makan kepada orang lain lebih-lebih lagi yang memerlukan
3. Mengeratkan Siratul Rahim (merapatkan hubungan sesama insan)
4. Solat Malam/mengingat Allah diketika ramai orang sedang tidur.

OK marilah kita sama-sama cuba termasuklah saya sendiri

Tuesday, December 14, 2010

KAYUHAN KESIHATAN PUTRAJAYA 2010

Program Kayuhan Kesihatan Putrajaya anjuran MyJICA yang telah berlangsung pada 12 Disember 2010 (Ahad) sangat ceria sehingga mendapat sambutan lebih daripada 220 peserta kayuhan. Syabas kepada pihak penganjur. Program tersebut telah mendapat sokongan penuh Kementerian Kesihatan Malaysia. Dengar kata Yang Berhormat Menteri Kesihatan berharap sangat untuk merasmikan program tersebut tetapi oleh kerana terlalu sibuk dengan urusan negara maka terpaksalah YB mewakilkan Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) mewakilinya untuk pelepasan peserta Kayuhan Kesihatan Putrajaya.

Tinjauan rawak dari para peserta menunjukkan mereka sangat berpuashati dengan program tersebut dan berharap diadakan lagi pada masa akan datang.

Berikut adalah beberapa gambar yang diambil dari facebook peserta-peserta kayuhan.





Monday, December 6, 2010

TAHUN BARU AZAM BARU ZAMAN BARU

Sempena Awal Muharam 1432 ini saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Hijrah. Iaitu tahun Islam yang mula dikira tahun pertamanya ialah pada tahun Rasulullah berhijrah dari Mekah ke Madinah. Tidak lama lagi kita akan menyambut pula Tahun Baru Masehi 2011. Tahun Masehi ini dikira tahun pertama kelahiran Nabi Isa Ibnu Maryam.

Setiap awal tahun ramai orang menyimpan azam atau sasaran untuk dilaksanakan pada tahun tersebut. Kebanyakannya berazam untuk meningkatkan jati diri atau mendisiplinkan diri. Malangnya setiap orang ada 2 azam setiap tahun, sebabya misalkata orang Islam, tahun Hijrah dah buat azam, masuk tahun Masehi buat azam lagi. Orang Cina pun bila masuk tahun baru cina buat azam baru tapi bila masuk tahun masehi buat azam lagi. begitu juga orang2 lain.

SELAMAT TAHUN BARU DENGAN AZAM BARU UNTUK MENEMPUH ZAMAN BARU.

Wednesday, December 1, 2010

Saman Trafik : Diskaun lagi

Amalan memberi diskaun kepada Pesalah trafik tiada penghujungnya. Sekiranya amalan ini tidak dihentikan, saya bimbang pesalah-pesalah trafik tidak akan membayar segera saman-saman yang diterima kerana mereka akan tunggu kerajaan memberi diskaun. Kalau bayar segera MAHAL lebih baik tunggu tawaran diskaun. Dah banyak kali saya tulis dalam blog ini bahawa SAYA TIDAK SETUJU DISKAUN DIBERIKAN KEPADA PESALAH TRAFIK YANG LIAT NAK BAYAR SAMAN. SEPATUTNYA DISKAUN DIBERIKAN KEPADA ORANG YANG BAYAR CEPAT.

Saya rasa kerajaan perlu implement seperti kaedah berikut:

Katalah Saman yang dikenakan pada tarikh 1.1.2011 ialah sebanyak RM300.

Jika bayar sebelum 15.1.2011, hanya perlu bayar RM50.
Jika bayar antara 16.1.2011 hingga 28.2.2011, hanya perlu bayar RM100.
Jika bayar antara 1.3.2011 hingga 30.6.2011, perlu bayar RM150
Jika bayar antara 1.7.2011 hingga 31.12.2011, perlu bayar RM200
jika bayar selepas setahun di saman kenalah bayar Penuh RM300.

barulah adilkan.

Saturday, November 27, 2010

Panggilan Negeri-Negeri Di Malaysia

Darul Makmur - Pahang
Darul Khusus - Negeri Sembilan
Darul Ridzuan - Perak
Darul Aman - Kedah
Darul Iman - Terengganu
Darul Sunnah - Perlis atau Perlis Indera Kayangan
Darul Azim - Melaka
Darul Takzim - Johor
Darul Naim - Kelantan
Darul Saadah - Sabah
Darul Ehsan - Selangor
(TIADA) - Pulau Pinang
(TIADA) - Sarawak
(TIADA) - Wilayah Persekutuan

(Kalau kawan2 tahu tolong maklum)

Friday, November 26, 2010

Jaringan Sosial - Saya terpaksa remove rakan yang attach youtube tak senonoh

Memilih rakan facebook perlu bijak. Tidak semestinya permohonan rakan yang merupakan rakan facebook kepada kawan rapat kita, kita terima sebagai kawan. Biar rakan facebook kita sedikit tetapi kita kenal sungguh siapa dia. Ini adalah kerana ada juga rakan-rakan facebook yang mungkin tanpa disedari membuat attachment kepada streaming video (youtube) tertentu tetapi sumber youtube itu adalah dari sumber tak senonoh. Ini akan menyebabkan kita sama-sama terlibat menyebarkan bahan tersebut kepada rakan-rakan yang lain. Saya dah banyak mendelete rakan facebook apabila saya dapati individu tersebut postkan bahan yang tidak beretika.

Harap peminat-peminat Jaringan Sosial terutamanya facebook berhati-hati memilih rakan facebook.

Peringatan dari MindaBistari

Mengasingkan Jalanraya

Saya mencadangkan supaya Malaysia dijadikan negara pertama yang berjaya mewujud jaringan jalanraya (lebuh raya sahaja bukan jalan biasa) berasingan dalam 3 kategori iaitu:

i) Lebuhraya Motosikal
ii) Lebuhraya Kereta (kenderaan beroda 4 tapi tidak termasuk jentolak dan seumpamanya)
iii) Lebuhraya kenderaan berat (lori, bas, treler, lori kontena dan sebagainya).

Banyak kelebihan berbanding dengan anggapan ia mahal (mungkin murah cuba buat kajian, sebab mungkin kos baiki jalan dapat dijimatkan)

Diantara kelebihannya ialah:

1. Kemalangan yang dahsyat antara kereta dan lori atau lori dan motosikal dapat dielakkan.
2. Perjalanan kita akan lebih lancar
3. Kerosakan jalanraya motosikal dan jalanraya kereta akan berkurangan, jadi tidak merbahaya
4. Kemalangan maut dapat dikurangkan

Diantara keburukanya

1. Pemandu lori berlumba sesama sendiri
2. Pemandu kereta berlumba sesama sendiri
3. Pemandu motosikal ramai yang mula berlumba.

Bagaimanapun saya berpendapat lebih baik dilaksanakan pengasingan lebuhraya tersebut.

CEGAH DENGGI - ELAKKAN BANGUNGAN/RUMAH TIDAK BERPENGHUNI

Denggi merupakan ancaman baru masa kini (tahun ini) di mana sehingga hujung November 2010 lebih 120 orang telah meninggal dunia akibat denggi. Sedangkan pada tahun lalu tidak sampai 80 orang meninggal dunia. Saya ingin memberi pandangan dan mohon kerjasama agensi-agensi yang terlibat agar bekerjasama mengurangkan

1. Bangunan/Rumah terbengkalai,
2. Rumah terbiar tidak berpenghuni,
3. Kawasan Semak,
4. Sampah sarap yang tidak dikutip segera,
5. Tasik-tasik dan lobang-lobang takungan air terbiar.

Dan lagi

Para doktor2 dan MA di klinik-klinik kerajaan dan swasta, apabila pesakit datang mengadu demam periksalah sehingga mengetahui sama ada itu demam denggi atau tidak. sebab kebanyakan orang yang demam apabila ke klinik mengadu demam, Hanya ubat demam yang diberikan sehingga berkali-kali pesakit datang ke klinik, barulah treatment denggi dibuat.

Cegah Denggi Hapuskan Nyamuk. Jangan guna Ubat Nyamuk, Gunakanlah Racun Nyamuk

Sunday, November 21, 2010

JADILAH AHLI ALQURAN

Ahli Allah

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ قَالَ هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ

Ertinya:
“Dari Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai ‘ahli’ dari kalangan manusia. Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah! Siapakah mereka itu?” Baginda berkata: “Merekalah ahli al-Quran iaitu ‘ahli’ Allah dan golongan pilihanNya.”
(HR. Ibn Majah)

Keterangan:
- “Ahli al-Quran”: Golongan yang menghafal al-Quran, banyak membaca al-Quran dan beramal dengannya.
- “Ahli Allah”: Para wali Allah dan golongan yang mendapat pilihan yang istimewa daripada Allah.
(Syarah Sunan Ibn majah)

Wednesday, November 17, 2010

LEBUHRAYA KENDERAAN BERAT PERLU BERASINGAN DENGAN KERETA

Mengerikan bila dengar treler langgar kereta menyebabkan 4 terbunuh. So saya cadangkan lebuhraya lori dan kenderaan berat perlu berasingan dari lebuhraya kereta. Banyak kelebihannya.

SASARAN FILEM 2 ALAM RM40 JUTA TERLALU TINGGI

Saya rasa sasaran RM40 juta kutipan filem 2 Alam terlalu tinggi. Untuk mendapatkan RM40 juta dari 85 buah panggung maknanya 1 panggung perlu kutip RM471,000. Jika 1 hari main 3 tayangan maka 1 tayangan perlu kutip RM157,000.

Untuk kutip 1 hari tak mungkin. Tetapi jika 1 panggung tayang 7 hari berturut2. RM471,000 / 7 = RM67,300 sehari atau RM22,633 satu tayangan.

Dalam perkiraan saya 1 panggung hanya dapat kutip sehari hanya sebanyak RM7,200 sehari. Jika seminggu RM50,400. Oleh itu kalau 85 panggung, hanya dapat kutip sebanyak RM5 JUTA sahaja.

MAKA SAYA MERAMALKAN BAHAWA 2 ALAM HANYA DAPAT KUTIP RM5 juta sahaja (jika main 7 hari). Jika Main 2 Minggu iala akan dapat kutip sebanyak RM8 juta sahaja.

Lainlah kalau ada syarikat yang beli tiket secara bulk (pakej) dan disedekahkan kepada orang-ramai suruh pergi menonton.

Marilah kita lihat SIAPA YANG KENA...

Monday, November 15, 2010

Kenangan Masa Silam


Baru-baru ini ada seorang insan yang TAG nama saya dalam sekeping gambar yang diposkan di dalam facebook. Kebetulan saya bukanlah orang yang pandai simpan gambar maka saya amat bersyukur dapat juga saya simpan gambar kenangan silam semasa di Sekolah Alam Shah pada sesi 1980/1981.

Di antara sahabat2 di dalam gambar termasuklah Zainal Bahrin, Zainudin Taib, Ahmad Supion, Dr. Bambang Sunaryo Suparjo, Aziz, Che Aziz, Dr. Aminudin Saim, Dr. Kamil, Amran, Shafie, & 6 orang lagi lupa lak nama mereka. Nama lecture hanya seorang saya ingat iaitu En. Simanjuntak.

Terfikir oleh saya.... bagus juga kemudahan jaringan sosial ini. boleh jadi Jejak Kasih yang efisyen.

Friday, November 12, 2010

Penggunaan Gelaran Palsu Rakyat Malaysia Memalukan Negara

Sejak kebelakangan ini makin ketara kita dapati Rakyat Malaysia tanpa segan silu menggunakan Title seperti Dr.; Dato'; Peguam; dan sebagainya. Padahal dia tidak layak dan tak boleh menggunakan title tersebut. Kejadian terbaru ialah pendedahan yang memalukan negara iaitu pertikaian kelayakan Dr. Fazley.

Apa yang terdetik dihati dan minda saya ialah untuk menasihatkan orang-orang yang sanggup membeli title semata-mata untuk kemegahan dan kepentingan diri bahawa anda BUKANlah manusia yang disukai oleh Pencipta Alam Semesta. Menipu di dalam alQuran dikategorikan sebagai DOSA yang agak berat. Kreadibiliti anda dari 90% menjunam kepada almost Zero.

Kepada yang ada niat untuk membeli title, saya nasihatkan supaya LUPAkanlah. Niatkanlah untuk jadi orang yang baik.

Monday, November 8, 2010

Nasib Bahasa Kebangsaan di Gedung Beli Belah di One Utama atau The Garden

Salam

Sikap dan tabiat terhadap Bahasa Kebangsaan mendukacitakan.

"Perjuangan bahasa bukan perjuangan baru tetapi tidak akan pernah pudar. yang pudar ialah pelaksanaan dan penegasan dasarnya seolah-olah masih tidak menentu. Dimanakah silapnya?" itulah sebahagian cetusan gapena A.Aziz Deraman dalam Rencana Untusan Isnin 8 November 2010.

Baca artikel tersebut, saya teringat semasa saya berjalan di pusat beli belah One Utama dan The Garden baru-baru ini. Saya dapati bahasa Malaysia bukan bahasa utama. Bahasa utama ialah Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina. Bahasa ketiga ialah bahasa Tamil. Bahasa ke empat baharulah bahasa Malaysia. Lihat sahaja di tiang-tiangnya tulisan apa yang ada di situ?. Sekiranya perkara ini tidak dipantau, lama-kelamaan bandar-bandar di Malaysia akan menjadi bandar-bandar di Hong Kong atau Shanghai bukan lagi Kuala Lumpur, Bukan lagiShah Alam, Bukan lagi Damansara. Sudahlah namanya nama barat, kandungannya pula banyak yang NON Halal.

Dulu saya pernah terbaca polisi bahawa papan tanda atau iklan tidak boleh bertulisan 100% bukan Bahasa Melayu (Malaysia). Ia mesti Utamakan Bahasa Malaysia dan barulah bahasa Inggeris. Lepas bahasa Inggeris baharulah bahasa Cina atau Tamil. Tetapi polisi tersebut seolah-olah dilupakan.

Pejuang-pejuang bahasa kebangsaan kenalah buat bising sikit dapat mengembalikan maruah Bahasa Malaysia di bumi Malaysia.

Wassalam

Friday, November 5, 2010

Sebarlah Ilmu Yang Bermanfaat Dengan Penulisan

Ilmu Allah amat luas dan tak akan habis pada bila-bila masa pun. Oleh itu marilah kita sama-sama mencari ilmu pada setiap ketika dan secara berterusan. Apabila kita mendapat ilmu baru dan kita fikir ia bermanfaat kepada kesejahteraan manusia maka perlulah kita sebarkan. Tulislah buku atau sekurang-kurang tulis dalam blog atau dalam paper. Orang yang hebat ialah orang yang berilmu dan menyebarkan ilmu. Cuba jadikan anda seorang Rakyat Malaysia yang ada produk sendiri dan orang lain menggunakan produk anda untuk membuat produk-produk lain. Misal kata, jika seorang penulis buku 'Buat Duit Dengan Foto'. Tiba-tiba ada orang lain membaca dan menggunakan buku tersebut sebagai panduan sehingga berjaya menghasilkan foto-foto yang cantik dan bernilai tinggi. Maka penulis buku tersebut juga akan mendapat ganjaran dari ilmu yang disebarkannya.

Selamat mencari ilmu dan menyebarkannya.

Wednesday, November 3, 2010

Imam dan AJK Masjid/Madrasah kena susun strategi

LUPA adalah sesuatu yang normal bagi seseorang manusia. Apabila seseorang lupa, adalah menjadi kewajipan bagi orang lain mengingatkannya. Pernah terjadi peristiwa dimana seorang imam terlupa menyebut ayat-ayat Quran tertentu semasa membaca satu surah dalam sembahyang tetapi seramai 40 lebih jemaah yang mengikut solat jemaahnya, TIDAK ADA SEORANG PUN JEMAAH YANG BERANI BETULKAN BACAAN IMAM atau membacanya supaya dapat mengingatkan imam.

Ini bermakna lebih 40 jemaah yang ada di belakang IMAM sebenarnya tiada yang hafiz. Oleh itu, bagi mengelakkan terputusnya bacaan selepas IMAM terlupa saya cadangkan supaya imam dan ajk surau duduk semeja membincangkan bagaimana untuk mengatasi masalah tersebut.

Mungkin boleh berbincang untuk mewujudkan kepakaran dikalangan jemaah masjid/surau supaya pakar rujuk hafiz Surah. jika ini terjadi pada masa akan datang maka jemaah yang hafiz surah yang dibaca boleh ingatkan.

Saturday, October 30, 2010

Manusia Semakin Berani Mengutuk Manusia Lain

Bila saya search melalui google, saya dapati banyak perkataan-perkataan yang menyakitkan hati. Ada yang mengutuk para Nabi ada yang mengutuk Agama ada yang mengutuk orang-orang baik. Macam-macam perkataan buruk yang dilemparkan. Si Pengutuk tu pula jika diselidiki bukanlah orang kuat ugama pun. Bukan orang bersih pun. Jika dihitung2 si pengutuk itu bukanlah kelompok yang Pencipta Alam Semesta harus sukai perbuatannya.

Biar apa pun ugama anda.... anda hendaklah berkelakuan baik, tidak suka berbohong, tidak suka rasuah, tidak suka berjudi, tidak suka berzina, tidak suka ponteng kerja, tidak suka pergi night club, tidak suka mencuri dan tidak suka sebarang perkara negetif. Yaaa. Marilah kita cuba sedaya upaya membuat baik ssepanjang masa.

Jika anda resah gelisah dan berfikiran kusut, jangan hisap dadah, jangan pergi minum arak, jangan pergi night club. TETAPI pergilah ketempat ibadahmu.

Sebaik-baiknya carilah tempat ibadah yang paling Bersih iaitu "Green Tempat Ibadah".

Friday, October 22, 2010

Siti Rohani Surani icon IKIM FM



Radio IKIM memang baik untuk didengar dan dijadikan default radio dalam kenderaan. Radio IKIM sentiasa mengingatkan kita supaya menjadi insan yang baik. Alunan nasyid dan bacaan ayat suci Al Quran sering dimainkan. Berbanding dengan radio lain, lagu-lagu rancak, pop dan dangdut sering mengisi masanya.

Bayangkan jika berlaku kemalangan kereta, pemandu atau penumpangnya tersepit dan tercungap-cungap tinggal nyawa-nyawa ikan. Nasib tak baik, masa itu radio mainkan lagu POP "Mari mari mari Menari yeh..mari mari kita bergoyang yeh".

Jika pasang radio IKIM kemungkinan masa itu ayat suci alquran dimainkan. Alangkah baiknya perkataan yang didengari saat terakhir...

Thursday, October 21, 2010

Masuk Angin Keluar Asap

Masuk Angin Keluar Asap adalah satu ungkapan yang merujuk kepada ketiadaan penyelarasan secara Menyeluruh.

Monday, October 11, 2010

Sebarang Persidangan Berbentuk Kebangsaan Yang Dianjurkan di Malaysia SEBAIKNYA guna Bahasa Malaysia

Sebarang persidangan berbentuk ilmu dan pengetahuan yang bertaraf kebangsaan atau nasional saya cadangkan perlu disyaratkan menggunakan Bahasa Malaysia KECUALI ia dibentangkan oleh bukan warga Malaysia. Sebabnya ialah kebanyakan peserta yang hadir ialah warganegara Malaysia yang semuanya tahu Bahasa Malaysia. Saya kasihan tengok orang Melayu yang kebanyakan tahu Bahasa Inggeris tetapi sukar memahaminya seratus peratus hingga menusuk ke kalbu. Akibatnya ilmu yang disampaikan hanya sedikit yang terlekat di hati. Jika pembentang menggunakan Bahasa Malaysia, peserta sambil pejam mata pun boleh faham. MARTABATKAN BAHASA MALAYSIA sambil membantu orang Melayu supaya cepat dapat menimba berilmu.

Satu lagi faedahnya ialah kaedah ini dapat menarik lebih ramai lagi pembentang2 kertas kerja dari kalangan orang Melayu. Sekarang ini memang ada orang Melayu yang boleh bentang kertas kerja dalam bahasa Inggeris di persidangan terbuka TETAPI saya perhatikan bila ada persidangan hanya orang yang sama sahaja sebagai presenter.

Dengan tertulisnya pandangan ini, harap ada yang baca dan beri sokongan.

Sunday, October 10, 2010

Terangkanlah kepada mereka - Marilah pertingkatkan dakwah

Tugas mengajak manusia beriman kepada Tuhan Semesta Alam merupakan satu kewajipan umat Islam terutama pemimpin-pemimpin masyarakat. Tugas berdakwah dan memberi penerangan tentang Islam kepada orang-orang belum Islam merupakan satu kemestian. Sekiranya mereka tidak ingin menerima penerangan daripada kita dan tidak mahu mengikuti nasihat kita, itu bukanlah tanggungjawab kita, sebab tugas kita hanyalah menyampaikannya. Sebaliknya apabila kita memberi penerangan kemudian mereka marah dan menentang Islam atau memerangi orang Islam maka manusia jenis ini perlu diperangi kerana ia dipanggil musuh Islam. Jika, apabila kita berdakwah, mereka tidak mahu ikut tetapi mereka tidak menentang atau tidak memerangi Islam maka manusia jenis ini kita perlu berdamai kerana ia bukan musuh Islam.

Rata-rata orang belum Islam sekarang sangat rajin mencari harta kekayaan. Terlalu gigih memajukan negara. Bisnes2 besar dikuasai oleh mereka tetapi sayang mereka tidak tahu erti kehidupan sebenar sebab mungkin mereka tidak mendapat penerangan mengenai Islam sebenar atau mungkin lalai mencari kekayaan. Jika digabungkan kerajinan memajukan negara dengan Iman&Islam alangkah mulianya mereka. Seperti contoh syahabat Nabi, Syaidina Omar yang pada mulanya sangat rajin&kuat&kaya sebelum masuk Islam dan apabila masuk Islam beliau banyak membantu perkembangan Islam.

Oleh itu marilah kita berdakwah kepada sesiapa sahaja terutama kepada orang yang belum Islam.

Friday, October 8, 2010

Jika tidak dipantau DANAU KOTA akan menjadi DANAU SAMPAH

Pagi tadi jam 6.30 pagi saya berbasikal di kawasan sekitar Danau Kota Setapak. Kawasan tersebut sedang membangun dan giat dengan pembangunan. Jam 6.30 pagi pun telah ada orang buat kerja menyiapkan bangunan-bangunan pejabat, festival city dan apartment. Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah banyak sangat sampah yang bertebaran di kawasan sekitar. Sampah2 tersebut terdiri daripada bungkusan-bungkusan makan, tin dan kotak minuman. Plastik-palstik, kertas-kertas dan macam-macam lagi. Saya berpandangan attitude orang-orang Malaysia masih rendah dari segi untuk menjaga kebersihan. Sebab itulah mereka buang sampah merata-rata.

Keadaan sampah yang banyak ini akan memburukan pandangan dan Nama Danau Kota. Jangan sampai orang kenali tempat ini dengan Panggilan DANAU SAMPAH. Pihak PBT hendaklah membuat pemantauan dan membersihkan segera sampah2 di Danau Kota. UPTOWN DANAU KOTA adalah penyumbang utama sampah2 tersebut. Do something ya!

Jika Tidak Dapat Apa Yang Anda Suka MAKA Sukalah Apa Yang Anda Dapat

Kehendak atau keinginan manusia hanya boleh dicapai dengan Izin Allah. Walau bagaimana pun setiap manusia perlu berusaha bersungguh-sungguh bagi mendapatkannya. Setelah kita berusaha kita tidak juga dapat apa yang kita hendak, sebalik kita mendapat yang lain iaitu berbeza dari keinginan kita maka redalah. Boleh jadi apa yang kita dapat itu lebih baik dari apa yang kita hendak. Oleh itu Jika kita tidak dapat apa yang kita suka maka sukailah apa yang kita dapat.

Thursday, October 7, 2010

Berniaga Atas Angin

Berniaga atas angin merupakan satu bidalan bahasa yang membawa maksud sesuatu keuntungan di buat tanpa mengeluarkan modal. Misalnya peniaga di pasaran saham yang mana membeli saham dengan harga A dan dijual dengan harga A+B sebelum membuat bayaran maka ia akan mendapat keuntungan (A+B)-A = B. Dia belum bayar tapi dapat cek sebanyak B. Situasi ini dipanggil Berniaga atas Angin. Begitu juga orang yang bergiat aktif jual beli hartanah. Apabila ada sahaja projek perumahan atau rumah kedai yang akan dibina, orang yang banyak duit akan membelinya. Beliau hanya bayar deposit. Apabila rumah hampir siap, dia pun mencari orang lain (pembeli) untuk beli rumahnya. Waktu rumah hampir siap pastinya harga melambung tinggi. Waktu inilah beliau akan menjualnya apabila ada permintaan. Jika tiada pembeli, mereka (si banyak duit) ini tidak kisah sangat. Sebab itulah banyak rumah hanya dihuni oleh ANGIN kerana mereka berniaga atas angin.

Harapan MindaBistari

Sepaya pihak kerajaan memantau aktiviti berniaga atas angin kerana ia membawa lebih keburukan daripada kebaikan.

Sekian.

Wednesday, October 6, 2010

Kawalan Lalu Lintas Di sekitar Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur perlu di Pertingkatkan

Kesesakan Lalu Lintas di sekitar Kuala Lumpur berpunca dari pelbagai sebab. Ia juga bergantung kepada keadaan semasa sama hujan atau tidak hujan. Di antara sebab-sebabnya ialah
i. Lampu Isyarat Rosak
ii. Lampu Isyarat mulfunction
iii. Lampu Isyarat di set secara tidak intelligent
iv. Kecekapan polis yang ditugaskan mengawal lalu lintas di simpang
v. Tiada tindakan segera bila kesesakan berlaku.

Sebenarnya kesesakan lalu lintas di persimpangan lampu isyarat, boleh diatasi dengan sedikit pengorbanan oleh anggota polis atau Majlis Perbandaran iaitu dengan cara selalu buat rondaan dan apabila berlaku kesesakan merekan perlu diambil tindakan segera.

Di persimpangan jalan berhampiran White Coffee & Restoran Zabidah Danau Kota Setapak, hari2 JEM sebab trafic light mulfunction. malangnya tiada tindakan yang diambil. Walhal balai polis dekat je. Penduduk danau Kota juga ramai yang bekerja DBKL. Akan tetapi trafik sesak juga.


bye

Tuesday, October 5, 2010

Kepada Yang Merokok - Perumpamaan Dari Menteri Kesihatan

Saya teringat perumpamaan bernas Menteri Kesihatan dalam satu function baru-baru ini. Antara intipati dapat saya tafsirkan ialah
"
Orang yang merokok ialah orang yang tidak sayang kepada dirinya sendiri. Jika kita beli kereta baru, hari-hari kita jaga kereta tersebut. Kita basuh dan lap hari2. Kita keluarkan sampah yang ada dari kereta itu. Menunjukkan sayangnya kita kepada kereta itu. Tetapi PEROKOK adalah orang tak sayang langsung pada dirinya sendiri. Hari-hari dia merokok. Maknanya hari-hari dia masukkan kotoran kepada dirinya. Mereka lebih sayang kereta dari dirinya sendiri.
"

Sayangi diri anda melebihi sayangnya anda kepada kereta baru.

makluman:
Kata-kata di atas bukan kata-kata Menteri kesihatan tetapi kata-kata saya yang saya tafsirkan dari maksud YB Menteri tersebut.

Sunday, October 3, 2010

Saya Lebih Suka Membeli di Kedai Harga TETAP.

Entah mengapa saya lebih suka membeli di pasaraya-pasaraya yang menjual harga yang tetap iaitu tidak boleh dikurangkan harganya. Saya tak suka membeli dikedai yang boleh tawar menawar sebabnya saya tak pandai nak mintak kurang. Kalau saya membeli dikedai yang boleh kurang harganya, saya masih bimbang yang harga yang saya bayar itu masih mahal berbanding orang lain.

Jika dikedai harga tetap, saya rasa ianya adil sebab orang lain pun beli dengan harga tersebut. Jadi tidaklah terasa teraniaya.

Anda bagaimana?

Saturday, October 2, 2010

3 Oktober 2010 : Ramadhan semakin jauh meninggalkan kita

Terasa pilu pabila ramadhan semakin jauh meninggalkan kita sebab jemaah subuh semakin berkurangan sudah hampir menyamai bilangan biasa sebelum ramadhan dahulu.

What in my mind?

Kita mesti buat sesuatu supaya keadaan sebaliknya berlaku

Cara Meningkatkan Penggunaan Smart Tag atau Touch 'N' Go di Plaza TOL

Semalam saya melalui lebuhraya PLUS dari Ipoh menuju ke Tol Jalan Duta. Iaitu kira-kira jam 5 petang. MasyaAllah Jem (kenderaan Queue sepanjang 2 km untuk membayar Tol. Kenderaan yang beratur panjang itu telah menyekat pengguna di lorong kanan yang hendak menggunakan Smart Tag atau pun Touch 'N' Go. Saya menggunakan Smart tag/touch 'N' Go. Semasa saya tiba di Plaza Tol, saya dapati 2 lorong smart tag dan 3 lorong touch n go lengang. satu lorong touch n go tambah nilai queue panjang juga. Lorong Tunai amat panjang queue nya.

What in my mind?.

Rakyat Malaysia ni masih sukakan amalan biasa dan susah betul nak berubah. Bukankah menggunakan touch n go atau smart tag itu lebih baik dari tunai bila keadaan seperti di atas.

Atau mungkin, orang bukan tak mahu guna kemudahan tersebut tetapi lorong tambah nilai sangat jarang ada plaza tol. Kalau orang beli di kiosk kena bayar 50 sen. nak beli RM100 atau lebih tak ada duit. Kalau beli RM10 kena bayar RM10.50. Kalau beli 10 kali (RM100) dan tambah kos RM5.00. Jadi bila kredit habis, mereka tak reload.

Saya cadangkan.

Pemilik lebuhraya mengimplementasikan TIADA TUNAI DI PLAZA TOL. Semua lorong adalah TOUCH N GO atau SMART TAG. Disamping itu perbanyakkan lorong tambah nilai. Minimum Tambah Nilai RM5.00 berbanding sekarang RM10. Jangan fikir orang sentiasa banyak duit.

Dalam masa awareness ni (misalnya 3 bulan, beri diskaun pembelian kad permulaan touch n go, Kad berharga RM5.00 di jual RM4.50. Kad berharga RM10 di jual RM9.00. Kad berharga RM100 di jual RM90.00. Ini supaya memberi keuntungan kepada pengguna kerana mereka ingin berubah.

Saya percaya pengguna akan berpuashati sebab:

1. Senang reload di dalam perjalanan.
2. lebih cepat di lorong tol kerana hanya touch n go.

Kadar reload juga (kalau boleh beri diskaun kepada yang reload RM50 atau lebih. Diskaunnya RM5.00 sebab untuk mengurangkan kekerapan penggunaan lorong tambah nilai.
Pembelian reload di luar pula iaitu di kiosk tetap dikenakan caj tambahan.

Sekian, fikir2lah pelaksanaannya.

Friday, September 24, 2010

Apabila Orang Yang Serba Kekurangan Datang Kepada Kita - Apa perasaan kita

Dalam kehidupan seharian kita, kita dikunjungi oleh pelbagai manusia. Ada yang miskin ada yang kaya. Ada yang sempurna ada yang cacat. Kita sebagai manusia tidak dapat membaca hati orang yang datang kepada kita. Saya percaya ramai juga di kalangan kita yang tidak memandang sangat kepada orang kurang upaya... ada yang pandang sebelah mata dan tidak terdorong untuk bertanya khabar. Kita lebih terdorong untuk bertanya khabar kepada orang sempurna yang cantik atau kacak. Sebenarnya orang-orang kurang upaya lebih memerlukan sokongan dan sapaan dari kita. Mereka akan lebih bersemangat bila mereka disapa atau ditanya khabar.

Perkara hati ini ada di sebut di dalam surah 'Abasa di mana Rasulullah sendiri pernah diperingatkan oleh Allah supaya Jangan melakukan lagi yang sedemikian itu.


Rujuk Surah 'Abasa

[1] Ia memasamkan muka dan berpaling,
[2] Kerana ia didatangi orang buta.
[3] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! -
[4] Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya.
[5] Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran),
[6] Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya.
[7] Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya).
[8] Adapun orang yang segera datang kepadamu,
[9] Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah), -
[10] Maka engkau berlengah-lengah melayaninya.
[11] Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi).
[12] Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil peringatan daripadanya.
[13] .....rujuk http://www.iiu.edu.my/deed/quran/malay/

Iktibar dari Sesuatu Kejadian Yang Berlaku

Sesungguhnya peristiwa yang berlaku setiap hari adalah merupakan petunjuk-petunjuk dari Pencipta Alam Semesta Ini. Tanah yang kering tandus memerlukan hujan bagi menyuburkannya. Orang hilang yang telah banyak tidak ditemui memerlukan petunjuk bagaimana cara untuk menemuinya. Kes Sosilawati merupakan petunjuk untuk menyelesaikan sebahagian kes orang hilang. Kes ribut di bazar ramadhan juga ada petunjuk tersendiri mengikut tafsiran masing-masing. Kes Ombak besar (Sunami) yang berlaku menyuruh kita bersedia dengan kemungkinan berlaku lagi. Kes sosial dan jenayah yang banyak berlaku sekarang ini juga memberi petunjuk bahawa ada yang perlu diperbaiki (dipertingkatkan) dalam sistem pengurusan negara. Oleh itu marilah kita melihat sesuatu kejadian itu secara positif dan mengambil tindakan ke atas petunjuk-petunjuk yang diberikan.

Wednesday, September 22, 2010

Nikmatnya Membaca ALQuran Sebelum Subuh

Hanya orang-orang yang menjadikan amalan membaca alQuran di awal pagi iaitu sebelum waktu subuh sahaja yang akan merasa Nikmat. Ingin mendapatkan bagaimana rasa nikmat tersebut? Cuba amalkan secara berterusan sekurang-kurangnya selama setahun maka anda akan merindui kenikmatan tersebut. Selamat membudayakannya. Good Luck!
,mindabistari

Kedai Makanan Halal Tidak Sepatutnya Jual Rokok

Seseorang yang berniaga makanan yang halal dinasihatkan supaya tidak menjual Rokok. Menjual rokok bererti bersubahat dengan orang yang membeli dan menghisap merokok. Menghisap rokok boleh membunuh diri sendiri dan orang lain secara perlahan-lahan. Jadi sekiranya kita menjual rokok bererti kita menjual racun yang boleh menyebabkan orang yang membeli dan menghisap sakit dan mungkin mati. Jika ini berlaku maka kita yang menjual adalah terlibat sama dalam proses mematikan seseorang.

Lebih baik kita jangan jual rokok.

"Jangan jadikan diri anda penyumbang kepada peningkatan jumlah perokok dan penyumbang bertambahnya bilangan pesakit kronik akibat rokok. Perliharalah anak-anak dan pekerja anda dari membesar dalam keadaan rezeki yang bercampur halal/haram/makruh."

Tuesday, September 21, 2010

KL FESTIVAL CITY DANAU KOTA SETAPAK



Danau Kota akan menjadi satu tarikan baru bagi pelancong tempatan dan luar negara yang berkunjung ke Ibu Negara. Selain Popular dengan Bazar Larut Malam dan banyak tempat makan, dalam masa terdekat ini akan dilancarkan KL FESTIVAL CITY. Kunjungi http://www.festivalcity.com.my untuk maklumat lanjut.

Saturday, September 18, 2010

KUBAH MASJID - di bawah naungan Langit

Semalam semasa bersembang dengan seorang rakan lama, baharulah saya tahu bahawa disebalik senibina Islam iaitu Kubah Masjid ada makna tersendiri rupanya. Bila kita berada di dalam masjid, kita akan berada di bawah kubah yang besar seolah-olah di bawah naungan langit yang luas. Itu makna yang tersirat di sebalik kubah masjid.

Monday, September 6, 2010

Kempen Baru "Tak Nak Jual Rokok"

Disamping me war-war kan kempen "Tak Nak Merokok". Kerajaan perlu juga memperkenalkan kempen baru iaitu "Tak Nak Jual Rokok". Menjual rokok sama sahaja sumbangan dengan menghisap rokok.

Monday, August 30, 2010

Kehadiran di Program Ceramah Ugama di Pejabat-pejabat Kerajaan

Saya banyak juga mengikuti ceramah-ceramah ugama atau program-program taklimat yang mengandungi cadangan-cadangan baik bagaiman untuk mengatasi masalah sosial yang melanda negara pada masa ini. Kebanyakan cadangan-cadangan dari penceramah tidak dapat dilaksanakan oleh orang-orang biasa tetapi boleh diimplementasi oleh orang-orang atasan dan pemimpin-pemimpin masyarakat. Malangnya menurut kebanyak para penceramah, semasa beliau dijemput berceramah di agensi-agensi kerajaan, Yang Hadir hanyanya pegawai-pegawai sokongan. Kalau adapun pegawai kumpulan Pengurusan dan profesional hanyalah yang baru2 masuk kerja. Amat jarang sekali kehadiran Bos-Bos besar atau ketua-ketua jabatan. Sedangkan apa yang perlu dibuat ialah Kepimpinan melalui tauladan.

Ya! kenapa agaknya bila kita dah jadi orang besar susah nak dengar ceramah yang memperingati diri kita. Sampailah masanya pemimpin2 kita sesekali menjadi IMAM dan Bilal di surau-surau pejabat. Biar diikuti oleh anak buah. Itulah harapan penceramah2 ugama.

Gejala sosial anak-anak melayu Islam sudah jauh rosak berdasarkan bilangan paling ramai buang anak, di penjara, di pusat serenti dsbnya. Marilah kita bersama-sama mengambil semua hukum2 di dalam AlQuran untuk diambil mnenjadi undang-undang negara. InsyaAllah Allah akan membantu mengatasi masalah tersebut. Jadikan rakyat Malaysia Generasi AlQuran. Wassalam.

Sunday, August 29, 2010

Anugerah Allah Kepada HambaNya di Malam Syawal

Malam Syawal adalah malam keampunan di mana Allah akan memanggil semua malaikat berhimpun dan di situ Allah mengumumkan bahawa Allah mengampunkan dosa hamba2nya yang berpuasa. Bagaimanapun ada beberapa golongan yang tidak akan mendapat anugerah istimewa tersebut iaitu:

1. Orang yang mengamalkan perbuatan2 syirik,
2. Orang yang tetap melakukan dosa-dosa besar (berzina,berjudi,minum arak dll)
3. Orang yang durhaka kepada ibubapa & yang memutuskan siratulrahim.

Jadi hindarilah kita daripada menjadi orang yang tidak mendapat keampunan Allah. Oleh itu marilah kita menguatkan jatidiri kita dengan mengamalkan membaca AlQuran setiap hari dengan syarat kita beriman. Membaca AlQuran banyak fadilatnya walaupun kita tidak tahu maknanya.

Mula-mula kita wajib beriman kepada AlQuran. Maknanya kita percaya sungguh2 bahawa AlQuran itu dari Allah. Apa yang terkandung di dalamnya adalah benar. Apa sahaja arahan yang disruh buat adalah baik. Apa sahaja yang ditegah pastinya tidak baik. Allah, Tuhan kita. Dia lebih mengetahui mana yang baik dan mana yang buruk bagi hambaNya.

Apabila kita sudah Beriman, Maka kita mesti belajar Membaca AlQuran. Lepas kita boleh baca, maka hendaklah kita cuba cari apa makna ayat-ayat Quran tersebut. Baca terjemahan dan tafsirannya. Cari guru yang boleh ajar. Lepas tu kita amalkannya. InsyaAllah kita akan dilindungi oleh Allah.

Thursday, August 26, 2010

Sakit Hati Aku

Saya sudah lama tidak melalui MRR2 dari Taman Melawati ke Genting Sempah melalui Taman Melati. Semalam (25.8.2010) saya lalu di laluan tersebut. Entah mengapa hati saya begitu sakit dan geram walaupun dalam bulan ramadhan. Saya sakit hati sebab terlihat hutan dan bukit di seberang Taman Melati (depan Leha Kelfood) telah disodok dan terang benderang jadinya. Kenapa jadi begitu? Nak buat bangunan lagi? nak buat apartment lagi? Tahukah wahai Manusia, sekarang ini banyak bangunan dan apartment tidak diduduki! Mengapa musnahkan alam sekitar sedangkan alternatif lain masih ada.

MAAF saya tengah geram...

Saturday, August 21, 2010

Koleksi Berita Buang Bayi

Sumber http://inijalanku.wordpress.com/berita-baru/mayat-bayi-ditemui/

Koleksi Berita Buang Bayi (ke 23 pd 17/6/2010)
Bayi perempuan dalam beg ditemui di hentian bas

JOHOR BAHRU 22 Julai – Dari tong sampah ke semak sehinggalah dalam sungai, gejala buang bayi terus berlaku.

Terbaru pagi ini, seorang bayi perempuan ditinggalkan dalam sebuah beg dekat tempat menunggu bas berhampiran Hospital Sultan Ismail di sini.

Seorang pekerja kilang wanita yang sedang menunggu bas di tepi Jalan Persiaran Mutiara Emas di sini mengesyaki sesuatu apabila melihat beg itu bergerak-gerak lalu menghampirinya.

Menurut wanita berusia 57 tahun yang enggan dikenali itu, dia memberanikan diri membuka beg tersebut dan alangkah terkejutnya apabila menemui seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat di dalamnya.

Bayi malang yang ditemui pukul 6.40 pagi itu segera dibawa ke hospital untuk menerima rawatan.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob berkata, bayi itu berkulit cerah tetapi keturunannya masih belum dapat disahkan.

“Kita percaya bayi itu baru sahaja dilahirkan awal pagi ini sebelum diletakkan dalam sebuah beg berhampiran hospital,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Zainuddin, bayi tersebut kini dirawat di hospital berkenaan dan keadaannya dilaporkan stabil.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan di talian 07-2218999 begin_of_the_skype_highlighting              07-2218999      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 07-2218999 end_of_the_skype_highlighting bagi membantu siasatan.

Pihaknya sedang mengesan individu yang terlibat membuang bayi tersebut dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan.
Pemuda tanam bayi dihukum penjara dua tahun

(Lelaki Melayu 19 tahun & wanita Melayu 15 tahun).

Baca lanjut di http://inijalanku.wordpress.com/berita-baru/mayat-bayi-ditemui/

Saturday, August 14, 2010

Bazar Ramadhan Vs Majlis Tadarus


Kejadian Ribut di Bazar Ramadhan di perkarangan Stadium Jasin harus menjadi iktibar dan peringatan kepada kita di Malaysia ini. Juadah untuk berbuka bukanlah persediaan yang utama untuk orang yang berpuasa. Sesungguhnya majlis tadarus disiang hari adalah lebih baik untuk persediaan kita untuk bertadarus Alquran pada malam selepas berbuka. Oleh itu marilah kita amalkan tiada bazar ramadhan pada bulan puasa sebaliknya hanya ada gerai2 makan biasa seperti hari-hari lainnya.

Sekiranya tiada banyak lauk pauk yang dijual sudah pasti orang akan beralih untuk berbuka dimasjid dan surau. Dan ramai pula orang yang berkemampuan untuk bersedekah juadah berbuka puasa. Marilah kita makmurkan berbuka puasa di masjid dan surau.

Bazar Ramadhan membuatkan ramai orang lalai berjual dan membeli menyebab tak sempat berbuka bersama keluarga atau masyarakat. MARI KITA MUHASABAH DARI KEJADIAN BURUK YANG BERLAKU.

Cantiknya Romadhon, sebab ramai manusia kembali kepada Fitrah Kejadian

Memang tidak dapat dinafikan ada di antara orang Islam yang tidak berubah sama ada di bulan Ramadhan atau bukan bulan ramadhan. Mereka merasakan tidak ada apa-apa yang istimewa. Tetapi rata-rata kebanyakan orang Islam lebih tenang dan tenteram di bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan merupakan bulan tidak sibuk sebab itu ramai yang boleh datang berjemaah di surau dan masjid. Ramai juga yang ada masa untuk bertadarus. Kalau hari-hari biasa jemaah subuh dalam lingkungan 20 hingga 40 orang, pada bulan ramadhan ini jemaah subuh antara 100 hingga 120 orang iaitu peningkatan sebanyak 220%-300%. Jarang sekali orang bertadarus di luar bulan ramadhan.

Yang mengherankan para perokok boleh pulak berhenti hisap rokok selama 14 jam. Tetapi bila tiba waktu berbuka selera rokok kembali bertahta dihati. Nasi perkara ke 2 yang penting hisap rokok dulu. Wahai para perokok, bulan ramadhan adalah peluang bagi kita untuk berjihad. Tinggalkan rokok merupakan jihad hawa nafsu. kalau boleh berhenti, tuan memang hebat. hebat sebab Allah telah menjadikan anda berhenti. Maknanya Allah sayang pada tuan sebab usaha tuan sendiri. Segala-galanya dari hati dan keyakinan kepada Allah maka Allah pastinya akan tolong. Insya Allah.

Terus terang saya nyatakan di sini bahawa kita tidak perlu respect kepada seorang IMAM yang merokok. Macamana nak respect sebab kita sebenarnya boleh berhenti. caranya ialah jangan hisap Fullstop!

Saya juga nasihatkan kalau sesiapa nak merokok, janganlah merokok dalam keadaan memakai pakaian ala Islam seperti berjubah, berkopiah, bersongkok atau berbaju melayu. Jika tuan/puan merokok dalam keadaan begitu maka ia akan mencemarkan Islam.

Jangan buat noo.

Saturday, August 7, 2010

Simbolik Doa Makan


اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ


Maksudnya : Ya Allah berkatilah kami pada apa yang telah Engkau rezekikan kepada kami dan jauhkanlah kami dari azab neraka.

Kalau kita perhatikan ayat doa makan kita akan rasa pelik mengapa makan dikaitkan dengan neraka.

Sebelum kita makan, kita berharap agar tenaga atau kekuatan yang kita perolehi dari makanan yang kita makan sebentar nanti hendaknya janganlah digunakan untuk melakukan dosa kepada Allah sehingga menjerumus kita ke neraka. Cantikkan ayat ini?

Friday, August 6, 2010

Talian 24434

Setiap hari kita wajib mendail nombor Dua Empat Empat Tiga Empat (24434)untuk berhubung terus dengan Pencipta kita yakni Allah swt. Subuh 2, Zohor 4, Asar 4, maghrib 3 dan Isyak 4. Selain talian tetap 24434, kita juga digalakkan mendail nombor2 lain sama ada 2, 8, atau 20.

Tuesday, August 3, 2010

Sebelum Masuk waktu Subuh adalah waktu sesuai untuk baca AlQuran

Membaca AlQuran perlu dilakukan setiap hari. Waktu yang paling sesuai untuk membaca AlQuran ialah sebelum masuk waktu subuh. Kalau dapat baca 2 muka surat adalah memadai tetapi hendaklah berterusan. Cuba amalkan mulai sekarang.

Sekarang kita sudah hampir Ramadhan, jadi eloklah kita amalkan bangun awal pagi sebelum subuh, mandi, solat sunat tahajud dan terus baca AlQuran. Kalau boleh bacalah dengan terjemahannya sekali. Bila masuk waktu subuh, pergilah berjemaah di masjid/surau berhampiran.

Selamat mengamalkannya.

Saturday, July 31, 2010

JUMPA GAMBAR LAMA KELAS 5 PUTIH SMKT



5 Sains Putih, tahun 1979.
Dalam foto ini Dol, Suhaimi Jamaludin (gambar-gambar), Rahimi, Azmi, Zamri, Ali, Shamsudin Hamzah (gambar-gambar), Talmizi, Siti Meriam, Fasli, Noraishah, (tak ingat nama Cikgu ini), Hanafiah, Zainah, Khazeri, Marzaila, Fazidah, Noraizan, Razali, Rahimah, Norzaman Nordin (gambar-gambar | alih keluar tanda), Norzaman Nordin, Rohana, Ghan Bon Lay, Chang Sok Lee, (tak ingat nama kawan ini), Zulhaimi, Ghan Chin Chin

Friday, July 30, 2010

SKIM CEPAT KAYA - Kenapa Masyarakat Melayu tak serik2?

Bermacam-macam skim cepat kaya wujud di Malaysia. Kebanyakan pelaburnya adalah orang Melayu beragama Islam. Kenapa orang Melayu ni malas nak bisnes betul2. Kalau kita teliti dan semak betul2 mana-mana skim cepat kaya atau Skim Untung Cepat, pastinya ada unsur gamble atau berharap. Skim sedemikian pasti bukan cara Islam. Jika sah bukan cara Islam kenapa orang Islam suka sangat?. Wahai orang2 Islam baiklah anda lupakan Skim demikian, marilah kita tumpukan perhatian kepada memperolehi rezeki dengan cara bisness sebenar. Misalnya kita bertani. banyak tanah2 terbiar di kampung. Usahakanlah. Banyak buah2 kelapa yang tidak dipetik di kampung2. Petik dan juallah. Malaysia ni sebenarnya banyak sumber yang boleh dijadikan pendapatan.

Oleh itu kepada pelabur2 Skim Cepat Kaya. kalau pun anda dah kaya disebabkan skim itu, tapi pada pandangan saya anda miskin integriti diri. Maaf jika terkasar bahasa.

Multi Level Marketing(MLM) OK sebab itu bukan skim cepat kaya.

Tuesday, July 27, 2010

The Japan International Cooperation Agency (JICA) Alumni Society of Malaysia (myJICA)



myJICA adalah alumni bekas-bekas pelajar kursus jangka pendek anjuran JICA/JPA ke Jepun. Kepada sesiapa yang pernah mengikuti kursus anjuran JICA/JPA marilah sama-sama memberi sokongan dengan menjadi ahli dan bergiat aktif dalam program2 yang dianjurkan persatuan.

myJICA banyak manfaatnya.

kunjungi
http://www.myjica.net

dan aktifkan kandungannya....

Monday, July 26, 2010

Pakaian Pejabat Mesra Islam

Sebagaimana semua (orang Islam) maklum bahawa setiap individu lelaki dan perempuan digalakkan sentiasa mempunyai wuduk. Maknanya selepas kita buang air kecil, eloklah kita terus ambil wuduk supaya wuduk tersebut kekal. Amalan ini tidak mustahil boleh dilaksanakan jika kita berada di rumah.

Bagaimana pula di pejabat?. Jika kita bekerja di Pejabat, pakaian rasmi kita termasuklah mesti pakai Kasut. Pekerja pejabat tidak dibenarkan memakai sandal atau selipar. Jika kita pakai kasut mana mungkin kita boleh mengambil wuduk dengan mudah (mesra).

Teknologi sandal sekarang sudah hebat dan sadal sekarang banyak yang cantik2 dan tidak rosak jika terkena air. Sepemakai pula nampak lebih bergaya.

harapan agar majikan dapat membenarkan pemakaian sandal sebagai alternatif pakai kasut di dalam agensi masing2.

Saturday, July 24, 2010

Program-Program Anjuran Persatuan/Kelab/Pertubuhan

Pada pandangan saya aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh persatuan perlu dihadiri oleh ahli-ahli bagi menunjukkan bahawa sokongan kita kepada persatuan. Sesuatu aktiviti yang dianjurkan oleh persatuan memerlukan perahan otak oleh AJK bagi menjayakannya. Kita sebagai ahli persatuan hendaklah menghargai jasa-jasa mereka. Oleh itu sertailah aktiviti2 yang mereka anjurkan. Jangan pandang remeh jemputan persatuan.

JADIKAN persatuan kita RELEVAN sentiasa. JANGAN LUPA SERTAILAH AKTIVITI PERSATUAN/KELAB/PERTUBUHAN yang anda sebagi ahlinya.

Selamat Maju Jaya

Saturday, July 17, 2010

Pelancongan Bukit

Malaysia banyak bukit. Antara satu bukit dengan satu bukit tidaklah terlalu jauh. Saya cadangkan supaya ada usaha (sama ada swasta atau kerajaan) yang dapat menghubungkan antara satu bukit dengan satu bukit yang lain. Misalnya dihubungkan dengan kereta kabel. Untuk naik bukit tersebut menggunakan lif atau helikopter. Jika bukit yang terlalu dekat binalah jambatan gantung. Setiap bukit tersebut ada orang berniaga barang-barang yang kebiasaannya tidak ada di kedai2 lain selain di bukit2 tersebut.

jadikan pelancongan bukit satu tarikan pelancong tempatan atau luar negara. kalau boleh salah satu bukit ada kereta kabel yang boleh pergi ke KLCC.

Idea sahaja. Elok ikut jika tidak elok anggap lah kawak jenaka.

Friday, July 16, 2010

Jangan Jadikan Negara Terkenal Sebagai Destinasi Pelancongan Bangunan Tidak Berpenghuni

Kalau kita membawa kereta dan mengembara dari satu bandar ke bandar dalam negara kita sekarang kita akan dapati banyak unit-unit rumah yang sudah siap tetapi ia tidak diduduki (tiada penghuni). Begitu juga dengan lot-lot kedai, banyak yang telah siap tetapi tidak beroperasi (tidak berniaga). Tidak lupa juga ruang-ruang pejabat, banyak yang kosong iaitu tidak ada penyewa. Tidak kurang juga apartment/condominium yang mewah tetapi banyak lot-lot yang masih kosong. Dan kita juga hairan dalam waktu yang sama, banyak lagi bangunan baru yang sedang didirikan, banyak rumah baru yang sedang dalam pembangunan dan tidak kurang juga yang terbengkalai.

Dalam pengembaraan itu juga kita akan melihat kain-kain rentang yang tercatat "FOR SALE/RENT CALL 999-9999999" atau "UNTUK DIJUAL/SEWA HUBUNGI 999-999999". Rumah-rumah yang tidak berpenghuni ini pula bersemak-samun dan banyak menternak denggi.

Saya bimbang pada masa akan datang Negara kita akan terkenal sebagai "Negara Rumah Hantu" atau "Destinasi Bangunan tidak Berpengguni".

So..PBT atau agensi yang berkaitan kena kawal senario sebegini.

Sorry itu pandangan saya. Kalau setuju komenlah. Kalau tak setuju komen juga.

Wednesday, July 14, 2010

Adakah Program Hiburan Lebih Bermanfaat Berbanding Program Agama masakini?

Kebimbangan yang perlu diperbualkan sekarang ialah bagaimana untuk menukar persepsi masyarakat yang kebanyakannya menganggap program hiburan seperti Konsert Solo Penyanyi luar negara lebih berfaedah berbanding menghadiri program-program agama anjuran masjid/surau atau persatuan penduduk berhampiran. Konsert2 hiburan yang tiketnya mencecah RM400 hingga RM1000 seorang boleh mengumpul seramai 10,000 peminat berbanding Program Israk Mikraj anjuran masjid/surau berhampiran yang percuma hanya dapat mengumpul 60 orang jemaah. Senario ini menunjukkan Program Hiburan lebih berfaedah dari Program Agama. Umum tahu bahawa masyarakat Malaysia cerdik2 belaka kerana kebanyakkan adalah graduan-graduan Universiti. Mereka tahu menilai buruk baiknya. Sebab itulah mereka memilih hiburan.

Di manakah silapnya, marilah kita sama-sama muhasabah diri. Pertingkatkan mutu program agama & perbanyakan saluran penyampaian program-program pembentukan jiwa. Kurangkan promosi hiburan, kawal bilangan anugerah2 hiburan atau banyakkan anugerah2 insan berkualiti seperti Pemidato Terbaik, Pembaca Doa Terbaik, Penceramah Agama Terbaik, Qari dan Qariah terbaik di pelbagai peringkat, Bilal (Pengazan) terbaik, Imam terbaik, Keluarga Bahagia dan macam-macam lagi termasuk anugera pencipta produk baru keluaran Malaysia . Bukannya membanyakakan anugerah Juara Lagu, Bintang Radio, Mentor Menti (Lagu), Artis Lelaki terbaik, Mak Nyah tercantik dan macam-macam lagi yang rosak lagi merosakkan.

Maaf dah gerammmmm sangat. sebab pengaruh2 hiburan juga membuatkan saya juga terikut2 terutama yang ditonjolkan dalam TV. Nasib baik setakat ini boleh di kawal dengan berbekalkan petunjuk Allah. kadang2 tersasul juga.

Ayat-Ayat Mengenai Isteri

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهاً وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً
Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).
Surah An-Nisaa', Ayat 19


وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِيناً
Dan jika kamu hendak mengambil isteri (baharu) menggantikan isteri (lama yang kamu ceraikan) sedang kamu telahpun memberikan kepada seseorang di antaranya (isteri yang diceraikan itu) harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikitpun dari harta itu. Patutkah kamu mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan) dosa yang nyata?
Surah An-Nisaa', Ayat 20


وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Surah An-Nisaa', Ayat 129

Sunday, July 11, 2010

IBLIS BERJANJI KEPADA TUHAN BAHAWA DIA TIDAK AKAN MENYESATKAN HAMBA ALLAH YANG MENTAATI SEGALA PETUNJUK DAN PERINTAH ALLAH

Orang-orang yang mentaati segala petunjuk dan perintah Allah tidak akan diganggu oleh Iblis dan Syaitan. Oleh sebab itu marilah kita berusaha setiap masa untuk mentaati segala petunjuk dan perintah Allah.

Teliti ALQURAN surah SHAAD ayat 82 dan 83

82.
Iblis menjawab "Demi kekuasaan Engkau (Allah), aku akan menyesatkan manusia semuanya,
83.
kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.


Nota:
Yang dimaksudkan "Mukhlis" ialah orang-orang yang telah diberi taufiq untuk mentaati segala petunjuk dan perintah Allah s.w.t.

Saturday, July 10, 2010

Iklan-iklan yang ada unsur lucah hendaklah digam

Saya berpandangan ada beberapa iklan yang disiarkan oleh TV Malaysia perlu di GAM atau dihalang dari siaran awam. Iklan-iklan tersebut jelas mengandungi unsur-unsur lucah secara terangan atau simbolik. Iklan tersebut ialah Semburan Pewangi yang memapar pekerja pejabat nak balik cepat selepas menyembur pewangi dimulut dan satu lagi seorang lelaki sembur pewangi dibadannya dirumah dan apabila ia berada ditempat awam seorang gadis terbau semburan pewangi dan mula menggoda jejaka tersebut dengan aksi yang bernafsu.

Mengapa? Mengapa? Mengapa begitu kreatif orang-orang Malaysia?

Hari Lampu Isyarat Rosak 10 Julai 2010 (Sabtu)

Hari ini Sabtu 10 julai 2010 banyak lampu isyarat rosak di kawasan Setapak. Kerosakan dari pagi hingga petang.

Monday, July 5, 2010

Bangga dengan Keberanian Arja Lee

Saya terbaca Berita Harian Selasa 6 Julai 2010 halaman Nasional muka surat 13 mengenai kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri "Orang sudah membuat filem sejak beratus tahun, tak memerlukan kepada keadaan itu (berbogel) untuk memberikan pengajaran ..., (Tan sri) P Ramlee sudah banyak buat filem pun tak pernah buat"

Saya sangat menyokong arahan menteri berkenaan supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pihak bertanggungjawab meneliti adegan bogel yang dilakonkan oleh seorang pelakon lelaki dalam sebuah filem tempatan.

------------------------
Akhbar tersebut juga mengatakan "dalam laporan sebuah akhbar kelmarin, seorang pelakon Arja Lee, 27 mengaku beliau berbogel dalam adegan filem bertajuk ... Dalam Botol yang mengisahkan mengenai seorang lelaki menukar jantina dengan melakukan pembedahan alat sulit.'

Kebetulan anak saya ada dan saya tanya anak saya, akhbar apa?. Beliau kata ada dalam Pancaindera Ahad 4 Julai 2010. Lalu beliau pun tunjuk pada saya. Saya kata pancaindera ini bagus juga menulis perkara macam tu sekurang-kurangnya ramai yang tahu. Tetapi bila saya tengok, rupanya pancaindera ini bersubahat juga sebab dia siarkan juga gambar bogel arja lee tersebut (walaupun kelabu tetapi gambar tersebut tetap gambar bogel). Apalah salahnya tulis sahaja tanpa sertakan gambar. ALQuran yang merupakan bahan peringatan dan pengajaran umpamanya sedikitpun tak ada gambar, tetapi boleh membentuk manusia jika manusia tersebut menghayati dan mengamalkannya.

Tahniah Arja Lee atau nama sebenarnya Azharudin Ramli (Laa melayu agaknya) dengan perlakuan dan pengakuan tersebut sekurang-kurangnya boleh menjadi ASAS KUKUH UNTUK MENGHARAMKAN TERUS FILEM TERSEBUT dan menggantung Arja Lee dari berlakun dan menghalang pengeluar filem tersebut bergiat aktif dalam bidang perfileman lagi.

daripada pemilihan tajuk lagi, filem ini menimbulkan kontroversi....masih tak serik-serik lagi.

SuperMind@MindaBistari mencadangkan supaya Filem tersebut dibatalkan.

JADUAL CERAMAH BULAN JULAI 2010 MADRASAH ISLAHIYAH ADDINIYAH TAMAN IBU KOTA SETAPAK

3 Julai (Sabtu), Ceramah Khas 3.15-4.30 ptg, Oleh Y.Bhg Dato' Dr. Fatma ElZahra M.Ramadan, Tajuk Memuliakan Ramadan

4 Julai (Ahad), Kuliah Subuh 6.15-7.15 pg, Oleh Mej. Mohd Nasir Azit, Tajuk Peranan dan Tanggungjawab Dakwah

6 Julai (Selasa), Kuliah Maghrib 7.45-8.45 mlm, Oleh Y.Bhg Datuk Kamal Muhamad, Tajuk Bicara Solat

10 Julai (Sabtu), Kuliah Subuh 6.15-7.15 pg, Oleh Ust Shahrul Akbar Nukman, Tajuk Tazkiratulmaut

10 Julai (Sabtu), Program Kaum Ibu, 3.00-4.00 ptg, oleh Ust Osman Hassan, tajuk Quran dan Tajwid

13 Julai (Selasa), Kuliah Maghrib, 7.45-8.45 mlm, oleh Ust Musa Mohd Noh, Tajuk Kitab Hadith

18 Julai (Ahad), Kuliah Subuh, 6.15-7.15 pg, oleh Y.Bhg Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri, Tajuk Adat Islam

21 Julai (Rabu), Kuliah Maghrib, 7.45-8.45 mlm, oleh Ust Shihabuddin Alang Mat Piah, Tajuk Keberkatan Hidup

24 Julai (Sabtu), Kuliah Subuh, 6.15-7.15 pg, oleh Y.Bhg Dato' Md Daud Che Ngah, Tajuk Perjalanan Roh

24 Julai (Sabtu), Program Kaum Ibu, 3.00-4.00 ptg, Ust Osman Hassan, Tajuk Quran dan Tajwid

28 Julai (Rabu), Kuliah Maghrib, 7.45-8.45 mlm, Ust Abdullah Mahmood, Tajuk Mustajab Doa

30 Julai (Jumaat), Kuliah Maghrib, 7.45-8.45 mlm, Ust Wahidin Sukarno, Tajuk Konsep Ibadah


Datanglah beramai-ramai.

Saturday, July 3, 2010

Hindari Diri Anda Daripada Menjadi Golongan Kiri

Apabila kiamat terjadi, manusia akan menjadi 3 golongan iaitu
1) Golongan orang-orang yang paling dahulu beriman
2) Golongan kanan
3) Golongan kiri

Golongan orang-orang yang paling dalulu beriman
-mereka ini yang paling dulu masuk surga
-mereka ini orang yang didekatkan kepada Allah
-mereka ini segolongan besar orang-orang sebelum Nabi Muhammad s.a.w dan hanya segolongan kecil daripada umat Nabi Muhammad s.a.w

Golongan kanan
-mereka ini ialah orang-orang yang mulia yang menerima buku-buku catatan amal mereka dengan tangan kanan.
-mereka ini segolongan besar orang-orang sebelum Nabi Muhammad s.a.w dan segolongan besar pula daripada umat Nabi Muhammad s.a.w.

Golongan kiri
-mereka ini ialah orang-orang yang sengsara yang menerima buku-buku catatan amal mereka dengan tangan kiri.
SIAPAKAH GOLONGAN KIRI ITU?
Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewah DAN mereka terus menerus mengerjakan dosa-dosa besar.

Rujuk Surah A-Waaqi'ah untuk keterangan lanjut. Surah ini elok dibaca setiap malam supaya dapat menginsafi kita dan mengharapkan kita menjadi golongan kanan atau golongan yang didekatkan kepada Allah.

Friday, July 2, 2010

GEMBIRA vs SEDIH

Saya berbangga melihat sebuah sekolah menengah di sebuah taman perumahan di Setapak telah berjaya menganjurkan Hari Usahawan. Pelbagai aktiviti usahawan telah berjaya dijalankan dengan cemerlang. Saya juga melihat kerjasama pengunjung untuk sama-sama membeli kupon untuk menyumbang kewangan dengan membeli produk-produk yang dijual di gerai-gerai. Kesemua gerai adalah diurus dengan kerjasama kelab usahawan dan penduduk tempatan. Disamping gerai ada juga Rumah Hantu, Lorong Sesat, Turun Bangunan, Flying Squad, masukkan bola golf, amal jariah (derma Quran) dan pelbagai lagi. Saya gembira kerana aktiviti seperti ini akan menjadikan anak-anak kita berani menceburi bidang yang belum pernah diceburi.

Jadi apa yang Sedih nya?

Kesedihan saya mungkin tiada kena mengena dengan penganjuran aktiviti di atas tetapi saya sedih apa yang saya lihat. Ada 3 yang menyedihkan hati saya iaitu semasa saya melawat 2 bilik air pelajar lelaki (Bilik Selesa Lelaki atau tandas). Kedua-dua bilik air tersebut sangat kotor dan lebih dari separuh pamnya rosak. Bukan sahaja pam rosak tetapi pintu nya juga rosak. Mujurkan semua paip air ada airnya. Dalam bilik tersebut juga berselerak puntung rokok yang baru dan yang lama. Semasa saya masuk ke salah satu bilik air tersebut saya mendapati sekumpulan pelajar sedang menghisap rokok. saya tidaklah menegur sebab saya tau budak2 sekarang bila di tegur membunuh pun sanggup.

Seperkara lagi yang saya sedih ialah murid-murid perempuan (mungkin waktu hari usahawan ini sahaja) kebanyakannya (lebih separuh) tidak pakai tudung sebagaimana hari persekolahan. Dahlah tu banyak juga yang rambutnya berwarna.

Belum habis 2 kesedihan di atas, saya bertambah sedih bila saya terlihat seorang ibu muda yang datang ke sekolah itu memakai seluar pendek. Beliau berjalan bersama suami dan anaknya (yang ada dalam kereta sorong). Itu sekolah menengah maknanya pasangan ini mungkin ada anak yang sudah bersekolah menengah dan ada anak yang masih kecil. Kenapalah beliau berseluar pendek di tempat begini?. kalau di tepi pantai tak adalah saya sedih sangat.

Ya Allah, Ya tuhan kami, jadikan kami orang-orang yang diberi petunjuk oleh Mu (doa ini hanya kepada orang yang mahu diberi petunjuk sahaja).

Thursday, July 1, 2010

Informasi : Perdana Menteri Nepal letak jawatan

Maddhav Kumar Nepal meletak jawatan kelmarin bagi menamatkan kebuntuan politik melumpuhkan dan mengukuhkan satu proses damai yang menamatkan pemberontakan 10 komunis, yang mengorbankan anggaran 13,000 orang di negara itu.

Beliau meletak jawatan selepas tunduk kepada tekanan berbulan lamanya daripada pembangkang komunis yang menuntut penyingkirannya dalam parlimen dengan mengadakan bantahan jalanan ganas beberapa ketika.

Petikan dari Berita Harian 2 Julai 2010.

-----------------------------
pengajaran yang boleh diambil ------ sesuatu keputusan yang baik eloklah diputuskan cepat jangan sampai dah ramai terkorban baru ada keputusan

Jangan terburu-buru perkenal pendidikan seks

Saya sangat bersetuju dengan kenyataan menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom (yang saya baca dalam Berita Harian 2 Julai 2010) yang berkata keputusan untuk memperkenalkan pendidikan seks di sekolah memerlukan pandangan professional dalam bidang berkaitan terutama psikologi dan pendidikan.

katanya:

"Orang professional perlu berbincang mengenai isu ini hingga ada satu kesimpulan sama ada pendidikan seks ini perlu atau tidak diperkenalkan dengan tidak hanya bergantung terhadap kepada pandangan sebelah pihak." "saya setuju dengan pendekatan segera untuk menyekat laman pornografi dari dilayari pelajar".


---------------------------
Sebelum ini SuperMind@MindaBistari ada post write-up berikut:

Pendidikan Seks Di Sekolah Bukan Penyelesaian Yang Baik

Setelah berfikir dari pelbagai sudut maka pandangan SuperMind@MindaBistari memutuskan bahawa pendidikan seks di sekolah bukanlah satu penyelesaian yang konkrit. Pendidikan sedemikian boleh dilaksanakan sekiranya dalam waktu yang sama kita dapat menghapuskan (mengurangkan sehingga seminima yang mungkin) video seks, majalah seks, kandungan internet lucah, pakaian artis yang seksi, perangai selebriti yang ala perempuan night club dan seumpamanya. Pada masa ini pengaruh persekitaran lebih bahaya dari pengetahuan ilmu seks.

Ya Allah ya Tuhanku, kau jadikanlah hati-hati kami cenderung kepada kebaikan dan menjauhi keburukan. Sesungguhnya kami akan berusaha mendekati Mu ya Allah.

Inovasi Vs Kreativiti

Ramai orang pandai sebut INOVASI dan pandai sebut KREATIVITI. Akan tetapi tidak ramai yang tau dengan yakin apa beza keduanya? Apa yang saya tau (itu pun selepas Bos terangkan), Inovasi ialah suatu produk lama yang dihasilkan dengan cara baru yang lebih mudah, ringkas dan menghasilkan produk yang yang lebih baik mutunya. Manakala kreativiti ialah menghasil produk baru yang sebelumnya produk ini memang tidak ada lagi. kesimpulannya: Inovasi - idea lama ; Kreativiti - idea baru

Kalendar Malaysia Inovatif

6 Ogos 2010: Pertandingan Kumpulan Inovatif dan Kreatif di Jabatan Pendaftaran (Kementerian Dalam Negeri) >>> merupakan satu pertandingan inovasi dan kreativiti dalam penyampaian perkhidmatan di peringkat jabatan-jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri yang merangkumi dua kategori iaitu kategori pengurusan dan kategori teknikal.

4-9 Ogos 2010 : Pertandingan Solar Car Centre for Education, Training & Research in Renewable Energy & Energy (Cetree) di Negeri Sembilan (Kementerian Pelajaran.

7-8 Ogos 2010 : Karnival Malaysia Inovatif 2010 Zon Selatan di Pagoh, Johor (MOSTI).

8 Ogos 2010 : Program Pertandingan Teknologi Pelancaran Roket Peringkat Kebangsaan (ANGKASA).

21-30 Ogos 2010 : 1Malaysia Innovation Tournament di Kuala Lumpur (MOSTI & Alpha catalyst Consulting.

Ogos (tbc) : Young Creative Aseans di Labuan, sabah (Yayasan Inovasi Malaysia). >>> merupakan satu program pertandingan dan perkongsian inivasi di antara belia-belia negara ASEAN dan melahirkan satu jaringan perpaduan di kalangan belia negara ASEAN.

Wednesday, June 30, 2010

Bila Dah Sakit Sangat Baru Nak Buat Pemeriksaan Kesihatan

Kira2 jam 12 tengahari kami sekeluarga dalam perjalanan ke Segambut untuk menghadiri kenduri kahwin staf Perpustakaan Negara malaysia. Setibanya saya di Sentul, saya yang sedang memandu kereta terasa sakit perut yang amat sangat. Isteri saya mencadangkan saya singgah k eklinik berdekatan, saya dah tak larat memandu kereta maka saya pun bertukar pemandu. Isteri saya mengambil alih memandu dan terus menghantar saya ke Klinik di jalan Ipoh. Isteri dan anak-anak saya meneruskan perjalanan ke tempat kenduri dengan mengingatkan saya "Jika ada apa2 hal jangan lupa SMS tau".

Di Klinik tersebut saya mendaftar, mujurlah hanya seorang pesakit sebelum saya. kalau tidak tentu lama kena tunggu. Semasa saya menunggu giliran saya, saya rasa sakit berterusan dan saya ke tandas sebab macam nak buang air tapi tak keluarpun. Sakit saya tu bukan sakit perut biasa sebab biasanya saya sangat mudah menunaikan tanggungjawab tersebut. saya keluar toilet dan ke hulu ke hilir tahan sakit. Mujurlah tiba giliran saya cepat. Doktor panggil saya, saya jumpa doktor (lupa lak namanya)dan beliau memeriksa saya dan memaklumkan perut saya sebelah kiri banyak angin. Dan beliau akan beri ubat buang angin dan katanya jika kesakitan berulang walaupun dah makan ubat buang angin maka ada kemungkinan ada batu karang. Bila batu karang bergerak, ia akan sakit. Bila batu tersebut tak bergerak maka perut tak sakit. Sementara nak menunggu isteri datang (selepas kenduri) maka saya terfikir kalau ada katil untuk saya baring elok juga. Untuk itu kalau kena bayar pun tak apa asal saya boleh baring. Saya tanya doktor ada katil yang boleh sewa ikut jam tak sebab saya nak baring sementara menunggu isteri datang ambil sebab isteri saya pergi kenduri dan mungkin jam 3 baru balik. waktu semasa baru jam 1.00 ptg. Saya pun dibawa oleh misi ke katil sementara dan diberi makan ubat sebagaimana yang telah dimaklumkan oleh doktor sebentar tadi.

Di atas katil tersebut saya dapatlah berehat (kononnya). Untuk makluman di katil tersebut saya bukan berehat tetapi berperang dengan kesakitan. Disitu serba tak kena untuk hilangkan sakit. saya meniarap, saya menonggeng, saya berbaring, saya duduk dan macam2 posing saya buat. Selang kira-kira sejam kemudian saya muntah2 (mujur ada sinky yang terletak hampir katil berkenaan). Agaknya mendengar bising, misi pun datang membawa air suam dan tisu.

Sebelum itu saya ada tanya misi, katil macam ini bayaran kira macam mana?. Beliau kata RM10 sejam. Baguslah saya kata sebab ada kemudahan bagi pesakit yang tak larat macam saya. cajnya pun tidaklah mahal. Selepas saya muntah, kesakitan sudah berkurangan. Tidak lagi sakit seperti sebelum muntah. Dalam hati saya memang anginlah tu. Kira2 setengah jam kemudian isteri saya sampai untuk membawa saya pulang. Kos yang terlibat termasuk sewa katil ialah RM61/= OK tu (ubat angin 2 jenis, ubat tahan sakit 1 jenis). Sepanjang Sabtu Ahad saya masih rasa sakit sekali sekala. sakit dan hilang. selang 2-3 jam.

Hari Isnin hari kerja seperti biasa saya solat di surau dalam keadaan sihat wal'afiat tidak sakit. Selepas solat saya mengenakan baju kerja untuk ke tempat kerja. Perut saya rasa senak2. Saya maklumkan kepada isteri dan anak saya terasa senak perut. Anak saya pesan sampai Putrajaya nanti jangan lupa pergi ke klinik putrajaya ayah!. Saya memang nekad nak pergi ke klinik putrajaya sebab bimbang ingatan doktor yang memberitahu jika sakit berulang kemungkinan ada batu karang.

Tetapi belum sampai putrajkaya, di jalan pahang saya rasa sakit perut yang teramat sangat sama seperti hari sabtu lalu dan saya terus pandu kereta ke Hospital yang ada di Jalan Tun Razak. saya daftar di unit Kecemasan. Doktor yang bertugas memeriksa saya dan mengambil sampel air kecing. Dia dapati didalamnya ada titisan darah yang tidak nampak oleh mata kasar. Lebih dari 100 molekul darah. maknanya ada something inside saluran. Dia kata mungkin batu karang. Doktor tersebut nasihatkan supaya buat ultra sound. Kata saya kenapa tak extray. Katanya Xtray tak akan nampak batu karang kecuali dah besar sangat. saya setuju buat ultrasound. maka saya pun buat ultrasound. Doktor imej memaklumkan bahawa tiada nampak batu karang kecuali saluran dekat buah pinggang kira bengkak dan ada satu titik putih yang tidak pasti apa dia. Katanya mungkin itu batu karang kecil.

saya tak puashati sebab doktor kata kemungkinan. maknanya tak pasti. saya kata macam mana kalau saya hendak tau betul2 dengan pasti?. Doktor kata kena buat CT Scan. saya tanya buat CT Scan mahal ke sebab saya tiada insuran. Ini kena bayar sendiri. Dokror kata dalam RM400. Ultrasound saja dah RM200 katanya. saya congak2 tak sampai RM1000 dan diakui katanya tak sampai.

Saya setuju buat CT Scan sebab dalam fikiran saya kenapa tidak sanggup sedangkan buat service kereta pun pernah sampai RM5000. Ini service diri sendiri. Tak kan tak sanggup?. mana priority kita?

YA.... SEMUA ORANG SANGGUP BELI INSURAN KERETA TAPI JARANG SANGGUP BELI INSURAN KESIHATAN DIRI. MARILAH KITA TUKAR PRIORITY KITA. BELILAH INSURAN KESIHATAN

SuperMind@MindaBistari nasihatkan supaya Semua Orang Membeli Insuran Kesihatan mulai sekarang.

Monday, June 28, 2010

KOS RAWATAN : HOSPITAL SWASTA PERLU JUJUR

Saya sebenarnya terbaca artikel dari laman http://www.yadim.com.my/Kesihatan/KesihatanFull.asp?offset=5&Id=175
yamg mengulas isu kos rawatan di hospital swasta.

Saya rasa ada betulnya dakwaan artikel tersebut. Lebih2 lagi apabila pesakit ada insuran kesihatan.

Saya nak lihat berapa kos saya kena. Saya tiada insuran kesihatan (sebab kalau tengok senarai panel bagi insuran kesihatan saya, hospital yang saya masuk ni tak disenaraikan dalam panel). Tak apalah mahalpun tak apa untuk saya jadikan modal bicara. Esok (29.6.2010) saya akan terima kos keseluruhan.


artikel yang saya maksudkan
Kos Rawatan Mahal: Pilihan di Tangan Pengguna
05 December 2007
Oleh MD. ZAN SAARI


KADAR kesedaran rakyat Malaysia tentang kesihatan serta isu-isu berkaitan dengannya boleh dikatakan amat baik ketika ini.

Meskipun lebih rendah berbanding negara-negara maju dan masih terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian, warga negara ini kini mula memberi tumpuan tentang pentingnya kesihatan berbanding satu ketika dahulu. Antara faktor yang menyebabkan fenomena ini ialah kempen kesihatan yang giat dilancarkan kerajaan.

Kempen seperti Tak nak Merokok, Amalkan 5M, hapuskan nyamuk Aedes dan sebagainya mula memberi kesan kepada penduduk negara, kerana ia dijalankan secara konsisten dan berterusan.

Seperti yang dinyatakan tadi, kempen tersebut dilaksanakan secara konsisten, iaitu tanpa henti untuk beberapa ketika, adakalanya memakan masa bertahun-tahun.

Tahun demi tahun dan hasilnya, kesedaran tentang kesihatan yang semakin tinggi di negara ini menyebabkan rakyat tidak kisah dan sanggup berbelanja lebih untuk kesihatan.

Jika ditinjau, bilangan hospital swasta di negara ini juga bertambah dengan pesat sejak kebelakangan ini. Pertambahan ini sudah pasti boleh dikaitkan secara langsung dengan kesedaran tentang pentingnya kesihatan dikalangan rakyat.

Pun begitu, timbul pula kesan kurang enak didengar apabila terdapat hospital-hospital swasta yang kurang bertanggungjawab bertindak mengenakan caj terlalu tinggi untuk mengaut keuntungan lebih dalam jangka masa singkat.

Apatah lagi bila pesakit diberikan rawatan yang sebenarnya tidak perlu, tetapi sengaja diada-adakan supaya hospital dapat mengenakan caj lebih.

Senarionya sama seperti kita menghantar kenderaan ke bengkel akibat kerosakan yang sebenarnya kecil. Namun, oleh kerana pengetahuan tentang dunia automotif yang terhad (atau tiada langsung), bengkel mengambil kesempatan mengada-adakan kerosakan kenderaan pelanggan mereka untuk mengaut untung lebih.

Berbalik kepada kes hospital swasta tadi, secara jujurnya, berapa ramaikah antara kita yang mempunyai pengetahuan mendalam tentang dunia perubatan, rawatan, preskripsi dan sebagainya?

Mungkin ramai yang sudah menjawab tidak tahu, namun apa yang penting sekarang ialah mengambil tahu atas apakah kita dicaj dengan bayaran-bayaran tersebut.

Fenomena ini turut mendapat perhatian kabinet apabila Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek mendedahkan di dalam akhbar-akhbar utama pada 4 Disember, terdapat kes di mana pesakit dikenakan caj yang ´mengarut´ semasa menerima rawatan di sebuah hospital swasta.

Bayangkan, apabila doktor datang ke katil anda sebanyak 15 kali sehari untuk membuat ´pemeriksaan´ yang sebenarnya tidak perlu, dan setiap pemeriksaan itu dikenakan caj RM200.00.

Soi Lek juga berkata, caj yang dikenakan terus meningkat kerana faktor ubatan-ubatan, peralatan, teknologi maklumat serta komunikasi dan pengkomersilan amalan perubatan.

Namun menurut beliau, orang ramai boleh membuat aduan kepada Majlis Perubatan Malaysia yang bertanggungjawab meneliti sama ada ia membabitkan tindakan tidak beretika sesetengah hospital apabila mengenakan caj tidak berpatutan.

Selain itu, kadar ´penginapan´ yang dikenakan oleh hospital swasta juga sememangnya mahal, malah menyamai kadar yang di hotel-hotel mewah, juga perlu diberi perhatian.

Mungkin disebabkan persaingan yang semakin hebat, kadar bayaran yang dikenakan oleh mereka didapati berada pada lingkungan hampir sama, sekitar RM200 untuk bilik satu katil.

Berikut merupakan kadar bayaran yang dikenakan oleh enam hospital swasta popular di negara ini untuk bilik satu katil bagi satu malam.

Hospital Pantai (Klang) RM200.00

Pusat Perubatan Pantai (Bangsar) RM238 hingga RM488*

Pusat Perubatan Mahkota (Ayer Keroh, Melaka) RM 190.00 hingga RM 220.00*

Hospital Pusrawi (Kuala Lumpur) RM200

Intan Gleneagles (Kuala Lumpur) RM230

Pusat Perubatan Subang Jaya (Subang Jaya) RM198.00 hingga RM308.00*

* bergantung kepada wad

Bagaimanapun, perlu diingat di sini caj yang tertera belum termasuk lima peratus cukai kerajaan/perkhidmatan kecuali bagi Hospital Pusrawi.

Untuk sejumlah wang yang banyak, antara kemudahan yang disediakan ialah set televisyen, peti ais dan tandas untuk kemudahan para pesakit.

Hospital juga menyediakan empat hingga lima hidangan sehari, malah ada juga hospital yang menyediakan pilihan hidangan kepada pesakit sama ada masakan barat, tradisonal Melayu ataupun Cina.

Kini, ada juga hospital yang mempunyai wad mewah, dengan menyediakan ´Presidental Suite´ serta Wad Antarabangsa dan pelbagai lagi kemudahan kepada mereka yang mampu membayarnya.

Justeru, pihak hospital mungkin beranggapan, caj mahal yang dikenakan adalah berpatutan, sesuai dengan apa yang ditawarkan mereka kepada pesakit.

Dan bagi para pesakit yang mampu pula, mereka tidak kisah untuk membayarnya, kerana apa yang diinginkan ialah perkhidmatan yang terbaik daripada pihak hospital.

Bagi para pesakit yang mempunyai perlindungan insuran atau mempunyai kelebihan di mana bayaran kemasukan dan rawatan di hopsital adalah ditanggung majikan, mungkin tidak mempunyai banyak masalah, namun bagi yang terpaksa mendapatkan rawatan di hopsital ini, harga yang dibayar bukannya sedikit.

Satu perkara lagi yang perlu diberi perhatian ialah mengapa kini hopsital swasta mula menjadi pilihan orang ramai untuk mendapatkan rawatan, sedangkan kita sedia maklum, kos di hospital kerajaan adalah jauh lebih murah.

Perkhidmatan di hospital kerajaan seringkali dikaitkan dengan perlahan, lembab dan tidak cekap. Walaupun sukar diakui, ia merupakan stigma dan tanggapan masyarakat yang amat sukar dikikis.

Anggapan -anggapan bahawa hopsital kerajaan kekurangan katil, kekurangan doktor, lambat memberikan perkhidmatan, jururawat yang tidak mesra pelanggan dan sebagainya kerap dilontarkan pada hospital kerajaan.

Ini ditambah lagi dengan beberapa insiden kecuaian yang mengakibatkan pesakit menerima akibatnya seperti yang berlaku kepada Lai Yoke Shan, bayi berusia dua minggu yang tersalah suntik mengakibatkan sel tangan kirinya mati di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.

Orang ramai juga tentu tidak akan melupakan kejadian seorang suri rumah dari Kampung Padang Pekan, Kedah, Bashah Mustaffa, 54, yang menerima darah dicemari kuman HIV di Hospital Jitra tujuh tahun lepas.

Kejadian-kejadian seperti inilah yang menyebabkan semakin ramai pengguna beralih kepada rawatan di hospital swasta, walaupun sedar kosnya mahal.

Mungkin sepatutnya diwujudkan satu garis panduan tenatang jumlah caj yang wajar dikenakan ke atas seorang pesakit sekiranya mendapatkan rawatan di hospital swasta jika tidak mahu masalah ini terus membebankan rakyat, yang sebenrnya hanya mahu mendapatkan rawatan terbaik untuk diri dan keluarga mereka.

Namun, pilihan untuk mendapatkan rawatan samada di hospital swasta ataupun kerajaan sebenarnya terletak di tangan pengguna itu sendiri...

Saturday, June 26, 2010

Menyediakan Kemudahan Untuk Keselesaan Pelanggan

Sesebuah agensi atau sesiapa sahaja yang menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan perlu mencari dan melaksanakan idea-idea baru untuk memberi keselesaan kepada pelanggan. Di klinik misalnya, pelanggan-pelanggan adalah terdiri daripada orang yang sakit. Orang yang sakit ini perlukan tempat duduk yang selesa. Oleh itu klinik perlu menyediakan tempat duduk yang selesa. Sekarang ini teknologi paparan maklumat sudah moden, maka adalah baiknya setiap klinik memaparkan maklumat interaktif melalui skrin LCD atau TV. Sediakan bilik yang mempunyai katil yang boleh disewa mengikut jam misalnya (ini kemudahan bagi yang berkemampuan). Kemudahan surau dan toilet juga perlu selesa.

Di pejabat kerajaan pula, mana-mana pejabat pun mesti sediakan ruang menunggu untuk pelawat. Sediakan pamplet2 yang memberi maklumat kepada pelanggan. Pelawat tidak boleh sewenang-wenangnya berkeliaran dalam pejabat tanpa diiringi oleh staf pejabat. Mesti wujudkan mekanisme untuk kemasukkan pelawat atau vendor. Dan macam-macam lagi yang perlu difikirkan.

Di rumah persendirian juga mesti sediakan ruang tamu. Supaya bila tetamu datang ke rumah, mereka tahu di mana sepatutnya mereka duduk.

Selamat menyediakan kemudahan untuk keselesaan pelanggan masing-masing.

Friday, June 25, 2010

Marilah sama-sama kita amalkan Solat Tahajjud dan baca AlQuran di Separuh Malam

Keadaan dunia yang penuh dengan onak dan duri ini, hati orang-orang Islam perlu diperingatkan supaya tidak hanyut dengan kelalaian dunia. Umat Islam akan menjadi kuat sekiranya kita semua bertekad dan berusaha untuk mengikhlaskan diri kita kepada Allah. Usaha untuk melatih keikhlasan boleh dimulakan dengan bangun solat malam. Marilah kita sama2 melaksanakannya.



Rujuk Surah Al-Muzzammil (1-10)

Wahai orang yang berselimut!.Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat),Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan “Tartil”.(Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.(Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira bicaranya;Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.Dia lah Tuhan yang menguasai timur dan barat; tiada Tuhan melainkan Dia; maka jadikanlah Dia Penjaga yang menyempurnakan urusanmu.Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik.

Pihak Berkuasa Perlu Kawal Rumah Yang Tidak Diduduki

Setiap kali projek perumahan siap, kebanyakan rumah ada pemiliknya. Maknanya rumah tersebut habis dijual. Malangnya setelah dua tiga tahun siap. Pemiliknya tidak menghuninya dan tidak pula disewakan. Yang tertampal ialah For Sale atau Untuk Dijual. Kalau harga asal RM350,000 maka bila dah siap harganya meningkat antara RM400Ribu- RM500Ribu.

Senario ini menunjukkan orang yang banyak duit akan menjadikan rumah sebagai aset pelaburannya. Mungkin kebanyakan rumah yang tidak diduduki itu adalah pemilik yang sama. Perkara ini seolah-olah memanipulasikan harga rumah. Ini sama juga dengan sorok gula untuk mendapatkan harga yang tinggi. Mereka ini simpan rumah untuk menaikkan harga rumah.

Oleh itu saya mencadangkan supaya Pihak berkuasa memantau perniagaan jenis ini, mungkin boleh buat polisi menghadkan pemilikan rumah oleh individu.

Rumah kosong mengundang nyamuk dan punca pecah masuk rumah jiran. Rumah tu kosong, rumah jirannya berpenghuni. Penjahat akan bersembunyi di rumah kosong. Bila tiba waktu dia akan panjat bumbung dan masuk ke rumah jiran bila jiran tiada dirumah.

Thursday, June 24, 2010

Perlu Haramkan Gadis Melayu Berseluar Pendek

Sejak kebelakangan ini terlalu ramai perempuan Melayu berseluar pendek. Agaknya mereka tak tau Aurat mereka haram didedahkan. Supermind@Mindabistari berpandangan negara perlu ada etika berpakaian Gadis Melayu. Wahai gadis Melayu yang akil baligh janganlah menjadi sebahagian dari penambah dosa orang lain. Tak usahlah berseluar pendek. janganlah tiru orang yang tidak sopan tu.....mereka itu melampaui batas.


Rujuk Surat An-Nur

[30]
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
[31]
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Wednesday, June 23, 2010

Pendidikan Seks Di Sekolah Bukan Penyelesaian Yang Baik

Setelah berfikir dari pelbagai sudut maka pandangan SuperMind@MindaBistari memutuskan bahawa pendidikan seks di sekolah bukanlah satu penyelesaian yang konkrit. Pendidikan sedemikian boleh dilaksanakan sekiranya dalam waktu yang sama kita dapat menghapuskan (mengurangkan sehingga seminima yang mungkin) video seks, majalah seks, kandungan internet lucah, pakaian artis yang seksi, perangai selebriti yang ala perempuan night club dan seumpamanya. Pada masa ini pengaruh persekitaran lebih bahaya dari pengetahuan ilmu seks.

Ya Allah ya Tuhanku, kau jadikanlah hati-hati kami cenderung kepada kebaikan dan menjauhi keburukan. Sesungguhnya kami akan berusaha mendekati Mu ya Allah.

Tuesday, June 22, 2010

Anugerah Negara perlu merangkumi semua bidang

Saya berpendapat sesiapa yang terlibat dalam menentukan anugerah di peringkat negara supaya mengkaji dan mencari individu2 atau syarikat atau pertubuhan atau seumpamanya yang telah banyak berjasa dan menaikkan nama negara. Kadang-kadang sumbangan mereka tidak dihargai walaupun telah dikenali di peringkat global. Anugerah yang biasa kita dengar ialah anugerah kepada artis, ahli sukan, pendaki gunung dan sebagainya. Sedangkan bidang lain yang lebih menyumbang kepada pendapatan negara atau nama negara tidak dihiraukan dan tidak dipandang langsung. Saya teringat kepada masalah sistem komputer di KLIA pada masa nak mula dulu. Syarikat antarabangsa tak boleh selesaikan dan dengar kata syarikat tempatan dapat menyelesaikan masalah. Selepas itu syarikat tersebut terkenal di seluruh dunia. Difahamkan lebih dari 15 airport telah menggunakan khidmat warga tempatan ini. maknanya syarikat atau individu ini pastinya penyumbang kepada nama negara dan ekonomi negara (kerana mendapat wang dan dibawa pulang ke tanahair). Individu/syarikat berkenaan patut diberi anugerah di peringkat negara. Itu sebagai contoh sahaja.

Misalan yang saya berikan hanyalah untuk membuka minda Pemberi Anugerah supaya lebih perihatin untuk memajukan kesemua bidang.

UNIVERSITI KHUSUS PERLU DIWUJUDKAN

Dulu kita ada Universiti Pertanian. Iaitu satu-satunya universiti khusus untuk pembelajaran dalam bidang PERTANIAN. Akan tetapi ada usaha yang mahukan Universiti tersebut menawarkan kursus2 lain. Maka dari pertanian ditukar kepada PUTRA.

Saya berpandangan kita perlu wujudkan semua Univerti Khusus untuk satu-satu bidang. Biarlah universiti tersebut menjadi pengeluar expertise (pkar-pakar dalam bidang tersebut). Misalnya Universi ICT. Universiti ini hanya fokus kepada bidang ICT. Baik dari penggunaan perisian sedia ada, kita juga berusaha mengajar pelajar supaya membangun perisian sendiri atau chip sendiri. Begitu juga lain-lain bidang. Tujuan kita ialah untuk menjadikan Malaysia sebagai PENGELUAR PRODUK bukanya hanya pengguna produk.

sama2lah kita fikirkan dan laksanakan.

Sunday, June 20, 2010

Ya Allah ampuni daku kerana ada janji yang terlupa aku tunaikan

Pagi tadi sepatutnya saya menghadiri satu mesyuarat persatuan. Saya dah janji nak hadir tapi entah macam mana saya terlupa. Betul2 terlupa. Tak ada pulak sms dari kekawan exco yang mengingatkan saya. Jadi saya belek2 lah dalam alQuran. Maka terjumpalah ayat di bawah barulah lega sebab hanya ALLAH yang tidak pernah lupa. Manusia pasti ada ketikanya lupa. Lebih-lebih lagi manusia Melayu. Bak kata mantan PM "Melayu mudah Lupa". Saya mohon maaf kepada exco persatuan berkenaan.


Surah Ta-Ha.

Ayat [52]
Nabi Musa menjawab: “Pengetahuan mengenainya ada di sisi Tuhanku, tertulis di dalam sebuah Kitab; Tuhanku tidak pernah keliru dan Ia juga tidak pernah lupa”.