Monday, December 14, 2009

Rumah Kedai dan Rumah Kediaman Tumbuh Bak Cendawan Di Musim Hujan

Jika kita berjalan di seluruh negara kita akan melihat banyak bangunan sama ada rumah kedai atau rumah kediaman dibina dengan rancaknya. Ini menunjukkan negara kita memang mewah kerana ada modal untuk membina bangunan-bangunan tersebut.

Pada masa ini Alhamdulillah sudah tidak banyak lagi bangunan atau rumah terbengkalai. Yang ada cuma bangunan terbengkalai yang lama-lama dulu. Walau bagaimanapun, kini rumah kedai atau rumah kediaman yang 100% siap tetapi tidak beroperasi atau tidak diduduki. Saya rasa keadaan ini hampir sama dengan terbengkalai. Yang beza hanyalah > sekiranya bangunan/rumah terbengkalai, pemilik rugi. Jika bangunan/rumah siap tapi tidak diduduki/beroperasi, pemilik tak rugi sebab pemilik tersebut memang yang dah banyak wang. Pembeliannya hanyalah sebagai pelaburan di masa depan. Lambat laun harganya akan naik.

Saya timbulkan isu ini ialah supaya perancangan untuk membina bangunan dan rumah kediaman hendaklah selari dengan kemampuan rakyat supaya bangunan rumah kedai atau rumah kediaman yang telah siap HENDAKLAH DIDUDUKI ATAU BEROPERASI supaya dapat mengurangkan bangunan kosong atau rumah kosong.

Banyaknya bangunan kosong atau rumah kosong mengundang bahaya diduduki oleh makhluk asing atau nyamuk atau tikus atau ular atau sebagainya.

Harap perancangan bandar dan luar bandar benar-benar efisyen.

No comments:

Post a Comment