Saturday, December 19, 2009

MATA GANJARAN (REWARD POINT) DAN SYARIKAT YANG MENGAMBIL BAHAGIAN (MERCHANT)

Trend syarikat-syarikat besar masa kini ialah menyediakan sistem Mata Ganjaran (reward point) apabila membeli productnya. Di dalam promosi atau cara menarik pelanggan mereka menunjukkan banyak outlet yang mengambil bahagian. Tetapi saya tidak tahu siapa (badan kerajaan) yang memantaunya.

Sebabnya ada ketika saya pergi ke outlet yang disenaraikan, officer di situ menyatakan sistem tak available. Bila saya hubungi syarikat (pemberi reward) beliau menyatakan outlet tersebut baru sahaja ditamatkan kerjasama. Ada ketika juga bila saya pergi ke outlet lain, officer di situ menyatakan kad saya tidak boleh dibaca (saya tak pasti betul atau tidak sebab bila saya buat bayaran menggunakan kad tersebut boleh pulak dibaca).

Mata Ganjaran yang diberi pulak ada EXPIRY DATE.

Malang nasib pelanggan macam saya ni.

Tapi saya percaya ramai lagi pemegang-pemegang Reward Point yang pointnya hilang begitu sahaja akibat sudah due.

Ada ke yang pantau sistem reward point ini? Adakah semua syarikat boleh mengeluarkan skim REWARD ni?

No comments:

Post a Comment