Thursday, December 24, 2009

Masuklah Islam Secara Keseluruhannya

Saya berpeluang mendengar tazkirah selepas subuh tadi. Izinkan saya berkongsi dengan tuan/puan apa yang telah disampaikan oleh pentazkirah mengikut pemahaman saya sendiri.

Suasana pada hari ini (keadaan sosial dan keruntuhan akhlak masyarakat) sebenarnya adalah disebab ramai di kalangan kita yang tidak menghayati Islam sepenuhnya. Kita faham ajaran Islam tapi kita tidak Ikut Sepenuhnya. Kita lihat ramai wanita orang yang bertudung tetapi pakai lengan pendek. kita lihat ramai lelaki pakai seluar pendek hingga nampak lutut. Contoh orang main bola. Kita tahu Allah benci orang tidak tutup aurat tapi kita suka lihat mereka buka aurat. Kalau tak masakan penuh stadium. Tutup aurat adalah wajib. Jadi tengok orang yang buka aurat adalah haram kecuali terlihat (tak sengaja). contoh ini adalah perkara kecil aje. tapi perkara kecilpun kita tak mampu nak patuhi.

Untuk mengatasi masalah sosial seperti rasuah, bersekedudukan, buang anak, main nombor ekor, main judi dan sebagainya IALAH dengan mengikut Islam Sepenuhnya. jangan berpilih-pilih. Jika kita ikut Islam mana mungkin kita boleh ambil rasuah. mana mungkin kita boleh buka aurat. mana mungkin kita boleh rogol orang. mana mungkin kita boleh ragut. oleh itu sama-samalah kita menjaga diri kita dan nasihat orang sekitar kita. turutlah ajaran Islam sepenuhnya.

Amalkan Zikir dan Sebutlah nama Allah banyak2. Insya Allah kita akan dijauhi oleh Allah dari perbuatan keji dan mungkar.

wassalam

No comments:

Post a Comment