Saturday, December 26, 2009

Kesan Teknologi ICT Kepada Masyarakat

Kemajuan di dalam bidang teknologi ICT memang telah mengubah lanskap ekonomi dunia. Ia bukan sahaja telah memudahkan urusan perniagaan malah memudah perhubungan atau penyampaian maklumat. Kemudahan telefon bimbit dan aplikasi di dalamnya membuatkan maklumat berada dihujung jari kita. Anak kita yang belajar di Luar Negara seolah-olah berada di dalam rumah kita sebab aktivitinya dapat kita lihat dari rumah.

Hampir setiap rumah ada memiliki komputer atau notebook dan boleh akses Internet (kebanyakannya). Yang ada duit sikit telah memberi notebook khas untuk anaknya.

Walau bagaimanapun, kalau kita lihat masyarakat di sekeliling kita sekarang ini lebih banyak bercakap sorang-sorang (bercakap di telefon) atau bercakap tanpa suara (sms/email). Cuba kita pergi bertandang ke rumah kawan, kita lihat anak2 mereka asyik dengan notebook atau telefon atau main game. Anak kita pun sama juga bila ada kawan-kawan yang bertandang kerumah, mereka (anak2) asyik dengan internet, telefon atau permainan video game.

Lihat di Cafe, ramai yang sedang menggunakan notebook. Entah buat kerja, Entah ke Main Game, Entah ke Berchatting.

Tapi rata-rata semuanya dengan urusan sendiri.

Apa nak jadi dimasa akan datang saya tak tahu....

No comments:

Post a Comment