Friday, November 27, 2009

Menghayati Ibadah Korban

Sempena Hari Raya Korban ini saya bersyukur kepada Allah kerana menjadikan orang-orang Islam di Malaysia sangat permurah hingga sanggup mengorban sebahagian hartanya untuk menyempurnakan ibadah korban. Syukur Alhamdulillah sebab saya mendapati walaupun keadaan ekonomi yang merudum pada tahun ini tetapi kadar binatang korban bertambah di Masjid atau Surau.

Cuma pada tahun-tahun akan datang saya berharap pengagihan daging korban hendaklah diperhalusi semula atau perlu dibuat homework yang lebih sikit oleh orang yang berkorban atau wakilnya. Saranan ini supaya orang yang benar-benar memerlukan daging korban pastikan dapat. Apa yang saya perhatikan ialah kesukaran untuk mengagihkan daging sebab tidak tahu siapa yang betul-betul perlu. At last diberikanlah kepada orang yang membantu melapah, sebahagian dimakan beramai-ramai, jiran-jiran terdekat (walaupun jiran tersebut berkemampuan), sedara mara dan sesiapa sahaja yang datang dimajlis sembelihan.

Di Malaysia ini ramai lagi orang yang betul-betul memerlukan tapi kenalah buat homework sikit. Kita perlu kenalpasti target sebelum sembelihan lagi.

Sama-samalah kita cari caranya.

Sekian

No comments:

Post a Comment