Friday, November 20, 2009

Kenapa Surau Berkunci? Bukalah sebahagian!

Akibat ramainya pencuri di masjid dan surau maka AJK masjid/surau membuka pintu pagar hanya pada waktu-waktu tertentu sahaja. Akibatnya ramai orang yang hendak singgah di surau untuk solat hampa. Baru-baru ini saya hendak ke dewan masyarakat di Taman Ibu Kota kerana ada function jam 2.30 petang. Oleh sebab saya belum solat maka saya pergi ke surau terdekat (kira-kira jam 2.15 petang). Mula saya ke surau Taman Medan Idaman tapi hampa sebab pagarnya berkunci. Saya pun pergi ke surau Taman Ibu Kota tapi hampa lagi sebab pagar surau itu pun berkunci. Mujurlah di dewan taman ibu kota itu ada surau. Alhamdulillah.

Saya cadangkan supaya surau direka bentuk supaya ada kawasan berkunci dan ada kawasan yang boleh diakses oleh orang awam yang ingin bersolat pada bila-bila masa.

Hanya orang-orang beriman sahaja yang layak memakmurkan rumah Allah. Maka lebih ramai orang singgah untuk solat di surau kita maka insyaAllah, Allah akan mengurangkan orang jahat merosakkan surau kita.

No comments:

Post a Comment