Saturday, November 7, 2009

Berselindung di Sebalik Kedai Yang Eksklusif

Sejak kebelakangan ini Restoran-restoran bukan Muslim telah dapat menarik pelanggan dari kalangan orang Islam dengan cara menaiktarafkan restorannya menjadi Ekslusif seperti menambah perkataan kopitiam, cafe, house, resipi dan sebagainya. Saya selalu memerhatikan ramai orang-orang Islam yang membawa keluarga makan termasuk anak-anak kecil di restoran-restoran tersebut.

Sekarang ini seolah-olah orang-orang orang Islam dah tidak kisah lagi pasal halal haram makanan yang dimakan. Janganlah menyalahgunakan perkataan 1Malaysia bagi menghalalkan yang haram.

Saya pernah pergi ke Jepun dan berjumpa dengan orang Turki. Saya tanya orang turki itu. Dia Islam tapi dia tak sembahyang sebab mak bapak dia tak kisah dia tak sembahyang. Dia Islam tapi dia makan babi sebab di sana pasal makan ni tiada siapa peduli.

Saya bimbang kalau sekarang kita (orang Islam) tidak kisah pasal makan terutama kepada anak-anak. Tak taulah apa nak jadi 10 atau 20 tahun akan datang.

Tengok di tempat nombor ekor, ramai orang islam masih beli nombor sebab dulu memang biasa orang lama-lama beli nombor tak caya tanya orang lama. Anak2 dulu dah besar jadi mereka tak kisah beli nombor sebab mak bapak dia dulu beli.

Heee takutnya aku.

No comments:

Post a Comment