Friday, October 9, 2009

TIPS BERHENTI MEROKOK SUPERMIND/MINDABISTARI

PERLU DIBUAT SERTAMERTA, IKUT TURUTAN

Langkah 1. Fahamkan ayat ini.

Kita diminta oleh pencipta supaya memelihara (menjaga) diri kita sendiri. Untuk menjaganya, kita mestilah menghalang apa-apa sahaja yang merosakkan diri kita. Perbuatan merokok itu, Merosakkan diri atau tidak?
Jika anda betul-betul yakin yang merokok itu boleh merosakkan diri, teruskan ke Langkah ke 2. Jika tidak yakin, ---lupakan hasrat nak berhenti tu.

Langkah 2. Niat

Cuba niatkan bahawa anda tak mau hisap rokok lagi sebab rokok itu merosakkan diri. Jika anda merokok maknanya anda tak sayang diri sendiri. Tak sayang diri sendiri maknanya anda tak endah kehendak pencipta.

Langkah 3. Jangan hisap langsung.

Selepas anda niat, anda jangan hisap langsung walaupun sebahagian. Hari paling sukar ialah 3 hari pertama. Kesukaran berkurangan dalam masa 3 bulan. Keinginan masih ada dalam masa 1 tahun (bau rokok masih sedap). Lepas setahun rasa keinginan sudah pudar. Selepas 2 tahun, anda mula rasa heran kenapa orang tak berhenti rokok. Selepas 3 tahun anda mula tak respek kalau ada imam yang merokok. Dan anda mula rasa busuk bau rokok. selepas 4 tahun, INSYAALLAH akan berhenti terus.

Mudahkan? 1,2,3 berhenti.

No comments:

Post a Comment