Wednesday, October 14, 2009

PENGANIAYAAN TERHADAP KANAK-KANAK DAN WARGA EMAS DALAM IKLAN AIRASIA

Petikan dari blog http://shamsuleffendey.wordpress.com/2009/05/14/iklan-lucah/
"
Apa yang aku nak bangkitkan berkenaan satu iklan syarikat penerbangan yang agak melampau pada pendapat aku. Syarikat tersebut, Air Asia mengiklankan pengalaman 2 orang penumpang menggunakan model terbaru kapal terbangnya, Airbus.

Pengalaman seorang cucu dan neneknya yang menceritakan pengalaman menggunakan perkhidmatan penerbangan Air Asia kepada kedua ibu-bapanya. Tiba-tiba terpapar adegan lucah yang dipertontonkan kepada umum kemudiannya, yang tidak patut sama sekali diperkatakan oleh budak kecik tersebut. Gambar ketika itu menfokuskan bontot dan payudara pramugari yang dikatakan ‘HOT’ oleh neneknya itu. Babak akhir iklan sekali lagi memaparkan gambar kandid yang diambil budak kecik tersebut menunjukkan bahagian bontot pramugari yang memakai skirt ketika itu. Umum pasti dah tau skirt merupakan pakaian rasmi pramugari syarikat Air Asia itu. Sementara itu ibu-bapanya yang membaca kisah itu didalam poskad yang telah dikirim oleh anaknya itu hanya tersenyum gembira.

Amatlah memalukan bagaimana budak kecik yang masih bersih akal fikirannya telah dikotori dengan iklan-iklan sebegini. Ianya mungkin bakal menarik minat kanak-kanak yang sebaya dengannya untuk meniru lakonan budak kecik tersebut. Bayangkanlan bila dah besar budak ini, apa yang akan diwarisi dari sikapnya sejak kecik itu?"

---------------

Komen: Mungkin kanak-kanak dan nenek tersebut gembira kerana perkhidmatan lain dan tidak bermaksud suka kepada yang terlampau itu tetapi arkitek iklan telah menganiayai mereka. Saya syorkan kanak-kanak dan nenek tersebut membuat saman malu.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Ya... sepatutnya pihak yang berkuasa, kenalah buat kerja sikit. Tapislah yang negetif tu.

    ReplyDelete