Tuesday, October 27, 2009

Kes HIV, KES Dadah, Kes Ragut, Kes Dera, Kes Rogol

Meningkatnya kes-kes negetif seperti HIV, penagihan dadah, penderaan, rogol, ragut, gaduh, bunuh dan seangkatan dengannya merupakan mesej kepada kita bagi menunjukkan betapa keadaan akhlak manusia masakini semakin TERUK. Peranan individu, keluarga, masyarakat dan pemimpin adalah sama beratnya. Semua harus berkerjasama di antara satu sama lain untuk meningkatkan mutu akhlak masing-masing.

Para pemimpin yang mempunyai kuasa membuat dasar seharusnya berusaha untuk melaksanakan dasar-dasar pembangunan modal insan dengan lebih agresif. Saluran-saluran komunikasi perlu dikawal. Siaran radio misalnya, dari pemerhatian saya hanya Radio IKIM dan Radi24 sahaja yang memandu akhlak kearah berilmu dan berakhlak mulia. Lain-lain siaran radio hanya Muzik-muzik-muzik atau celoteh berbentuk lara.

Manakala siaran TV pula, hanyalah asro OASIS, BernamaTV, Awani, Discovery Channel, History dan TV1(sebahagian)yang baik. Saluran lain banyak buruk dari baik.

Majalah? .... malas nak cerita.

Ketahuilah...apabila individu tidak mendekati Tuhan maka Setan akan mendekati individu itu. Bila Setan mempengaruhi individu tersebut maka individu tersebut tergamak membunuh, merogol, mendera, mencuri, merogol, hisap dadah dan sebagainya yang dapat memuaskan nafsu setan.

Nak perbaiki diri? Amalkan perbuatan baik, tinggalkan perbuatan buruk. Insya Allah, kita akan menghampiri Tuhan. Let's Do it.

No comments:

Post a Comment