Friday, October 23, 2009

JENAYAH OLEH WARGA ASING DI MALAYSIA

Saya semakin pening kepala memikirkan lambakan warga asing di Malaysia sebab banyak kejadian-kejadian jenayah sejak kebelakangan ini dilakukan oleh warga asing. Baru-baru ini 1 syawal kita dapati warga bangladesh berpesta seks dengan gadis tempatan di Pahang. Dua tiga hari ini, warga Sudan disyaki seksa bunuh budak 3 tahun.

Tapi yang saya pelik kenapa Setan-Setan yang bertopeng manusia ini boleh masuk ke Malaysia. Hati saya sungguh sakit. Akibat mereka kita rakyat Malaysia kena duduk di penjara. apa tidaknya rumah kena kunci sepanjang masa. bergrill. pagar kena tutup dan berkunci. Sebab takutkan keselamatan anak-anak, kita kena cari orang gaji untuk jaga. Orang gaji pula di kalangan warga asing juga. eee susah-susah.

Saya cadangkan prestasi badan kerajaan seperti imigresen, pertahanan, polis, tentera laut (yang jaga sempadan) hendaklah dinilai berdasarkan bilangan PATI, bilangan jenayah oleh warga asing. Selagi ada PATI, ada jenayah dari warga asing, agensi tersebut tidak boleh diiktiraf cemerlang seperti pengiktiran yang diberi sebelum ini.

Pelancong juga mestilah yang berkualiti. Ambil pelajar asing juga biarlah ada tapisan halus. cari jalan atau mekanisme supaya orang asing yang masuk Malaysia itu adalah yang berkualiti dan BUKAN YANG KENA BUANG DAERAH.

Saya merapu ni sebab hati saya dah sakit dan saya sayangkan 1Malaysia untuk orang Malaysia bukan 1Malaysia untuk dikongsi bersama dengan Orang Asing Yang Rosak.

No comments:

Post a Comment