Tuesday, August 4, 2009

Kementerian Pengguna dan Kementerian Perdagangan

Petang tadi (4 Ogos 2009) saya dengar rancangan Kerpan Radio 24 di mana Tok Ki (PPIM) berpandangan supaya Kementerian yang menjaga halehwal peniaga perlu diasingkan dengan Kementerian yang menjaga Pengguna. Bagi saya saya tak setuju.

Kata Tok Ki dia kesihan kepada Menteri berkenaan sebab kena jaga kedua belah pihak. Kena jaga kepentingan peniaga dan dalam masa yang sama kena jaga kepentingan pengguna.

Bagi saya adalah bagus keadaan seperti sekarang supaya Menteri yang bertanggungjawab itu dapat berfikir secara rasional dan adil kepada kedua-dua belah pihak (peniaga dan pengguna).

Dalam rancangan tersebut, dalam topik yang lain. Tok Ki ada menyatakan 'Pengguna mestilah bijak'. Contohnya 'Bila kita minum di restoran, dan kita dapati air minum kita ada semut. Kata Tok Ki kalau pengguna bijak, dia akan order satu lagi air minum yang sama. Bila nak banyar barulah dia maklumkan bahawa air yang mula tadi ada semut.

Berbanding pengguna yang tak bijak, dia akan panggil pekedai dan maklumkan supaya tukar air lain kerana airnya ada semut. Tok Ki bimbang Pekedai itu hanya akan buang semut dan air itu juga diberi kepada pengguna tadi. ---- Saya tak setuju syor Tok Ki ini sebab di sini ada perasaan syak wasangka.

No comments:

Post a Comment