Thursday, December 4, 2008

RISIKO BERGANTUNG PEKERJA ASING

FORUM - Petikan dari Utusan Online
Risiko bergantung pekerja asing

SEPERTI yang kita sedia maklum, terdapat ramai warga asing yang datang ke negara ini untuk mencari rezeki. Malaysia umpama lubuk emas bagi mereka. Hal ini kerana peluang-peluang pekerjaan di sektor-sektor perladangan, pembinaan, perindustrian dan lain-lain tidak banyak diisi oleh tenaga kerja tempatan.
...
oleh
FAKHRUL DREAMLORD

Pontian, Johor

------------
Saya tertarik dengan pandangan En. Fakhrul Dreamlord daro Pontian Johor. Memang benar bagi jangka masa panjang sekiranya tidak dikawal kemasukan pekerja asing Malaysia akan menjadi bukan Malaysia lagi. Tanah Melayu jauh sekali. Bayangkan seorang bayi yang baru lahir, buka mata nampak Dr. Rakyat Asing, bila besar sikit ibu bapa bawa bersiar kiri kanan nampak orang bukan macam dia.
Sya syorkan supaya kerajaan hadkan kuota pekerja asing misalnya 1% pekerja asing di Malaysia.

Kalau tidak silap saya Kerajaan ada maklum bahawa nak kurangkan pekerja asing di KLIA. Tapi saya lihat sekarang makin ramai pekerja asing. Lihatlah di KLCC, di Bukit Bintang, Di Ja;am P.Ramli/Arab Street - pening kepala saya. Mereka ini nampak gagah dan menakutkan.

Lihat pula jenayah yang berlaku, kebanyakan yang ganas-ganas dilakukan oleh rakyat asing.

Sepatutnya ada usaha untuk mendaftar rakyat-rakyat tempatan yang tidak ada kerja. Mekanisme kita ada, kita ada JKKK, kita ada Ketua Kampung, Kita ada Penghulu, Kita ada Adun dan macam-macam yang berelaun tu. Cuba-cubalah daftar rakyat masing-masing. Yang mana tiada kerja kita usahakan. Mereka ini sebenarnya malas dan tak tau nak cari kerja. Tapi kalau ada yang datang beri galakan dan uruskan dimana boleh kerja Insya Allah mereka boleh gantikan tempat pekerja asing tu.

Cukuplahtu... apa yang saya nak katakan di sini ialah peranan JKKK atapun wakil rakyat mestilah dapat meningkatkan kualiti hidup rakyat di bawahnya. Adakan pertandingan wakil rakyat yang berjaya. Seorang wakil rakyat yang berjaya ialah yang dapat memastikan setiap rakyatnya 1) ada pekerjaaa, 2) Tiada yang tidak mampu bersekolah, 3) Tiada penagih dadah, 4) Tiada penduduk yang dipenjaya 5) Ramai yang menuntut di Universiti, 6) Tiada kemiskinan tegar 7) dan bayak lagi kriteria yang baik.

No comments:

Post a Comment