Sunday, December 28, 2008

Lampu Isyarat Tidak Cekap? -Pandangan Kita Sama

Saya tertarik dengan artikel dari NorHisham dalam UM sebab pandangannya sama dengan pandangan saya melalui blog ini bertajuk Kesesakan jalanraya Boleh diatasi


Petikan FORUM Utusan Malaysia 29 Dis 2008

Lampu isyarat tidak cekap?

SAYA ingin membuka mata pihak berkuasa tempatan tentang kesesakan trafik di Pekan Simpang Empat, Alor Star, Kedah. Pengguna jalan raya Persekutuan Alor Star-Sungai Petani sedia maklum tentang kesesakan trafik yang berlaku terutama setiap petang Sabtu dan Ahad serta bertambah teruk pada setiap kali cuti umum dan perayaan. Kesesakan yang berlaku menyebabkan banyak masa pengguna jalan raya tersebut terbuang. Saya berpendapat, kesesakan tersebut berpunca dari sistem lampu isyarat yang tidak cekap!

Justeru itu saya ingin mencadangkan agar sistem lampu isyarat tersebut di selaraskan semula. Pengguna jalan raya dari arah Kota Sarang Semut yang ingin ke Alor Star, ke Tokai dan Kangkong hendaklah dibenarkan bergerak serentak. Begitu juga pengguna jalan raya dari arah Alor Star yang ingin ke Sungai Petani, Tokai dan Kangkong juga hendaklah dibenarkan bergerak serentak.

Pengguna jalan raya dari arah Tokai yang ingin ke Alor Star, Sungai Petani dan Kangkong juga harus digerakkan serentak dan begitu juga dengan pengguna jalan raya dari arah Kangkong yang ingin ke Alor Star, Sungai Petani dan Tokai juga harus digerakkan serentak.

Sistem pergerakan trafik sedia ada tidak memaksimumkan penggunaan lorong di sebelah kanan lalu menyebabkan kesesakan trafik namun sistem trafik yang saya cadangkan ini akan memastikan penggunaan lorong sebelah kanan setiap hala akan dimaksimumkan.

Kepada pihak berkuasa tempatan, biarpun cadangan ini tidak dapat menghapuskan terus kesesakan trafik di Pekan Simpang Empat tetapi sekurang-kurangnya sistem pergerakan kenderaan yang telah saya cadangkan akan melancarkan lagi perjalanan pengguna jalan raya tersebut.

NORHISYAM MOHAMAD
Kuala Kedah

No comments:

Post a Comment