Thursday, December 4, 2008

Bila Hujan Lebat aje TANAH RUNTUH

Kenapa tanah runtuh? Kerana Hujan Lebat. Kenapa hujan lebat? Allah sahaja yang Mengetahui. Tetapi kita sebagai manusia yang diberi tugas mentadbir bumi ini perlulah menguruskan mengikut panduan-panduan yang telah di gariskan di dalam Dasar yang tertulis di dalam Al Quran dan garis panduan yang dinyatakan dalam Hadis. Mendirikan rumah di atas dan dipinggir bukit misalnya telah pun diberi amaran.

Lihatlah bukit-bukit di sekitar bandar-bandar besar, mana yang tidak ada rumah di pinggirnya?. Tanah datar pula, dibukitkan...dihat tanah-tanah sawah kita dah banyak yang di timbus dan di dirikan rumah, gudang dan sebagainya. Lihat pula laut di tambak.
Mengenai tambak laut, saya rasa kita mengambil hak orang lain sebab bila kita tambak di negara lokasi A, air laut yang sepatutnya berada dilokasi itu akan berhijrah di lokasi B (menyebabkan menghakis pantai di lokasi B). Mungkin juga kita tambak laut di Johor dan Melaka akan menyebabkan hakisan berlaku di PCB, Sabak dan Bachok. Ketahuilah....Mengambil hak orang lain, hukumya haram.

Allah jadikan bentuk tanah sedemikian ada hikmahnya, ada sebabnya, Kenapa kita nak ubah dari sawah kepada Bukit. Dari bukit kepada dataran. Dari Laut kepada daratan. Padahal pembangunan yang hendak dibuat tidak semestinya perlu mengubah struktur alam semulajadi. Manusia diberi amanah untuk mentadbir dan memakmurkan bumi bukan untuk mrosakkan bumi.

Minda Bistari

No comments:

Post a Comment