Friday, November 28, 2008

Dato' Dr. Syeikh Muszaphar Angkasawan Negara Patut Terima Bayaran

Heboh pasal Angkasawan Negara menerima bayaran bila berceramah motivasi. Ada yang mengungkit menyatakan beliau ditaja oleh kerajaan RM65 Juta ke Angkasa. Sepatutnya kita jangan kaitkan bayaran dengan pembiayaan kos ke Angkasa. Itu dua perkara yang berbeza.

Pada pandangan saya, kos pembiayaan ke Angkasa oleh kerajaan telahpun berbaloi dengan sejarah yang dicipta dan kerajaan telah pun mendapat manfaat yang setimpal.

Kini YBhg. Dato' Dr. Syeikh Muszaphar ialah seorang PROFESIONAL (Dr.) dan juga Angkasawan Negara. Maknanya beliau seorang berilmu dan mempunyai nama dan boleh memberi motivasi kepada generasi muda. Maka dengan kriteria ini maka layaklah beliau menerima bayaran apabila berceramah motivasi. Mengenai gaji yang diterima, itu perkara lain pula sebab gaji yang diterima itu merupakan gaji jawatan yang biasa diterima oleh penjawat awam yang lain. Jika beliau tidak mendapat benefit tambahan maka beliau samalah dengan yang lain tiada keistimewaan.

Saya bimbang bila banyak syarat-syarat yang dikenakan kepada golongan profesional maka tidak ramai yang bercita-cita menjadi profesional baik jadi PENYANYI. Jadi penyanyi boleh dapat bayaran RM10,000 sejam, tak ada siapa yang nak sibuk. Jadi profesional terima gaji ajelah. Saya malas nak ulas banyak.

Sebab orang sekarang lebih suka bayar perkara lara dari bayar perkara ilmu.

lu pikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment