Sunday, August 3, 2008

Membuat Perkara Baik Sangat Menyeronokkan

Apa itu Perbuatan Baik?

Perbuatan baik adalah suatu perkara yang dilakukan oleh pelaku menyebabkan persekitaran mendapat faedah yang positif termasuklah memberi derma kepada yang meminta, membantu anak-anak yatim, membantu orang-orang kurang upaya, membersihkan kawasan awam, menyertai gotong-royong, mewakafkan tanah, rumah atau harta lain untuk pembangunan ummah. Seseorang yang merasa seronok dan terhibur bila melakukan perkara-perkara yang berfaedah seperti di atas akan merasa tenang. Perbuatan tersebut menjadi suatu hiburan baginya.

Sekiranya perbuatan baik menjadi hiburan maka secara automatiknya perbuatan negatif akan dibencinya.

Orang-orang yang membenci perbuatan berikut mungkin tergolong di antara mereka yang seronok melakukan perkara baik.

Perbuatan yang wajib dibenci ialah:

1. Merokok! Jika anda merokok (lebih-lebih lagi jika pemimpin masyarakat) maka sebenarnya anda tidak layak jadi pemimpin sebab merokok itu perbuatan yang tidak baik.

2. Minum Arak! Jika anda minum arak sedangkan banyak lagi minuman lain yang menyegarkan maka sebenarnya anda bukan orang yang baik.

3. Tidak Suka Menderma! Jika menderma anda benci sedangkan anda ada harta yang banyak dan disekeliling anda ramai yang memerlukan bermakna diri anda perlu dinilai dan dikaji semula.

4. Suka Menyebarkan Perkara Yang Anda Sendiri Tidak Pasti! Jika ini pun anda suka maka something wrong with you.

5. Suka kepada Zina! Lagilah buruknya sikap anda.

Jadi jika dah terbaca pendapat super mind ini maka elok sangatlah anda bertekad menjadi orang yang seronok melakukan perbuatan yang baik-baik.

Sekian

No comments:

Post a Comment