Monday, August 25, 2008

Elakkan Pembaziran Buah Kelapa

Kalau kita tinjau di mana-mana sama ada di kampung atau dibandar terdapat banyak pokok kelapa yang lebat-lebat buahnya. Jika kita tinjau harga kelapa di jual lebih kuranga 1.30 sebiji. Kenapa mahal sedangkan banyak buahnya di merata tempat. Jawapannya ialah buah kelapa itu tinggi susah nak ambil.

Orang dulu-dulu pelihara beruk/monyet untuk turunkan kelapa. Tapi sekarang sudah kurang. Wahai pemilik-pemilik beruk yang boleh ambil kelapa. Anda dinasihatkan supaya menubuhkan satu syarikat/perniagaan dengan pemilik lori dan peniaga. Kongsi niaga. Anda dan pemandu lori pergilah ke kampung-kampung untuk belia kelapa dengan pemilik2 pokok kelapa. Anda ambil kelapa gunakan beruk anda dan belilah kelapa tersebut sebanyak 30 sebiji (Kelapa Tua). Saya rasa orang kampung setuju sebab daripada kelapa tu rosak dipokok lebih baik diberi kepada anda membelinya. 100 biji = RM30/= banyak tu.

Anda/Pemilik Lori/Peniaga untung, pemilik pokok kelapa pun untung. Saya percaya setiap hari anda akan dapat bekalan kelapa.

Itu cadangan saya hari ini.

No comments:

Post a Comment