Wednesday, August 20, 2008

DATUK LEE CHONG WEI?

Saya mengucapkan tahniah kepada tuah pemain badminton negara Lee Chong Wei kerana mendapat pingat perak. Seperti saranan saya sebelum ini supaya Lee Chong Wei hanya terima RM 300,000 sahaja jika mendapat pingat emas sekali pun, nampaknya ia telah termakbul. Lee Chong Wei juga akan menerima RM3,000 mulai September ini dari duit rakyat Malaysia (duit kerajaan). Saya sebenarnya setuju atlet-atlet Malaysia yang menang di peringkat antarabangsa menerima pencen tetapi saya sangat tidak bersetuju ia diberi pencen dari mula ia menang. Pencen seharusnya di beri pada usia 58 tahun atau 55 tatun atau 50 tahun atau 45 yahun atau paling awal semasa berusia 40 tahun. Saya sangat berharap kerajaan akan mengkaji semula polisi ini. Bagi Lee Chong Wei, keputusan telah dibuat jadi tidak eloklah ditarik balik. Pun begitu polisi seharusnya diubah segera bagi kejayaan-kejayaan atlet akan datang.

Kemungkinan Malaysia tidak dapat banyak pingat dalam Olimpik musim ini adalah kerana doa rakyat (yang beriman) kerana ganjaran yang sangat besar yang dijanjikan kerajaan terhadap pemain olimpik sebenarnya tidak direstui. Bagi pemain itu sendiri, akan menjadi gelabah kerana memikirkan ganjaran yang akan diterima dan mula berangan sehingga menggugat prestasi sebenar. Beri ganjara tetapi janganlah terlampau.

Mengenai anugerah Datuk kepada Rakyat Malaysia. Bagi mempertahankan integriti dan taraf Datuk supaya tidak jatuh dan masih direspect oleh semua, saya mencadangkan supaya keputusan menganugerahkan Datuk kepada seseorang dinilai secara adil dan profesional. Faktor usia dan kepelbagaian sumbangan perlu diambilkira sebelum keputusan menganugerahkan Datuk diberi.

Bersama mempertahankan maruah Datuk.

No comments:

Post a Comment